نوکیا در پی عملکرد ضعیف مالی و کاهش بخشی از سهمش اعلام کرده یازدهم فوریه در جریان برگزاری کنفرانسی از برنامه خود برای تغییر استراتژی بخش گوشی‌های هوشمندش رونمایی می‌کند. شرکت نوکیا طی سالی که گذشت با مشکلات ریز و درشتی رو به رو شد. این غول فنلاندی علاوه بر کاهش درآمد و کاسته شدن بخشی از سهمش، در بخش مدیریتی هم تغییراتی ایجاد کرد که یکی از آنها جایگزین شدن استفن الوپ کانادایی به جای اولی‌پکاکالاسو بود. برای نوکیا که سال‌هاست تنها به سیستم عامل سیمبیان وفادار مانده و قصد نداشت از سیستم‌عامل دیگری در ساخت گوشی‌هایش بهره ببرد، ظاهرا زمان آن رسیده که این سیستم‌عامل را کنار گذاشته و همپای رقبایش به ساخت گوشی‌های پیشرفته‌تری روی بیاورد.

بر این اساس، استفن الوپ که سابقه‌ای چندین ساله در شرکت مایکروسافت دارد، اعلام کرده برنامه تغییر استراتژی گوشی‌های هوشمند نوکیا را در کنفرانس سرمایه‌گذاران و تحلیلگران مالی این شرکت که قرار است یازدهم فوریه برگزار شود، معرفی می‌کند.

گمانه‌‌زنی‌ها حاکی از این است که نوکیا ساخت گوشی‌هایی با پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز فون هفت یا آندروید گوگل را آغاز خواهد کرد. به گفته استفن الوپ در یک کنفرانس تلفنی، نوکیا هم اکنون با مشکلات اساسی روبه رو است و رقابتی که پیشتر شامل دستگاه‌های تلفن‌همراه بود به چرخه افزایش سهم و پیشرفت تغییر پیدا کرده و به ادغام موبایل با کامپیوتر، رایانش و سرویس‌های صنعتی کشیده شده است. نوکیا باید بر پایه اکوسیستم به اکوسیستم رقابت کند.

وی همچنین تاکید کرد: نوکیا برای ساخت دستگاه‌های رقابتی‌تر باید عملکرد خود را تسریع کند و اکوسیستم رقابتی‌تری بسازد.

الوپ می‌گوید: اگرچه هنوز هم نوکیا عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا را یدک می‌کشد، اما سهم بازارش در حال کاهش است، زیرا این شرکت با غول‌هایی رقابت می‌کند که از سیستم عامل آندروید گوگل در ساخت گوشی‌هایشان استفاده می‌کنند.