ندا لهردی- بازار موبایل مانند هر سال، سال 2010 را هم با رونق پشت سر گذاشت. آخرین گزارش‌ها و آمار هم این موضوع را تایید می‌کنند.

بر اساس همین آمار بازار جهانی، گوشی‌های موبایل در فصل چهارم سال ۲۰۱۰ رشد ۹/۱۷ درصدی را تجربه کرد که موبایل‌های هوشمند بیشترین سهم را در این رشد به خودشان اختصاص دادند.
موسسه تحقیقاتی IDC در آخرین گزارش خود در این مورد اعلام کرده است که به طور کلی در آخرین فصل از سال میلادی گذشته 4/401 میلیون دستگاه گوشی موبایل به سرتاسر جهان صادر شده است؛ در حالی که این رقم برای فصل چهارم سال 2009 برابر 5/340 میلیون دستگاه بوده است.
در واقع این رشد بعد از کاهش سالانه ۶/۱ درصدی بازار جهانی موبایل در سال ۲۰۰۹، قابل توجه بوده است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این بازار معتقدند که بهبود شرایط اقتصادی، افزایش توان خرید مردم و کاربران و بالاخره عرضه موبایل‌های هوشمند با قیمت‌های مناسب عواملی هستند که این رشد را موجب شده‌اند.
به این ترتیب بازار جهانی موبایل توانست بعد از رکورد رشد سالانه 6/22 درصدی در سال 2006، با رشد 5/18 درصدی بالاترین میزان رشد سالانه را برای خودش به ثبت برساند. از طرفی کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه IDC پیش‌بینی کرده‌اند که بازار جهانی گوشی‌های موبایل به کمک افزایش محبوبیت و کاربری موبایل‌‌های هوشمند تا سال 2014 رشد چشمگیری را رقم بزند. آنها انتظار دارند که بازار جهانی موبایل تا پایان سال 2011 رشد سالانه 7/43 درصدی را تجربه کند.
رونق موبایل‌های هوشمند ارزان در بازار آسیا
رشد بازار جهانی موبایل در بازار مناطق مختلف دنیا مشهود بوده است. در بازار آسیای پاسیفیک بازار در اختیار موبایل‌های ارزان قیمت اما پیشرفته و هوشمند قرار دارد. برندهای داخلی مانند G-Five، Micromax و Karbonn در هندوستان به دنبال تبلیغات گسترده فروش خوبی داشته‌اند. این در حالی است که شرکت‌های ZTE و Huawei این روزها با رقابت تنگاتنگی سعی دارند موبایل‌های هوشمند ارزان قیمت مبتنی بر آندروید را به بازار چین عرضه کنند. این در حالی است که موبایل‌های تولید شده توسط شرکت‌های
Apple، Samsung و HTC هم فروش خوبی در بازار این منطقه داشته‌اند.
در بازار اروپای غربی، تخفیف‌های ویژه‌ای که شرکت‌های عرضه کننده روی موبایل‌های هوشمند ارائه می‌کنند، به انگیزه خوبی برای خرید افراد تبدیل شده است. در این بازار گوشی‌هایی مانندiPhone 4، HTC Desire، Nokia N8، Samsung Galaxy و Blackberry 8520 بیشترین حجم فروش را به خودشان اختصاص داده‌اند. بازار موبایل در ایالات متحده آمریکا سال 2010 را با افزایش تعداد تولیدکنندگان فعال به پایان رساند. این در حالی است که دو شرکت Apple و RIM همچنان رهبران بازار موبایل در این کشور هستند. البته تازه‌واردهایی مانند Dell، Huawei، Kyocera و Sanyo هم محصولات جدید و متنوعی را به این بازار معرفی کرده‌اند که انتظار می‌رود با استقبال خریداران مواجه بشود. در بازار آمریکای لاتین هم موبایل‌های هوشمند همچنان پر طرفدار و پر فروش‌اند.
در میان تولیدکنندگان شرکت‌های Nokia، RIM و Samsung پرفروش‌ترین شرکت‌ها بوده‌اند. این در حالی است که شرکت‌های تازه‌وارد مانند Huawei هم امیدوارند بتوانند سهم قابل توجهی از این بازار را به خودشان اختصاص بدهند. در مقابل شرکت‌های ZTE و Alcatel یک بار دیگر سعی دارند با عرضه موبایل‌های ارزان قیمت و ساده سهم خود از این بازار را افزایش بدهند.