سلام؛ من رتی هستم!

یک شرکت فرانسوی روبات کوچکی را عرضه کرده است که می‌تواند حرف بزند و با تغییر حرکات چهره، حالات روحی خود را نشان دهد و همچنین همانند یک رایانه عمل کند. «سلام، من رتی هستم.» این جمله‌ای است که یک روبات انسان نمای کوچک، در فیلم معرفی خود که روی سایت «یو تیوب» قرار گرفته است می‌گوید.

این روبات که شباهت بسیاری به موجودات فضایی دارد محصول شرکت فرانسوی «روبوپک» است. «رتی» که یک روبات رومیزی است می‌تواند سر، گوش‌ها، چانه و چشم‌های خود را حرکت دهد. با این حرکات، رتی قادر است تغییرات احساسی خود را با چهره نشان دهد. همچنین برپایه خلق و خوی این روبات، گونه‌های آن به رنگ قرمز و آبی در می‌آید.

در چشم‌های این روبات دو وبکم قرار دارد که می‌توانند به طور مستقیم تصاویر را برای پخش به روی نمایشگر انتقال دهند. به این ترتیب، «رتی» به یک سیستم رایانه‌ای حضور از راه دور تبدیل می‌شود.

درحقیقت این روبات می‌تواند با استفاده از شتاب سنج‌های یکپارچه‌ای که برای حرکت دادن چشم‌ها و سر کاربرد دارند فیلم‌ها را روی «آی- پد» و «آی- فن» پخش کند و به راحتی در فضای دستگاه‌های اپل کنترل‌های لازم را انجام دهد.

«رتی» یک «رایانه» مجهز به پردازشگر «اتم دو هسته‌ای» ۸/۱ گیگاهرتزی، یک کارت گرافیک NVIDIA Ion ۲، دیسک سخت ۵۰۰ گیگابایتی، اتصالات وای- فای، اترنت، «یو. اس. بی» و پورت HDMI است.

برای حرف زدن این روبات کافی است که متن‌های مورد نظر را بر روی نرم‌افزار «ویرایشگر» نوشت. سپس یک نرم‌افزار «متن به گفتار» می‌تواند این متون را به یک صدای الکترونیکی تبدیل کند.