تاثیر زلزله ژاپن بر قیمت محصولات دیجیتالی

بازار دیجیتال- با وجودی که برخی از فعالان بازار کامپیوتر از رونق بازار و ورود مدل‌های جدید به بازار کامپیوتر در اردیبهشت‌ماه خبر داده بودند، ولی بازار این کالا همچنان در رکود به سر می‌برد و از ورود مدل‌های جدید خبری نیست. البته اپل چند محصول جدید در زمینه لپ‌تاپ به بازار عرضه کرده است، ولی برندهای دیگر نظیرDELL ، SONY، LENOVO و... محصول جدید وارد بازار نکرده‌اند.

برخی از فعالان بازار معتقدند امسال بازار کامپیوتر با کاهش موجودی و ورود با وفقه کالا مواجه خواهد بود که نتیجه آن نیز رشد قیمت‌ها در بازار خواهد بود.

محمد علینی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، بروز زلزله در ژاپن باعث شده است کارخانه‌های قطعه ساز دچار خسارت‌های شدیدی شوند و به همین دلیل روند تولید با وقفه مواجه شده است.

عبدالهی، یکی از کارشناسان بازار با تایید این گفته گفت، زلزله اخیر در نقاطی رخ داده است که اکثر کارخانه‌های قطعه‌ساز در آن حضور داشتند و به همین دلیل طی دو ماه آینده بازار کامپیوتر با کاهش موجودی و رشد قیمت‌ها مواجه خواهد بود.

این درحالی است که اکثر شرکت‌های وارد کننده این ادعا را تکذیب کرده و می‌گویند، این موضوع صحت ندارد و در حال حاضر اکثر کارخانه‌های تولیدی چه در زمینه کالا و چه در زمینه قطعه در کشورهایی نظیر چین، تایوان، مالزی و... به فعالیت مشغولند و بروز چنین زلزله‌ای نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار بگذارد.

کامپیوتر ریز نیز با تکذیب این خبر گفت، اگر هم خسارتی به کارخانه‌های تولیدی در ژاپن وارد شده باشد رفع شده است. ولی خوشبختانه کارخانه کانن خسارت مالی و جانی چندانی ندیده است.

خرسند یکی دیگر از واردکنندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت با بیان این مطلب که برخی از واردکنندگان و حتی برخی از شرکت‌ها قصد دارند به بهانه زلزله در ژاپن قیمت‌ها را افزایش دهند گفت، سال گذشته بازار شرایط مساعدی نداشت. به همین دلیل با توجه به اضافه شدن مبلغ مالیات بر ارزش افزوده و مسائل دیگر برخی از شرکت‌ها قصد دارند قیمت‌ها را افزایش بیشتری دهند و به دنبال بهانه‌ای هستند برای توجیه این رشد قیمت. چه بهانه‌ای هم بهتر از اتفاقی که در ژاپن افتاده است.

به همین دلیل از حالا زمزمه‌هایی در مورد کاهش موجودی در بازار بر سر زبان‌ها انداخته‌اند تا به این ترتیب زمینه را برای رشد قیمت‌ها در آینده فراهم کنند.

به گفته فعالان بازار، در شرایط فعلی که بازار روال عادی خود را طی نمی‌کند پیش‌بینی در مورد وضعیت بازار کار سختی است و باید منتظر ورود کالاهای جدید و متعادل شدن قیمت‌ها و ... بود.