نوکیا همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان است، اما این شرکت در بازار تلفن هوشمند به شدت دچار مشکل شده و سهمش از ۴۲ درصد در سال گذشته به ۲۶ درصد در سال جاری تنزل یافته است. سود نوکیا در سه ماه منتهی به ماه مارس ۴۶۴ میلیون دلار بود، در حالی که در زمان مشابه در سال گذشته این شرکت دارای سود ۴۷۲ میلیون دلار بوده است. نوکیا در ماه فوریه اعلام کرد که برای مبارزه با رقبای خود از جمله اپل با مایکروسافت همکاری خود را آغاز می‌کند و با کنار گذاشتن سیستم عامل قدیمی سیمبین، ویندوز ۷ را در محصولات خود جایگزین می‌کند. گفته می‌شود نوکیا انتظار دارد تغییرات مورد نظرش طی دو سال رخ دهد، اما کارشناسان معتقدند این زمان بسیار طولانی است و باعث افزایش فاصله نوکیا با اپل می‌شود.

نوکیا اعلام کرده شراکتش با مایکروسافت و طرح تعدیل نیرو که هفته آینده آن را اعلام می‌کند، سالانه باعث صرفه‌جویی یک میلیارد یورو برای این شرکت خواهد شد. مقامات نوکیا اظهار کردند سه ماهه جاری چالش‌‌برانگیزترین سه ماهه در سال ۲۰۱۱ برای این شرکت محسوب می‌شود، زیرا برخی از حلقه‌های تامین مواد اولیه به خاطر زلزله و سونامی در ژاپن دچار مشکل شده‌اند.

اپل در نقطه مقابل اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۶/۵ میلیارد دلار سود داشته است و در این زمان ۶/۱۸ میلیون تلفن هوشمند آی‌فون به فروش رسانده است، اما فروش ۶۹/۴ میلیون دستگاه آی‌پد ساخت این شرکت پایین‌تر از پیش‌بینی کارشناسان بود. البته یکی از دلایل این کاهش اعلام خبر ورود آی‌پد ۲ و امتناع مشتریان از خرید نسل اول آی‌پد است.