یک مقام مسوول در شرکت تامین تله‌کام از عرضه سیم‌کارت‌های نسل سوم موبایل با یکی از کدهای ۰۹۲۰ و ۰۹۲۱ و قابلیت ارائه اینترنت پرسرعت ۵۱۲ کیلوبیتی و تلفن تصویری خبر داد و گفت: اپراتور سوم مطمئنا سرویس‌های نسل سوم را ارائه خواهد داد. وی در مورد مجوز ارائه اینترنت پرسرعت روی موبایل که از جمله سرویس‌های مهم این سیم‌کارت‌ها خواهد بود نیز گفت: مهمترین مجوزی که ما داریم پروانه است و طبق این پروانه می‌توانیم سرویس‌های مهمی را روی این شبکه به کاربران عرضه کنیم.

شاهین آرپناهی مدیرکل برند و ارتباطات تامین تلکام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اتفاقی که در کشور برای سرویس MMS افتاد و نبود آیین‌نامه مشخص که منجر به وقفه دو ساله در ارائه آن شد، گفت: MMS برای اولین بار بود که در کشور اتفاق می‌افتاد و به همین دلیل مسوولان با معضلات آن بعد از ارائه آن مواجه و مجبور به تدوین آیین‌نامه شدند. هم اکنون در بحث ۳G نیز قرار است پدیده‌هایی مانند تماس تصویری، اینترنت پرسرعت، خدمات ارزش افزوده نسل سوم و موبایل بانکینگ بر بستر ۳G عرضه شود که تا به حال در کشور تجربه نشده است. براین اساس این سرویس‌ها باید عرضه شود و با فناوری‌های آن مواجه شویم تا حساسیت آن را درک کنیم، اما تا به امروز که مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

این مقام مسوول در شرکت تامین تله‌کام در مورد مشکلات اشغال فضای فرکانسی کشور گفت: تعهدات فضای فرکانسی در زمان خود انجام نشد و هنوز هم نسبت به آنچه که در نهایت باید انجام شود محدودیت‌هایی وجود دارد. البته این به معنای کوتاهی طرف خاصی نیست و محدودیت‌های واقعی وجود دارد. وی ادامه داد: بسیاری از ظرفیت‌هایی که قرار بود به تامین تله کام داده شود با محدودیت‌های جدی مواجه شده، به همین دلیل مقدماتی که باید در اختیار ما قرار می‌گرفت در زمان خودش قرار نگرفت و مستندات آن موجود است.

آرپناهی در مورد اینترنتی که قرار است روی سیم‌کارت‌های نسل سوم ارائه شود، گفت: یکی از ویژگی‌های نسل سوم موبایل این است که از پهنای باند بیشتری در مقایسه با نسل دوم برخوردار است، لذا امکان ارائه اینترنت پرسرعت و خدمات مبتنی بر آن روی این سیم‌کارت‌ها وجود دارد. ما به لحاظ فنی توان ارائه اینترنت با سرعت دو مگابیت بر ثانیه را داریم، اما این مربوط به بحث مجوزهای آن می‌شود که بستگی به مسائلی دارد که ما با آن مواجه می‌شویم. وی ادامه داد: قانون می‌گوید مصرف‌کننده خانگی برای سرعت اینترنت محدودیت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه دارد، اما تعریفی از این نشده که مصرف‌کننده موبایل هم کاربر خانگی خواهد بود یا خیر. براین اساس امیدواریم در صورتی‌که به مشکلی برخورد نکردیم اینترنت پرسرعت را با سرعت حداقل ۵۱۲ کیلوبیت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم.