زیر فروشی و کاهش قیمت برخی از برندها

بازار دیجیتال- این روزها که بازار لپ‌تاپ مانند سایر کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر روزهای سرد و بی‌رونقی را سپری می‌کند، اخبار و شایعات مختلفی در بازار این محصول به گوش می‌رسد. یکی از این خبرها رشد پدیده زیرفروشی در بازار است که هرگاه بازار با معضل کاهش تقاضا مواجه می‌شود شاهد بروز این اتفاق در بازار هستیم.

فعالان بازار می‌گویند، زیر فروشی با توجه به شرایط نامساعد بازار اتفاق عجیبی نیست و هر گاه بازار با کاهش تقاضا و افزایش موجودی مواجه شود گروهی، لپ‌تاپ‌های دسته دیگری از فعالان بازار را به صورت اعتباری یا اقساطی خریداری کرده و در نقاط دیگر شهر با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به فروش می‌رسانند.

با وجودی که اکثر فعالان بازار، بروز دوباره پدیده زیر فروشی در بازار لپ‌تاپ را تایید می‌کنند، اما دسته‌ای نیز می‌گویند، هنوز شرایط بازار واضح و مشخص نیست و نمی‌توان پیش‌بینی درستی در مورد وضعیت بازار داشت. به همین دلیل کمتر فردی خطر می‌کند و کالاهای خود را با قیمت کمتر از عرف بازار، آن هم به طور اعتباری یا اقساطی به فروش می‌رساند.

احمد علمی، یکی از فعالان بازار با بیان این مطلب که در حال حاضر مشخص نیست مدل‌های جدید چه زمانی وارد بازار شوند گفت: اغلب عرضه‌کنندگان از فروش لپ‌تاپ‌های خود به همکارانشان خودداری می‌کنند.

یکی دیگر از اخباری که در بازار لپ‌تاپ شنیده می‌شود، کاهش شدید موجودی لپ‌تاپ‌های توشیبا است. تا قبل از این شرکت‌های نقش و چند شرکت دیگر به عرضه لپ‌تاپ‌های این برند می‌پرداختند. ولی اکنون تنها شرکت بانیان الکتریک برخی از مدل‌های این لپ‌تاپ‌ها را به طور محدود به بازار عرضه می‌کند.

سایر عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های این برند در بازار نیز کمتر روی این برند کار می‌کنند و می‌توان گفت، بازار را برندهای msi، فوجیتسو، acer و sony در اختیار دارند.

سهم فروش برند dell نیز طی مدت اخیر در بازار کاهش یافته است و فعالان بازار کاهش تنوع لپ‌تاپ‌های این برند را دلیل اصلی این کاهش عرضه می‌دانند.

گروهی نیز می‌گویند، خرابی‌های زیاد لپ‌تاپ‌های dell طی مدت اخیر باعث شده است که لپ‌تاپ‌های این برند که زمانی از پرفروش‌های بازار بود مقبولیت و محبوبیت خود را در بازار از دست بدهند.

این درحالی است که امیدی مدیر فروش شرکت زیگورات، یکی از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های این برند در بازار داخلی علت کاهش موجودی لپ‌تاپ‌های این برند را در بازار داخلی سیاست شرکت تولیدکننده در زمینه کاهش تولید می‌داند.