استراق سمع گوشی‌های سیمبیان در چین

به تازگی کارشناسان امنیتی نرم‌افزاری را روی گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل سیمبیان کشف کرده‌اند که قادر به شنود مکالمات است. نرم‌افزار جاسوسی که توسط هکرهای چینی روی گوشی‌های هوشمند سیمبیان نصب شده «Spy.Felxispy» نام دارد به تازگی توسط مرکز آسیب شناسی کامپیوتر ملی چین شناسایی شده است.

بر اساس گزارش NetQin، بیش از ۱۲ نوع از این نرم‌افزار جاسوسی وجود دارد که آخرین آنها بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه تلفن همراه را در چین آلوده کرده است. بر اساس گزارش مدیر مرکز آسیب‌شناسی کامپیوتر ملی چین، هنگامی که کاربران در حال مکالمه با تلفن همراهشان هستند این ویروس خود را به سرویس مکالمه اضافه کرده و می‌تواند تمامی مکالمه را بررسی و ضبط کند.

گفته می‌شود این نرم‌افزار جاسوسی می‌تواند به طور خودکار بلندگو را روی تلفن فعال کرده و صداهای اطراف را نیز بدون آگاهی کاربر ضبط و شنود کند. به علاوه این نرم‌افزار می‌تواند پیامک‌های ارسالی و دریافتی را نیز مورد بررسی قرار دهد. بر اساس گزارش NetQin، هکرها معمولا این نرم‌افزار را روی گوشی نصب می‌کنند یا با ارسال پیام MMS که شامل نرم‌افزار جاسوسی است و با یک کلیک روی گوشی نصب می‌شود، باعث آلوده شدن دستگاه می‌شوند. از این رو کارشناسان امنیتی هشدار داده‌اند، این نرم‌افزار تغییر شکل یافته است و به سادگی باعث گول خوردن کاربران می‌شود.