بازار دیجیتال- در میان اتفاقات مختلفی که هر سال در حوزه تکنولوژی رخ می‌دهد، بعضی از آنها به خاطر تاثیرگذاری بیشترشان می‌توانند به یک پدیده تبدیل شده و تحول بزرگی در دنیای تکنولوژی به وجود بیاورند. در سال ۲۰۱۰ رایانش ابری در واقع همین شرایط را داشت و توانست به یک پدیده جالب تبدیل شده و توجه همه فعالان این حوزه را به خودش جلب کند. درست به همین دلیل هم بازار پر رونقی در این زمینه به وجود آمد که در آن نرم‌افزارها جایگاه ویژه‌ای داشتند.

آخرین آمار و تحقیقات هم نشان می‌دهند که نرم‌افزارهای مدیریت سیستم‌های ابری فروش خوب و قابل توجهی در سال میلادی گذشته داشته‌اند. جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که بازار نرم‌افزارهای مدیریت سیستم‌های رایانش ابری رشد چشمگیری در سال ۲۰۱۰ داشته است.

بر اساس این گزارش بازار این محصولات تا چند سال آینده همچنان رشد خوبی داشته و به درآمد ۵/۲میلیارد دلاری تا سال ۲۰۱۵ خواهد رسید.

به این ترتیب بسیاری از کاربران و فعالان حوزه IT می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزارها مدیریت بخش‌های مختلف رایانش ابری عمومی، خصوصی و حتی منابع IT غیررایانش ابری را برای مدتی در دست بگیرند. آن‌ها برای این کار به ابزارهای نرم‌افزاری مدیریت سیستم‌های هوشمند و خودکار نیاز دارند تا فرآیند اجرا و پردازش را در یک محیط پویا و فعال رایانش ابری انجام بدهند.

درست به همین دلیل هم کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC معتقدند که نرم‌افزارهای مدیریت رایانش ابری به زودی به وجه تمایزی برای سیستم‌های پیشرفته کامپیوتری و سیستم‌های نه چندان پیشرفته تبدیل خواهند شد.

«مری جانستون ترنر» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «تقاضا برای نرم‌افزارهای مدیریت سیستم‌های رایانش ابری هر روز در حال افزایش است و درست به همین دلیل هم انتظار داریم بازار این محصولات در سال‌های آینده رشد قابل توجهی را تجربه کند. در حقیقت هرچه آگاهی کاربران از شرایط اقتصادی، کارآیی و مزایای این سیستم‌ها بیشتر می‌شود، بازار این محصولات هم رونق بیشتری می‌گیرد.

با این اوصاف است که ما پیش‌بینی کرده‌ایم بازار نرم‌افزارهای مدیریت سیستم‌های رایانش ابری در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با متوسط رشد سالانه ۵/۴۵ درصدی رشد می‌کند».

آخرین گزارش IDC نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۷۰ درصد از نرم‌افزارهای مدیریت سیستم‌های رایانش ابری خریداری شده، در فضای رایانش ابری خصوصی به‌کار گرفته شده است. در این میان آمریکا ۱/۶۳ درصد از بازار جهانی این محصولات در سال ۲۰۱۰ را به خودش اختصاص داده است، در حالی که خاورمیانه، آفریقا، اروپای شرقی و آسیای پاسیفیک رشد ثابتی را در این مدت تجربه کردند.

برای شرکت‌های فعال در حوزه رایانش ابری این بازار فرصتی برای مدت‌های طولانی و سال‌های آینده است. در بازار کشورهای در حال توسعه اما این سیستم‌ها می‌توانند فرصتی برای تولید محصولات و خدمات جدید با سرعت بیشتر باشند.