سهم خواهی دیجیتالی‌ها

م.ر.بهنام رئوف

چهارم اسفند ماه سال جاری قرار است انتخابات هفتمین دوره اتاق بازرگانی تهران برگزار شود. انتخاباتی که به واسطه آن نزدیک به پنج هزار عضو این اتاق ۶۰ عضو هیات نمایندگان اتاق را انتخاب و آنها را برای حمایت از حقوق صنفی خود روانه اتاق بازرگانی تهران می‌کنند. از بین این تعداد اعضای هیات نمایندگان ۴۰ عضو نماینده بخش خصوصی و ۲۰ عضو هم نماینده بخش دولتی خواهند بود. عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برای هر صنفی مزایای بسیاری دارد که بدون تردید دفاع از حقوق قانونی آن صنف در برابر قانون‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولتی می‌تواند مهمترین حسن در بخش حضور در هیات نمایندگان باشد.

امسال در لیست منتشر شده از بین ۱۴۵ نفر فعال اقتصادی، کاندیداهای تنها ۶ نفر مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. نامزدهای حوزه ICT انتخابات اتاق تهران عبارتنداز:

وحید صدوقی (مدیرعامل همراه اول)، فرخ امیری (شرکت مادیران)، محمدحسین برخوردار (شرکت سام الکترونیک)، مسعود شنتیایی (شرکت میکرو نرم‌افزار)، محمد رضا طلایی (اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار) و پرویز شهپر (شرکت پارس آریانا رایان).

وحید صدوقی که به مدد خصوصی شدن شرکتش در دو سال گذشته، هم‌اکنون لقب بزرگترین شرکت خصوصی را در بخش ارتباطات یدک می‌کشد یکی از کاندیداهای این دوره است. هرچند که بسیاری از کارشناسان به‌رغم تمام تغییرات ساختاری که همراه اول طی یک سال گذشته شاهد بوده است، اما همچنان معتقدند که این شرکت همان شرکت دولتی سابق است و هرچند که همچنان حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون نحوه عرضه سهام شرکت مخابرات ایران در بورس وجود دارد، اما به هر حال صدوقی خود را نماینده همراه اول در این انتخابات معرفی می‌کند. مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران درباره علل حضور خود در انتخابات اتاق بازرگانی تهران گفت: بحث مفصلی در هیات‌مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران در خصوص حضور فعال در انتخابات اتاق بازرگانی تهران مطرح شد و قرار شد اینجانب به نمایندگی از همراه اول در انتخابات اتاق شرکت کنم.صدوقی، با بیان اینکه نام فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کمتر به چشم می‌خورد تاکید کرد: باید نمایندگانی از صنعت ICT در اتاق بازرگانی حضور داشته باشند تا از منافع و توانمندی‌های این بخش دفاع کنند؛ اقتصاد در حال تغییر و تحول است و مسوولان و نمایندگان دولتی به دیدگاه بخش خصوصی احتیاج دارند و به نظر من این موضوع و حضور موثر در این اتاق فرصت مناسبی است که به توانمندی‌ها و تجارب حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتاق توجه ویژه شود.

صدوقی با اشاره به اهمیت ارتقای جایگاه بخش خصوصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید قوی‌تر و پررنگ‌تر در جامعه حضور داشته باشد، ابراز کرد: صنعت ICT موتور محرک کشور محسوب می‌شود و نقش موثری در ایجاد کارآفرینی داشته و موانع کسب و کار را نیز برطرف می‌کند و از سویی کشورمان دارای رتبه مناسبی در توسعه کسب‌وکار نیست و ایجاد یک بنگاه‌ اقتصادی نیز با موانع متعددی روبه‌رو است که در این زمینه اتاق بازرگانی می‌تواند این فضا را تسهیل کرده و زمینه و بستری را فراهم کند که نمایندگان بخش خصوصی در این حوزه حضوری موثر و فعال داشته باشند.

این گفته‌های مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در حالی مطرح می‌شود که شرکت وی و شرکت مخابرات ایران طی چند سال گذشته قراردادهای بیشماری را با نمایندگان و تولیدکنندگان شرکت‌های چینی منعقد کرده است. قراردادهایی که به باور اعضای سندیکای مخابرات ایران تیشه‌ای تیز بود به ریشه بخش خصوصی و تولیدات داخلی. بعد از نام وحید صدوقی، دیگر نام‌های مطرح در حوزه فناوری اطلاعات را شاید بتوان فرخ امیری مدیرعامل مادیران و محمد حسین برخوردار، مدیر عامل سام الکترونیک در ایران عنوان کرد. دو رقیبی که از دیرباز نام‌هایشان همواره با دو برند ال جی و سامسونگ همراه بوده است. مسعود شنتیایی، مدیرعامل میکرو نرم‌افزار که در دوره سابق رییس کمیسیون فناوری اطاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی بود این بار نیز در لیست کاندیداهای ثبت‌نامی دیده می‌شود. شنتیایی که یکی از منتقدان پرو پا قرص سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است در گفت‌وگویی اعلام کرده که برای این دوره حضورش در اتاق بازرگانی تهران ۸ برنامه اصلی دارد.

او می‌گوید: اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی برای فعالان اقتصادی بسیار مهم است، زیرا مسایل و مشکلات اصناف در آن مطرح و حل و فصل می‌شود. به گفته وی، در سه سال گذشته تعامل خوبی بین دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه و اتاق بازرگانی به وجود آمده است، به همین دلیل فعالان صنف باید از این فرصت نهایت استفاده را کنند.شنتیایی که به شکل کلی سابقه دستی در تاسیس تشکل‌های حوزه فاوا دارد، درباره یکی از برنامه هایش می‌گوید: تقویت و انسجام صنفی یکی از برنامه‌هایم است، چرا که در حوزه فناوری اطلاعات به دلیل انشقاق صنفی برخی تشکل‌ها از برخی دیگر جدا هستند و خواسته‌های ضد و نقیضی دارند.

انسجام صنفی موجب رشد و ارتقای صنعت فناوری اطلاعات می‌شود. وی اضافه می‌کند: تقویت بخش خصوصی در حوزه IT و تجارت الکترونیکی تنها از طریق تمرکز امکان‌پذیر است. برای رسیدن به این انسجام و تمرکز پیشنهاد کرده‌ایم برای هر رشته تخصصی تشکلی تخصصی مربوط به آن وجود داشته باشد که نمایندگان را از طریق انتخابات داخلی تعیین کنند. این تشکل‌ها باید هم مشکلات خاص خود را پیگیری کنند وهم مسایل و مشکلات مشترک صنف مانند مالیات، گمرکات و غیره را بررسی و حل و فصل نمایند.

طلایی، رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار از دیگر کاندیداهای با سابقه اتاق بازرگانی تهران است. سابقه وی بیشتر به تعاملش با اتاق و مرکز توسعه تجارت به بهانه آمارهای عجیب و غیرقابل استنادی است که او از صادرات نرم‌افزار هر از چند گاهی بر سر زبان‌ها می‌اندازد، اما آخرین نفر در لیست کاندیداهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرویز شهپر است.

تنها نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که هم‌اکنون در قامت بازرس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مشغول به فعالیت است. البته فعالیتی که به دلیل مشغله‌های کاری بسیار وی در مجمع اخیر سازمان حتی نتوانست حضوری به ارائه گزارش بازرسی خود از سازمان بپردازد، هر چند که پیش از این نام امیرحسین سعیدی نائینی به عنوان یکی از کاندیداهای سازمان در دوره‌های قبلی مطرح شده بود، اما به نظر می‌رسد که با اتخاذ این سیاست از سوی سازمان ناکامی‌های دومین هیات‌مدیره سازمان کامل‌تر از قبل شده و این تشکل به ظاهر منسجم صنفی برای باری دیگر نتواند کرسی ای در اتاق بازرگانی تهران به خود

اختصاص دهد.

نکته جالب در این تصمیم سازمان به گفت و گوی عضو هیات مدیره سازمان با فناوران باز می‌گردد. باقر بحری، در خصوص حضور سازمان در انتخابات اتاق می‌گوید: با آنکه اتاق بازرگانی برای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بسیار اهمیت دارد و معتقدیم حضور فعالان صنف فناوری اطلاعات در اتاق منجربه اتخاذ تصمیمات و ایجاد تسهیلات برای صنف می‌شود، ولی متاسفانه موضوع اتاق جدی گرفته نشده است.

البته تلاش‌های اولیه‌ برای انتخاب کاندیدا صورت گرفت، اما کافی نبود و سازمان باید در این مورد بیشتر تلاش می‌کرد. بحری که از الکامپ با همکاری برخی از همکاران خود در هیات‌مدیره قبلی و فعلی سازمان گروه سیمرغ را برای بهبود کسب‌وکار ۱۱ شرکت خصوصی تاسیس کرده بود پیش از این نیز در توجیه عملکرد ضعیف این دوره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفته بود که متاسفانه فصل نتیجه نگرفتن است.