اوج سرمایه گذاری در صنعت IT

بازار دیجیتال- فناوری اطلاعات و ارتباطات به تدریج و در سال‌های اخیر به یکی از ملزومات زندگی مدرن امروز تبدیل شده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که بازار تکنولوژی، محصولات و خدماتش در این سال‌ها رونق بیشتری گرفته است. از طرف دیگر این رونق باعث افزایش توجه سرمایه‌گذاران و طبیعتا افزایش حجم سرمایه‌گذاری در این بخش شده است. آخرین گزارش‌های منتشر شده در این مورد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی در IT افزایش قابل توجهی داشته است.

بر اساس جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد، سرمایه‌گذاری جهانی در بخش IT بیشترین سرعت رشد را از سال ۲۰۰۷ تجربه کرده است. به این ترتیب این سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین میزان خود را در سال ۲۰۱۰ به ثبت رسانده‌اند.

این حجم سرمایه‌گذاری اما در بخش سخت افزار و زیرساخت‌ها بیشتر از بخش‌های دیگر حوزه IT بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این رشد سرمایه گذاری بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ سرعت بیشتری به خودش گرفته است.

این آمار نشان می‌دهد که بازار جهانی IT رشد سالانه ۸ درصدی را در سال ۲۰۱۰ تجربه کرده است و به ارزش ۵/۱ تریلیون دلاری رسیده است.

اگر بازار ارتباطات را هم در نظر بگیریم، بازار جهانی ICT در سال ۲۰۱۰ با رشد سالانه ۶ درصدی به ارزش ۳ تریلیون دلاری رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش سخت‌افزار رونق خوبی پیدا کرده و بیشتر در سیستم‌های کامپیوتری، لوازم جانبی، تجهیزات حافظه و ذخیره‌سازی، تجهیزات شبکه و بالاخره گوشی‌های موبایل صرف شده‌اند تا جایی که با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹ به رقمی بیش از ۶۶۱ میلیارد دلار رسیده است که این رقم بیشترین حجم سرمایه‌گذاری از سال ۱۹۹۶ تا حالا بوده است. از طرفی سرمایه‌گذاری در بخش محصولات ذخیره‌سازی رشد ۱۴ درصدی، در بخش سرورها رشد ۹ درصدی و در بخش کامپیوترهای شخصی رشد ۱۱ درصدی را تجربه کرده است.

«استفان مینتون» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «مانند اقتصاد جهانی، صنعت IT جهانی هم در سال ۲۰۱۰ عملکرد بهتری نسبت به سال ۲۰۰۹ داشته است. در این مورد رشد تجارت و بازگشت روند رو به رشد بازارهای بورس توانستند تاثیر خوبی بر افزایش حجم سرمایه‌گذاری در صنعت IT جهانی داشته باشند.

در این میان طبیعتا ریسک سرمایه‌گذاری در بازار کشورهای پیشرفته کمتر است و از آنجایی که بخش قابل توجهی از صنعت IT جهان در ایالات متحده آمریکا هدایت می‌شود، سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش داشته است».

سرعت سرمایه‌گذاری در بخش نرم‌افزار و خدمات IT کمی کندتر از سرمایه‌گذاری در بخش سخت‌افزار بوده است. با این حال اما سرمایه‌گذاری در بخش نرم‌افزار و خدمات IT در سال ۲۰۱۰ به ترتیب رشد ۴ و ۲ درصدی را تجربه کرده است که انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۱۱ رشد چشمگیری داشته باشد.

تحلیل‌گران بازار پیش‌بینی کرده‌اند که بازار جهانی IT تا پایان سال ۲۰۱۱ رشد سالانه ۷ درصدی را تجربه کرده و به ارزش ۶۵/۱ تریلیون دلاری خواهد رسید.

در این میان سرمایه‌گذاری در بخش سخت‌افزار به رشد ۱۰ درصدی رسیده در حالی که سرمایه‌گذاری در بخش‌های نرم‌افزار و خدمات IT به ترتیب رشد ۵ درصدی و ۴ درصدی را برای خودشان به ثبت خواهند رساند.