ورود لپ‌تاپ‌های جدید و تغییر تعرفه‌ها

بازار دیجیتال- اگر چه بازار کامپیوتر طی هفته‌های گذشته روزهای سوت وکوری را سپری کرده و فعالان بازار با توجه به تجربه سال‌های قبل این شرایط را در بازار عادی می‌دانستند، ولی امسال بازار کامپیوتر با تغییر و تحولاتی زود هنگام مواجه شده است که این موضوع فعالان بازار را نیز حیران کرده است. بر اساس اعلام فعالان بازار، تجربه سال‌های قبل نشان داده است که بازار کامپیوتر از نیمه دوم فروردین‌ماه تا اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه بدترین دوران خود را در طول سال سپری می‌کرد و بازار عملا نیمه تعطیل بود. امسال نیز با توجه به برخی از مسائل از جمله بروز زلزله در ژاپن و انتشار اخباری در زمینه ورود با وقفه کالاها به بازار، نوسانات گاه و بی‌گاه ارزی، تغییرات تعرفه‌ای برای برخی از کالاها و رشد قیمت‌ها در بازار، پیش‌بینی می‌شد بازار کمی دیرتر از سال‌های قبل پویایی گذشته را به‌دست آورد. ولی این پیش‌بینی درست از آب در نیامد و بازار خرید و فروش کامپیوتر از هفته گذشته شاهد بروز اتفاقاتی جدید بود که در این گزارش به آنها می‌پردازیم.

ورود زودهنگام مدل‌های جدید

از هفته گذشته تاکنون بازار کامپیوتر شاهد ورود مدل‌های جدید لپ‌تاپ بوده است. مدل‌هایی که هر سال معمولا یک ماه دیرتر چشم بازار را به خود روشن می‌کردند و قرار براین بود امسال هم مدل‌های جدید کمی دیرتر از روال عادی سال‌های قبل قدم به بازار کامپیوتر بگذارند و پیش‌بینی فعالان بازار این بود که از اوایل خرداد ماه شاهد ورود مدل‌های جدید به بازار خواهیم بود. این پیش‌بینی با بروز زلزله ژاپن و انتشار اخباری در زمینه خسارت یا حتی نابودی تعدادی از کارخانه‌های قطعه‌ساز و تولیدکننده، نوسانات ارزی و بروز مشکلات گمرکی برای برخی از واردکنندگان بیشتر جنبه جدی به خود گرفت.

اما با وجود بروز همه این اتفاقات، امسال شاهد عرضه زودهنگام مدل‌های جدید به بازار بودیم و مدل‌های جدید با برندهای مختلف از اواخر فروردین‌ماه میهمان بازار داخلی شدند.

فعالان بازار معتقدند با توجه به این موضوع که هر سال مدل‌های جدید بعد از تعطیلات نوروزی به شرکت‌های واسطه سفارش داده می‌شدند، امسال برخی از واردکنندگان سفارش خرید این لپ‌تاپ‌ها را در هفته‌های پایانی سال به شرکت‌های واسطه دادند. به همین دلیل امسال روند ورود مدل‌های جدید به بازار سریع‌تر از سال‌های قبل بوده است.

محمد اخوتی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: اگرچه میزان تقاضا در بازار در حد ناچیزی است، ولی ورود زودهنگام مدل‌های جدید می‌تواند کمک بزرگی باشد به جلب توجه خریداران به سوی بازار.

به گفته وی، محصولات جدید برند اپل زودتر از سایر برندها میهمان بازار داخلی شدند و پس از آن سایر برندها اقدام به عرضه مدل‌های جدید خود به بازار کردند.

به گفته مسوول فروش فروشگاه تخت جمشید در پاساژ پایتخت مدل‌های MC۷۰۰LL/A ،MC۷۲۴LL/A از MACBOOK PRO‌های ۱۳ اینچی جدید اپل هستند که به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و دو میلیون و ۹۰ هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند. مدل‌های MC۷۲۱LL/A و MC۷۲۳LL/A هم از MACBOOK PRO‌های ۱۵ اینچ جدید این برند در بازار داخلی هستند که با قیمتی حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.

MAC BOOK AIR جدید این برند هم تحت عنوان مدل MC۵۰۶LL/A به بازار معرفی شده است.MB۵۰۹CA و MB۵۰۸LLA هم از IMAC‌های جدید این برند در بازارند. ایران رهجو هم لپ‌تاپ‌های سری ۴ را جزو تازه واردهای بازار معرفی کرد. مدل‌های VPCEB۴۴EG/B/W وVPCEB۴۶FG/B/W از تازه واردهای این برند در بازار داخلی هستند. مدل‌ ۵۱۱۰ که جایگزین مدل ۵۰۱۰ از خانواده DELL است و همچنین مدل L۵۰۲ که جایگزین مدل ۵۰۱ است از تازه واردهای برند DELL در بازار هستند.

ASUS هم مدل‌های N۵۳SV، N۵۳JL را از تازه واردهای این برند در بازار داخلی معرفی کرد. MSI هم علاوه بر عرضه لپ‌تاپ‌های سه بعدی‌اش چند مدل جدید به بازار عرضه کرده است که شامل مدل‌های CX۶۴۰-I۳ وFX۶۲۰ و... هستند. برند HP هم لپ‌تاپ‌های سری ۶۰ خود را به تازگی روانه بازار کرده است. این مدل‌ها شامل DV۶-۶۰۸۰ ،DV۶-۶۰۹۰ و... است.

رشد قیمت‌ها

یکی دیگر از تغییرات و تحولاتی که در بازار امسال شاهد آن هستیم، رشد ناگهانی قیمت‌ها در بازار نسبت به هفته نخست فروردین‌ماه و هفته‌های پایانی اسفندماه است. فعالان بازار میزان رشد قیمت را حدود ۵ درصد اعلام کردند.

بر اساس اعلام فعالان بازار، رشد نرخ تورم، نوسانات ارزی و افزایش گاه و بی‌گاه قیمت دلار، افزایش مبلغ مالیات بر ارزش افزوده از سه درصد به چهاردرصد و... از عوامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار هستند. به این دلایل انتشار اخباری در زمینه رشد قیمت مواد اولیه به دلیل بروز زلزله ژاپن و تاثیر این اتفاق بر قیمت کالاها، رشد نرخ تعرفه واردات برخی از کالاها مانند ماوس، افزایش هزینه حمل‌ونقل کالا به بهانه رشد قیمت بنزین و... را نیز اضافه کنید.

البته برخی از شرکت‌ها موضوع رشد قیمت‌ها را تکذیب می‌کنند؛ ولی به گفته فعالان بازار، طی مدت اخیر قیمت اکثر کالاهای حوزه کامپیوتر به ویژه لپ‌تاپ در حد قابل توجهی افزایش یافته است که این موضوع به نوبه خود بر روند تقاضا در بازار تاثیر می‌گذارد.

محمد اوجی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، دلیل اصلی رشد قیمت‌ها نوسانات ارزی است و رشد قیمت دلار باعث افزایش قیمت کالاهای این حوزه شده است.

اما محسن بهنامی یکی دیگر از فعالان بازار علت اصلی رشد قیمت‌ها را رشد نرخ تورم عنوان می‌کند. علی شوقی، یکی دیگر از فعالان بازار هم رشد هزینه‌های جانبی، رشد هزینه حمل و نقل، افزایش هزینه‌های ترخیص کالا و رشد رقم مالیات بر ارزش افزوده را از دلایل مهم رشد قیمت‌ها در بازار عنوان می‌کند.

فعالان بازار بر این باورند، با توجه به بروز زلزله در ژاپن و کاهش حجم تولید قطعات تولیدی و برخی از کالاها مانند باتری‌های لیتیومی، حسگرهای مخصوص دوربین‌های گوشی و... امکان رشد بیشتر قیمت‌ها و کاهش موجودی در بازار وجود دارد و به همین دلیل فعالان بازار برای به فروش رساندن کالاهایشان کمی دست به عصا عمل می‌کنند. هر چند که رشد قیمت‌ها در حدی بوده است که اگر فعالان بازار بخواهند کالا را به فروش برسانند هم باید تلاش فراوان کنند.

تاثیر زودهنگام تغییرات تعرفه‌ای بر قیمت‌ها

وزیران عضو کمیسیون ماده یک، با هدف حمایت از تولیدکنندگان و تامین نیاز کارخانه‌های کشور، تعرفه واردات ۱۳۸ قلم کالا برای سال ۱۳۹۰ را تعیین کردند که از این ۱۳۸ قلم کالا سود بازرگانی ماوس از ۱۱ به ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

در پی اخذ این تصمیم قیمت این کالا تا حدودی افزایش یافت. این اتفاق (رشد قیمت‌ها) در حالی رخ داده است که هنوز محموله‌های جدید ماوس وارد بازار داخلی نشده‌اند.

در این مورد بهنامی یکی از فعالان بازار می‌گوید: از حدود بهمن‌ماه سال گذشته ماوس‌های وارداتی با تعرفه ۴۰ درصدی وارد بازار داخلی می‌شدند و اعلام این خبر در سال جدید بعد از اجرای آن در سال ۸۹ صورت گرفته است. محمد حاجیان، یکی دیگر از واردکنندگان قطعات کامپیوتری در این باره می‌گوید، رشد تعرفه واردات ماوس از ۱۵ به ۴۰ درصد به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است؛ ولی جالب اینجا است که در کشور تنها دو تولیدکننده در این زمینه داریم که یکی نزدیک به نیمی از بازار ماوس ایران را در اختیار دارد و دیگری سهم آن‌چنانی از بازار ندارد. شرکت صنایع رایانه فراسو در حال حاضر بیش از ۲۵ مدل ماوس با برند فراسو در ایران تولید می‌کند و بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار ایران را در اختیار دارد. این شرکت بعد از قانون ممنوعیت واردات با برند ایرانی که از حدود یک سال و نیم گذشته به اجرا درآمد، بخش تولید ماوس با برند فراسو را گسترش داد.

شرکت صنایع تولید کامپیوتر طاووس نیز که تنها هفت مدل با برندهای Next و Smart در ایران تولید می‌کند، سهم زیادی از بازار ماوس ندارد. مابقی سهم بازار نیز در اختیار برندهای جنیوس، A۴Tech ،Axtrom،Acron،MEVA و TSCO است که در حال حاضر با رشد قیمت در بازار مواجه شده‌اند.

پیش‌بینی کارشناسان از وضعیت بازار

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند طی ماه‌های آینده با توجه به روند رو به رشد قیمت‌ها وضعیت بازار تا حدود زیادی آشفته و نابسامان خواهد شد.بر اساس پیش‌بینی آنها به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده با کاهش موجودی در زمینه کالاهای مختلف و رشد قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.