دروغ‌های الکترونیکی

روز اول آوریل هر سال بنا بر یک رسم نه‌چندان قدیمی گفتن دروغ‌های غیرواقعی بین مردم رایج است. اگر نگاهی به سایت‌های مختلف اینترنتی در روز اول آوریل می‌انداختید می‌توانستید با انواع خبر و رخدادهای باورنکردنی روبه‌رو شوید. حتی انتشار این خبرها در این روز آنقدر داغ بود که سایت‌های معتبر همچون سایت خبری هافینگتون پست، گوگل و اپل نیز از انتشار آن عقب نمانده بودند. دروغ اول آوریل شرکت گوگل خبر از ارائه افزونه جدیدی با عنوان «اتوکامپلتر» می‌داد. بر اساس خبری که از سوی گوگل منتشر شد کاربران با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانستند بدون تایپ کلمه‌ای یا حتی دست زدن به ماوس نامه‌های الکترونیکی خود را باز کرده، بخوانند و پاسخ دهند.

گوگل در انتهای این خبر دروغ خود را مستند کرد و با انتشار یک ویدئوی آموزشی نحوه استفاده از این نرم‌افزار را به کاربران ارائه داد. در این ویدئوی آموزشی فردی که پشت یارانه خود نشسته بود با حرکت پانتومیم باز کردن یک نامه، توانست ایمیل جدید خود را باز کرده و بخواند. بعد هم با حرکت سر و دست به آن پاسخ داد و نامه را ارسال کرد. تاریخ مصرف این دروغ هم تنها از چند ساعت بیشتر نشد و کاربران بعدها متوجه شدند که گوگل چه دروغ بزرگی به آنان در روز اول آوریل گفته است.

شرکت اپل نیز از قافله دروغگوها عقب نماند. این شرکت آمریکایی در پایگاه الکترونیکی خود خبری طنز را با این مضمون منتشر کرد که در جلسه بعدی مهندسان اپل با مخاطبان علاوه بر گفت‌وگوی رو در رو و شنیدن نظرات مردم، نوشیدنی هم سرو می‌شود.

دروغ اول آوریل هافینگتون پست هم از این قرار بود که این پایگاه خبری با نگاهی طنز به اقدام اخیر برخی از سایت‌های روزنامه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز که برای خواندن مطالب آن باید آبونمان پرداخت کرد، اعلام کرد از این پس از مخاطبان خود آبونمان می‌گیرد، اما این مساله برای کسانی که در روزنامه نیویورک تایمز کار می‌کنند صدق نمی‌کند و آنان می‌توانند به صورت رایگان اخبار هافینگتون پست را بخوانند.