ندا لهردی
این روزها دیگر همه ما می‌دانیم که سرمایه‌گذاری معمولا فرآیند ریسک‌پذیری است. شاید در واقع به همین دلیل هم باشد که همه ثروتمندان جهان لزوما سرمایه‌گذار نیستند.

در این میان وقتی بحث به یک صنعت نه چندان قدیمی مانند تکنولوژی می‌رسد، این ریسک‌پذیری شکل جدی‌تری به خودش می‌گیرد. با تمام اینها اما بسیاری از ثروتمندان و سرمایه‌داران، به تکنولوژی و صنایع وابسته به آن علاقه‌مندند و شاید این علاقه باعث شده است که به سرمایه‌گذاری در این بخش روی بیاورند. مجله فوربس به تازگی فهرستی از برترین سرمایه‌گذاران صنعت تکنولوژی در سال 2011 را منتشر کرده است که در آن صد سرمایه‌گذار برتر این حوزه انتخاب و معرفی شده‌اند. این کار با همکاری صندوق تحقیقات سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر TrueBridge Capital Partners انجام شده است و در آن سرمایه‌گذاران صنعت تکنولوژی با سرمایه بیش از 200 میلیون دلار در طول پنج سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. حضور یک سرمایه‌گذار ایرانی به نام «بیژن ثابت» در این فهرست هم قابل توجه است. او که با سرمایه‌گذاری در شرکت Apple کارش را آغاز کرده است، در حال حاضر یکی از سرمایه‌گذاران Twitter به حساب می‌آید. با این اوصاف ده سرمایه‌گذار برتر صنعت تکنولوژی در سال 2011 به ترتیب عبارتند از:

جیم بریر
شرکت: Accel Partnres
تحصیلات: کارشناسی از دانشگاه هاروارد و استنفورد
او به هر چیزی که دست می‌زند - از یک سرمایه‌گذاری بزرگ یا نوشتن یک کتاب کمیک- تبدیل به طلا می‌شود. شرکت او در گذشته یک سرمایه‌گذاری ۷/۱۲ میلیون دلاری در Facebook انجام داد که حالا این سرمایه به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب شرکت Accel Partnres بعد از مارک زورکر برگ مدیرعامل Facebook بیشترین سهام این شرکت را در اختیار دارد. بریر در حال حاضر عضو هیات‌مدیره شرکت‌های دیگری مانند Dell، Wal-Mart و Etsy هم هست.

مایکل موریتز
شرکت: Sequoia Capital
تحصیلات: کارشناسی از دانشگاه پنسیلوانیا و آکسفورد
او یکی از اولین سرمایه‌گذاران شرکت‌های بزرگی مانند Google، Yahoo و PayPal است. او همچنین در شرکت سازنده دوربین‌های فیلمبرداری Pure Digital - که بعدا با قیمت ۵۹۰ میلیون دلار به Cisco فروخته شد- هم سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت موریتز اخیرا سرمایه‌گذاری ۲/۱ میلیارد دلاری هم در شرکت Amazon انجام داده و برای خرید شرکت نرم‌افزاری ITA توسط Google کمک ۷۰۰ میلیون دلاری کرده است.

رید هافمن
شرکت: Greylock Partners
تحصیلات: کارشناسی ارشد از دانشگاه آکسفورد و کارشناسی از دانشگاه استنفورد
این سیاستمدار قدیمی، دستی هم در تاسیس و راه‌اندازی رسانه‌های اجتماعی سودآور دارد. یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های اجتماعی به نام SocialNet که در سال ۱۹۹۷ توسط هافمن تاسیس شده بود. بعد از آنکه او شرکت PayPal را ترک کرد، شرکت LinkedIn را تاسیس کرد. این در حالی بود که او در ۸۰ شرکت دیگر از جمله Facebook، Digg، Flickr و Zynga هم سرمایه‌گذاری کرده بود.

پیتر فنتون
شرکت: Benchmark Capital
تحصیلات: کارشناسی در رشته بازرگانی از دانشگاه استنفورد
او که یکی از فعال‌ترین سرمایه‌گذاران این فهرست است، در اغلب زیر مجموعه‌های کوچک شرکت‌های بزرگی مانند Facebook، IBM، RedHat، Cisco و Yahoo هم سرمایه‌گذاری کرده است.
وی یک بار دیگر و زمانی که Twitter تنها 25 نفر کارمند داشت، به این شرکت برگشت تا به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره آن فعالیت کند.


اسکات ساندل
شرکت: New Enterprise Associates
تحصیلات: کارشناسی از دانشگاه استنفورد
او که مدیر سابق بخش محصولات شرکت Microsoft است، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار شرکت Fuison-io به حساب می‌آید.
او همچنین یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ شرکت Playdom بود که بعدها با قیمت 563 میلیون دلار به Disney فروخته شد. او همچنین یکی از سرمایه‌گذاران فعال شرکت Bloom Energy تولیدکننده سلول‌های سوختی است.

کوین افروسی
شرکت: Accel Partners
تحصیلات: کارشناسی ارشد و کارشناسی از دانشگاه استنفورد
یک کارآفرین و سرمایه‌گذار بزرگ و بی ادعا که بیش از سه ماه برای متقاعد کردن مارک زورکر برگ و سین پارکر برای برگزاری یک جلسه در راستای سرمایه‌گذاری شرکتش در Facebook زمان صرف کرد و با تلاش او شرکت Accel در حال حاضر 10 درصد از سهام Facebook را در اختیار دارد. او در حال حاضر اغلب در شرکت‌های تولید نرم‌افزارهای متن باز مانند Terracotta، Aptana و Northscale سرمایه‌گذاری می‌کند.

پیتر تیل
شرکت: Founders Fund
تحصیلات: کارشناسی دانشگاه استنفورد
او که جایگاه 833 را در فهرست میلیاردرهای جهان در اختیار دارد، یکی از تازه واردهای سرمایه‌گذاری در عرصه تکنولوژی به حساب می‌آید. او در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران شرکت‌های Facebook، LinkedIn و Zynga است. او همچنین یکی از سرمایه‌گذاران شرکت تولید آنتی اسپم IronPort Systems است. تیل در حال حاضر یکی از اعضای هیات‌مدیره Facebook بوده و یکی از مشاوران ارشد زوکربرگ به حساب می‌آید.


پیتر باریس
شرکت: New Enterprise Associates
تحصیلات: کارشناسی از دانشگاه دارتموث
او یک سرمایه‌گذار ریسک پذیر است که در دسته اولین سرمایه‌گذاران شرکت Groupon هم قرار دارد. او بیشتر به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی و شبکه‌ای تمایل دارد و در بیش از ۲۵ شرکت سهامی موفق سرمایه‌گذاری کرده است.
او در حال حاضر عضو هیات مدیره شرکت Groupon است.

دیوید سزه
شرکت: Greylock Partners
تحصیلات: کارشناسی از دانشگاه استنفورد
او در اوایل سال 2006 درست در روزهایی که تعداد اعضای Facebook از مرز 10 میلیون نفر می‌گذشت، در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد.
او که در حال حاضر مدیر بخش بازاریابی محصولات شرکت Electronic Arts هم هست، در شرکت‌های آنلاینی مانند Digg، LinkedIn، Oodle و VUDU هم سرمایه‌گذاری کرده است.

مارک آندرسن
شرکت: Andreessen Horowitz
تحصیلات: کارشناسی ارشد از دانشگاه ایلینویس
او یکی از سرمایه‌گذاران ریسک پذیر Web ۲.۰ است و به همین دلیل هم بخش بزرگی از سرمایه خودش را در شرکت‌های Twitter، LinkedIn، Groupon، Skype و Zynga صرف کرده است.
او در حال حاضر عضو هیات مدیره شرکت‌های Facebook، Skype، eBay و HP است.

۰


۱

برترین سرمایه‌گذاران تکنولوژی در سال 2011

برترین سرمایه‌گذاران تکنولوژی در سال 2011