مریم عسگری
طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش تعداد کاربران لپ‌تاپ در کنار افزایش تنوع برند و مدل‌های مختلف این کالا شاهد ایجاد یک رده بندی مشخص قیمتی در زمینه لپ‌تاپ هستیم.

به عبارتی لپ‌تاپ نیز مانند سایر کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال یا هر کالای دیگری در رده‌های قیمتی ارزان، میان قیمت و گران به بازار عرضه می‌شود و هر کاربر با توجه به این رده‌بندی، بسته به بودجه‌ای که برای خرید لپ‌تاپ در نظر گرفته است و همچنین بنا به نیاز خود از یک لپ‌تاپ، با دست بازتری دست به انتخاب این کالای تکنولوژیک پرمخاطب می‌زند.
البته در مورد تعداد معدودی از برندها مانند اپل و پاناسونیک که تنوع مدل کمتری نسبت به برندهای دیگر دارند نمی‌توان رده‌بندی قیمت مشخصی ارائه کرد. در مورد برند پاناسونیک هم دو تا سه مدل به طور سفارشی وارد بازار می‌شوند که مانند برند اپل مخاطبان خاص خود را دارند.
بر اساس اعلام فعالان بازار به طور کلی لپ‌تاپ‌ها در سه رده قیمتی ارزان ( از 300 تا 350 هزار تومان تا 600 یا 650 هزار تومان)، میان قیمت (از 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان) و گران (یک میلیون تومان به بالا) به بازار عرضه می‌شوند.
این موضوع را در نظر داشته باشید که برندهایی که به عرضه لپ‌تاپ‌های گران شهرت دارند، رده‌بندی خاص خود را دارند و قیمت نمونه‌های ارزان قیمت آنها با نمونه‌های گران برندهای دیگر همخوانی دارد. در این گزارش ما مدل‌های پرفروش لپ‌تاپ را در سه رده قیمتی معرفی می‌کنیم.


از نت‌بوک‌های ارزان قیمت تا صنعتی‌های گران‌قیمت
لپ‌تاپ‌های رده قیمتی ارزان (300 تا 650 هزار تومان) شامل انواع NET BOOK (مینی لپ‌تاپ) و لپ‌تاپ‌های ارزانی هستند که اکثرا از قابلیت‌های فنی بالایی برخوردار نیستند و برای انجام امور ساده و روزمره به کار می‌آیند. اکثر برندهای موجود در بازار نیز چند نمونه از این لپ‌تاپ‌ها را در لیست خود دارند. این لپ‌تاپ‌ها معمولا از پردازنده‌های نه چندان قوی یا با رم‌هایی با ظرفیت پایین (در حد یک گیگابایت) و هارددیسک‌های با ظرفیت 120 گیگابایتی پشتیبانی می‌کنند. ضمن اینکه کارت گرافیک به کار رفته در این لپ‌تاپ‌ها نیز چندان قوی نیستند و ظرفیت حافظه کمی در حد 256 مگابایت دارند.با تمام این اوصاف این لپ‌تاپ‌ها و مینی لپ‌تاپ‌ها به خوبی از عهده رفع نیاز کاربرانشان که با علم به قابلیت‌های این دستگاه آن را خریداری کرده‌اند بر می‌آیند. DELL، MSI ،ACER ،HP،FUJITSU IBM LENOVO، ASUS و... از برندهایی هستند که لپ‌تاپ‌های ارزان آنها در رده قیمتی 350 تا 650 هزار تومان است. برندهای SONY ،PANASONIC و APPLE هم مدلی برای عرضه در این رده قیمتی ندارند. لپ‌تاپ‌های ارزان این برندها معمولا در رده‌های قیمتی یک میلیون تا دو میلیون تومان هستند. البته در مورد برند PANASONIC وضعیت متفاوت است و لپ‌تاپ‌های این برند معمولا با قیمتی حدود چهارمیلیون تا چهار میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسند.
لپ‌تاپ‌های موجود در رده میان قیمت هم دستگاه‌هایی هستند که قیمت آنها حدود ۷۰۰ هزار تا یک میلیون یا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.اکثر برندها و از جمله SONY در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارند.لپ‌تاپ‌های این رده که بر اساس اعلام فعالان بازار،طی سال‌های اخیر جزو پرمخاطب‌های بازار هستند معمولا به پردازنده‌های خانواده COREi و رم‌هایی با ظرفیت دو تا چهار گیگابایت مجهزند. صفحه نمایش‌ها هم معمولا در حدود ۱۵/۴ و ۱۴/۱ اینچ است.
پس از این به رده اعیانی لپ‌تاپ‌ها در بازار می‌رسیم. معمولا لپ‌تاپ‌هایی که در این رده قیمتی جای می‌گیرند با قیمتی حدود یک میلیون و 200 هزار تومان تا دو میلیون و 500 هزار تومان و در مورد برندهایی نظیر اپل و پاناسونیک تا حدود سه تا چهار میلیون و 500 هزار تومان قرار دارند. این لپ‌تاپ‌ها معمولا به پردازنده‌های پرقدرت از خانواده(corei (intel core i7، رم‌هایی با ظرفیت بالا (4 تا 16 گیگابایت) و در برخی موارد صفحه نمایش‌های 13 یا 12 اینچ مجهز هستند.
DELL


اگر قصد دارید از میان لپ‌تاپ‌های برند DELL یک نمونه ارزان را انتخاب کنید مدل‌های ۵۰۳۰ از سری INSPIRON جزو مدل‌های پرفروش بازار است که با قیمتی حدود ۴۲۰ تا ۵۲۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. البته مدل ۱۰۱۵ از سری VOSTRO نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی که قصد خرید لپ‌تاپ ارزان قیمت را دارند باشد. این لپ‌تاپ با قیمتی حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.DELL یک مینی لپ‌تاپ ارزان قیمت هم برای طرفداران لپ‌تاپ‌های سبک وزن دارد. این مدل MINI ۱۰ است که با قیمت ۳۷۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
اگر قصد دارید مبلغ بیشتری بپردازید می‌توانید مدل 5010 از سری INSPIRON را انتخاب کنید. این لپ‌تاپ با قابلیت‌های مختلفی با قیمتی حدود 650 تا یک میلیون و 199 هزار تومان به بازار عرضه شده است. با قابلیت‌ترین مدل این لپ‌تاپ به پردازنده INTEL CORE I7، رم شش گیگابایتی و هارددیسکی با ظرفیت 640 گیگابایت مجهز است.صفحه نمایش این لپ‌تاپ هم 6/15 اینچ است. علاوه بر این مدل‌های 3300 و 3500 از سری VOSTRO می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این لپ‌تاپ‌ها با قیمتی حدود 999 هزار تا یک میلیون و 80 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند و اما گران قیمت‌ترین لپ‌تاپ این برند مدل M6500 است که به پردازنده CORE I7 ،رم 16GBو هارددیسک 5/1 ترابایتی مجهز است. این لپ‌تاپ مناسب تدوین‌گران و گرافیست‌های حرفه‌ای است.
SONY


ارزان قیمت‌ترین لپ‌تاپ سونی مدل EE۲۳FX است که به پردازنده AMD ATHELON، رم چهار گیگابایتی و هارددیسکی با ظرفیت ۳۲۰ گیگابایت مجهز است.این لپ‌تاپ با قیمت ۸۲۶ هزار تومان به بازار عرضه شده است. لپ‌تاپ‌های سری EA و EB این برند نیز که اکثرا به پردازنده‌های CORE I۳ و CORE I۵ مجهزند نیز از پرفروش‌های میان قیمت این برند هستند که با قیمتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
پس از این رده نوبت به لپ‌تاپ‌های گران قیمت این برند می‌رسد که معمولا قیمتی حدود یک میلیون و 600 تا دو میلیون و 500 هزار تومان دارند. مدل‌های VPCF137HG/B و VPCZ126GG/B نیز که با قیمتی حدود دو میلیون و 600 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند جزو با قابلیت‌های این برند هستند.
مینی لپ‌تاپ‌های این برند نسبت به سایر برندها قیمت بالاتری دارد. به عنوان مثال، مدل VPCP۱۱۵KG/D که به صفحه نمایش ۸ اینچ مجهز است و وزن آن تنها ۶۱۸ گرم است، قیمتی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.
TOSHIBA


اگر چه فعالان بازار ادعا می‌کنند میزان محبوبیت توشیبا طی یک سال گذشته در حد قابل توجهی کاهش یافته است، اما این برند همچنان سهمی از بازار فروش لپ‌تاپ را در اختیار دارد.پس اگر قصد خرید لپ‌تاپ‌های این برند را دارید در رده ارزان قیمت می‌توانید به سراغ مدل NB205 که یک نت بوک کوچک با رنگ بندی زیبا است، بروید. این مینی لپ‌تاپ با قیمت 490 هزار تومان به بازار عرضه شده است. در رده لپ‌تاپ‌های میان قیمت نیز مدل C650-1C8 از لپ‌تاپ‌های پرفروش است که با قیمت 800 هزار تومان به بازار عرضه شده است.مدل F60-11F نیز از سری لپ‌تاپ‌های باقابلیت و گران قیمت این برند است که با قیمت دو میلیون تومان به بازار عرضه شده است.
APPLE


از میان لپ‌تاپ‌های این برند مدل MB۵۱۶ جزو ارزان قیمت‌های بازار است که صفحه نمایش آن ۳/۱۳ اینچ است و به پردازنده INTEL CORE ۲ DUO ۲.۴GHZ مجهز است.مدل MB۳۷۴ نیز که به پردازنده ۲.۴GHZ از خانواده CORE ۲ DUO مجهز است رکورددار پرفروش‌های بازار در مورد این برند است.این مدل با قیمت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.واما مدل MC۵۰۳LL/A از مک بوک ایر‌های پرفروش این برند در رده میان قیمت برند اپل است. این مدل با قیمت دو میلیون و ۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
و اما مدل MC373LL/A از MAC BOOK PRO‌های پرفروش این برند است که در رده گران قیمت‌های این برند قرار دارد. این مدل نیز با قیمتی حدود دو میلیون و 700 هزار تومان به بازار عرضه شده است.
MSI


مدل‌های CX۴۱۳ و CR۶۲۰ از لپ‌تاپ‌های پرفروش برند MSI در رده ارزان قیمت هستند که با قیمتی حدود ۶۴۰ تا ۶۹۰ هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
در رده میان قیمت نیز مدل CX620 که با قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان و مدل CX420 با قیمت 895 هزار تومان به بازار عرضه شده است، فروش بالایی دارند و اما مدل GE600 که از سری کیمینگ است و با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان و همچنین مدل CX620-3D که یک لپ‌تاپ سه بعدی است، فروش خوبی دارند. این لپ‌تاپ سه بعدی با قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان به بازار عرضه شده است.


FUJITSU
از این خانواده نیز مدل‌های LIFEBOOK AH-۵۳۰و LIFE BOK A-۵۳۰ که به ترتیب با قیمت ۵۰۰ هزار تومان و ۶۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند در رده ارزان قیمت‌ها هستند. مدل LIFEBOOK S-۷۱۰ نیز در رده میان قیمت‌ها فروش بالایی دارد. این مدل که به پردازنده INTEL CORE I۵ و صفحه نمایش ۱۴ اینچ مجهز است با قیمت یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است و اما مدل LIFEBOOK T-۵۸۰از مینی لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای این برند است که در رده گران قیمت‌های بازار قرار دارد و با قیمت یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
مدل LIFEBOOK T-5010 نیز از لپ‌تاپ‌های گران قیمتی است که با قیمت یک میلیون و 950 هزار تومان به فروش می‌رسد.
ACER، IBM LENOVO


مدل Aspire ۴۳۳۳ از لپ‌تاپ‌های پرفروش در رده ارزان قیمت برندACER است که با قیمت ۴۹۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. همچنین مدل Aspire ۵۷۳۸ZG که با قیمت ۷۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است جزو پرفروش‌های ارزان قیمت این برند است. در رده میان قیمت نیز مدل‌های Aspire ۵۷۴۲ و Aspire ۴۷۴۱ که با قیمتی حدود ۸۳۰ تا ۸۴۰ به فروش می‌رسند، جزو پرفروش‌ها هستند. مدل‌های Essential G۵۵۰ و Essential G۵۶۰ نیز که به ترتیب با قیمت ۵۵۰ هزار تومان و ۷۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسند، جزو پرفروش‌های IBM LENOVO هستند. در رده قیمتی میان قیمت نیز می‌توان به مدل‌های IdeaPad Z۵۶۰ ، IdeaPad Z۴۶۰ اشاره کرد که با قیمتی حدود ۹۵۰ تا یک میلیون و ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.
مدل‌های IdeaPad Y560 و ThinkPad T410sنیزاز پرفروش‌های گران قیمت این برند هستند که به ترتیب با قیمت یک میلیون و 170 هزار تومان و یک میلیون و 830 هزار تومان به فروش می‌رسند.