مریم عسگری
لپ‌تاپ کاربران مختلفی دارد که گروه‌های گوناگونی را شامل می‌شوند. از کاربران عادی گرفته که استفاده آنها از این کالا به گشت‌وگذار در سایت‌های اینترنتی، چک کردن ایمیل‌ها و... محدود می‌شود تا کاربران حرفه‌ای که اکثر امور خود را به وسیله لپ‌تاپ یا مینی لپ‌تاپ انجام می‌دهند. از پرداخت قبوض گرفته تا انجام امور تجاری و اداری و...

گروهی از کاربران نیز اکثر ساعات روز را پشت لپ‌تاپشان سپری می‌کنند و حتی تفریح و سرگرمی آنها به این وسیله پر کاربرد محدود می‌شود. برای هر گروه از این کاربران، فاکتور‌های مختلفی برای انتخاب نوع و مدل لپ‌تاپ اهمیت دارد. قیمت مناسب، قابلیت‌های فنی، وزن، طراحی و رنگ، برند و... از فاکتورهایی هستند که برای یک خریدار هنگام خرید لپ‌تاپ اهمیت دارد.
ولی در این بین برای اکثر کاربران لپ‌تاپ، فاکتور وزن اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که شرکت‌های تولید‌کننده در صدد تولید لپ‌تاپ‌هایی سبک وزن با قابلیت‌های فنی مطلوب هستند. لپ‌تاپ‌هایی که علاوه بر وزن و حجم اندک به خوبی از عهده رفع نیاز کاربران برآید. در حال حاضر برندهای مختلفی در بازار نمونه‌هایی از لپ‌تاپ‌های سبک وزن را به بازار عرضه کرده‌اند که البته مینی لپ‌تاپ‌ها هم جزو این دسته قرار دارند.
در این گزارش ما مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌های سبک که وزنی کمتر از دو کیلوگرم دارند و مینی لپ‌تاپ‌ها را معرفی می‌کنیم.
sony

سونی از برندهایی است که نسبت به برندهای دیگر از تنوع بیشتری در زمینه مدل‌های مختلف برخوردار است و می‌توان گفت لپ‌تاپ‌های سبک وزن در سبد محصولات این برند بیش از سایر برندها خودنمایی می‌کنند. به گفته فعالان بازار شاید سونی از پیشتازان عرضه لپ‌تاپ‌های سبک وزن و مینی لپ‌تاپ‌ها نباشد، ولی بی‌شک این برند به سازنده لپ‌تاپ‌های ظریف معروف است.
این برند با عرضه مینی‌لپ‌تاپ‌هایی با ظاهر یک کیف دستی از جنس چرم براق شهرت زیادی یافت. مینی‌لپ‌تاپ‌های مستطیل شکل باریکی که در نگاه اول کمتر کسی باورش می‌شود یک مینی لپ‌تاپ است. البته قیمت مینی لپ‌تاپ و لپ‌تاپ‌های سبک وزن برند سونی با سایر برندها قابل مقایسه نیست و می‌توان گفت این برند جزو برندهای گران قیمت بازار به حساب می‌آید.
اما به هر حال اگر تمایل داشتید یک مینی لپ‌تاپ سبک وزن از این خانواده خریداری کنید، می‌توانید به سراغ مدل تازه وارد p15kxb بروید که مینی‌لپ‌تاپ مستطیل شکل باریک است با مشخصاتی چون تجهیز به صفحه نمایش هشت اینچی، کارت گرافیک intel، رم دو گیگابایتی، پردازنده 1.86GHZ و...
این مینی لپ‌تاپ که از جنس چرم براق است با قیمت یک میلیون و ۵۹۰هزار تومان به بازار عرضه شده است و جزو محصولات تازه وارد این برند است.
مدل VPCYA15FG/B نیز از مینی لپ‌تاپ‌های با قابلیت بازار است که بر خلاف سایر مینی لپ‌تاپ‌ها به پردازنده قوی INTEL CORE I3-1.33GHZ مجهز است.
صفحه نمایش این مینی لپ‌تاپ هم ۶/۱۱ اینچ از نوع LED است. این مینی لپ‌تاپ ۴۶/۱ کیلوگرمی با قیمت یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و با ضمانت ایران رهجو به بازار عرضه شده است. همچنین مدل‌های VPCZ۱۳۶GG/B وVPCS۱۳۷GG/B، از لپ‌تاپ‌های سبک وزن و با قابلیت این برند هستند که به پردازنده intel core i۵، صفحه نمایش ۱/۱۳ اینچی و... مجهزند .این لپ‌تاپ‌ها با قیمتی حدود یک میلیون و ۵۵۰ تا یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
مدل VPCS136FG/B نیز از مدل‌های سبک وزن و گران قیمت این برند است که با قیمت سه میلیون و 120 هزار تومان به بازار عرضه شده است.
DELL

از خانواده DELL مدل‌های V13 و V3300 از سری XPS هستند که وزنی کمتر از دو کیلوگرم دارد. این لپ‌تاپ‌ها که وزنی حدود 6/1 کیلوگرم دارند با قیمتی حدود 950 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
همچنین مدل ۳۵۰۰ از سری VOSTRO از لپ‌تاپ‌های سبک وزن این برند است که به پردازنده INTEL CORE I۵ مجهز است و وزن آن ۸/۱ کیلوگرم است. این لپ‌تاپ به زودی وارد بازار داخلی خواهد شد. مدل Mini۱۰ نیز از مینی‌لپ‌تاپ‌های پرفروش این برند است که صفحه نمایش آن ۱/۱۰ اینچ از نوع WSVGA و وزن آن ۲/۱ کیلوگرم است. این مینی لپ‌تاپ هم با قیمت ۴۱۰ هزار تومان و با ضمانت زیگورات به بازار عرضه شده است.
HP

اگرچه HP مدل‌های مختلفی را با سایز کمتر از ۱۴ اینچ به بازار عرضه کرده است، ولی اکثر این مدل‌ها وزنی بالای دو کیلوگرم دارند و نمی‌توان آنها را در ردیف لپ‌تاپ‌های سبک وزن قرار داد. به عنوان مثال مدل‌های PRO BOOK ۴۳۲۰، DV۳-۴۳۰۵ CHERRY از لپ‌تاپ‌هایی هستند که صفحه نمایش آنها ۳/۱۳ اینچ است ولی وزنی بیشتر از دو کیلوگرم دارند. مدل TM۲-۲۱۵۰ از مدل‌های سبک وزن این برند است که به پردازنده INTEL CORE I۳، صفحه نمایش ۱/۱۲ اینچی مجهز است و وزن آن ۹/۱ کیلوگرم است. این مدل با قیمت یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است و در سری نمونه‌های لمسی این برند قرار دارد. همچنین مدل MINI۱۱۰-۳۶۱۰ از مینی‌لپ‌تاپ‌های پرفروش این برند است که صفحه نمایش آن ۱/۱۰ اینچ و وزن آن ۲/۱ کیلوگرم است.
FUJITSU

فوجیتسو به عنوان خالق لپ‌تاپ‌های سبک وزن و مینی لپ‌تاپ‌ها در بازار‌های جهانی شناخته شده است. معمولا مینی‌لپ‌تاپ‌های این برند از قابلیت‌های فنی بالایی برخوردارند و قیمت بالاتری نیز نسبت به سایر برندهای بازار دارند. پس اگر تمایل داشتید از این خانواده یک مینی لپ‌تاپ یا یک لپ‌تاپ سبک وزن خریداری کنید، می‌توانید به سراغ مدل LIFEBOOK S-۷۶۰ که یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش ۳/۱۳ اینچی است، بروید. این لپ‌تاپ که وزنی حدود ۹/۱ کیلوگرم دارد با قیمت یک میلیون و ۶۷۰هزارتومان به بازار عرضه شده است و به پردازنده INTEL CORE I۵ مجهز است.
مدل LIFEBOOK T- 580 نیز از مینی لپ‌تاپ‌های سبک وزن این برند است که به صفحه نمایش 1/10 اینچی و پردازنده INTEL CORE I5 مجهز است و با قیمتی حدود یک‌میلیون و 620 هزار تومان به بازار عرضه شده است.
APPLE

اگرچه محصولات این خانواده از سایر برندهای موجود در بازار سری جدا دارند و خریداران محصولات این برند به قابلیت‌های لپ‌تاپ بیشتر توجه دارند، ولی به هر حال این برند برای علاقه‌مندان به لپ‌تاپ‌های ظریف و سبک محصولات سری AIR را به بازار عرضه کرده است.
به عنوان مثال مدل‌های MC۵۰۶LL/A و MC۵۰۴LL/A از MACBOOK AIR‌های سبک وزنی هستند که وزنی کمتر از ۳/۱ کیلوگرم دارند.
مدل MC506LL/A به صفحه نمایش 6/11 اینچی مجهز است و وزن آن یک کیلوگرم است وبا قیمت یک میلیون و 550 هزار تومان به بازار عرضه شده است. مدل MC504LL/A هم به صفحه نمایش 3/13 اینچی مجهز است و وزنی حدود 3/1 کیلوگرم دارد. این مدل هم با قیمت دو میلیون و 50 هزار تومان به بازار عرضه شده است.
MSI

مینی لپ‌تاپ‌های این برند هم در بازار قیمت مناسبی دارند و هم فروش خوبی دارند. مدل U135-DX از مینی‌لپ‌تاپ‌های سبک وزن و ارزان قیمت این برند در بازار داخلی است که قیمتی حدود 470 هزار تومان دارد. وزن این مینی لپ‌تاپ هم 2/1 کیلوگرم است. مدل X360 نیز از لپ‌تاپ‌های سبک وزن این برند است که به صفحه نمایش آن 4/13 اینچ است. وزن این لپ‌تاپ هم 5/1 کیلوگرم است. این لپ‌تاپ با قیمت یک میلیون و 150 هزار تومان به بازار عرضه شده است.