پیرمرد از گوگل می‌رود؟

ندا لهردی-یک اتفاق جدید و جالب در غول موتور جست‌وجوی جهان در حال رخ دادن است. در دو روز گذشته دو خبر درباره Google توجه همه را به خودش جلب کرد؛ خبرهایی که تغییرات بزرگ در ساختار مدیریتی این شرکت را با خود دارند. اولین خبر در روز چهارشنبه گذشته منتشر شد. این خبر درباره فروش قسمت قابل توجهی از سهام «اریک اشمیت» مدیر‌عامل Google بود. او در این خبر اعلام کرد که قصد دارد ۳۳۵ میلیون دلار از سهامش در Google را بفروشد. تنها یک روز بعد از انتشار این خبر، خبر دیگری منتشر شد که در آن موسسان Google ؛ یعنی لری پیج و سرگی برین اعلام کرده بودند که تصمیم دارند مدیر‌عامل این شرکت را به زودی عوض کنند. با این اوصاف باید منتظر وقوع تغییراتی بزرگ در Google بود؛ تغییراتی که به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران می‌تواند برای این شرکت و آینده‌اش مخاطره آمیز باشد.

به این ترتیب در آخرین روزهای هفته گذشته مدیر‌عامل موفق Google اعلام کرد که تصمیم دارد بخش عمده‌ای از سهام خود در Google را به فروش برساند. این میزان از سهام اشمیت برابر ۳۳۵ میلیون دلار است. در حقیقت مدیر‌عامل Google قرار است حدود ۵۴۳ هزار سهم کلاس A خود در Google را تا سال آینده میلادی به فروش برساند. این شرکت دلیل اولیه این اتفاق را تغییر برنامه مالی شرکت اعلام کرده است.

اریک اشمیت در حال حاضر ۲/۹ میلیون سهم از Google را در اختیار دارد که این میزان برابر ۹/۲ درصد از سرمایه کلی این شرکت است. اشمیت حتی بعد از فروش میزان یاد شده از سهامش در Google، همچنان ۷/۲ درصد از سرمایه این شرکت را در اختیار دارد که این میزان برابر ۱/۹ درصد از حق رای در این شرکت است. در حال حاضر اشمیت مالکیت ۷۷/۵ میلیارد دلار از سهام Google را در اختیار دارد که تنها کمی کمتر از سهم لری پیج و سرگی برین موسسان این شرکت است. از طرفی خبرها نشان می‌دهند که موسسان Google هم تصمیم دارند بخش قابل توجهی از سهامشان در این شرکت را بفروشند. بر اساس اعلام هیات مدیره این شرکت، مدیر‌عامل و موسسان Google تا پنج سال آینده ۵ میلیون سهم خودشان را در این شرکت می‌فروشند که این میزان تقریبا برابر ۲۷/۶ میلیارد دلار خواهد بود.

خبر فروش سهام اریک اشمیت در Google در حالی اعلام شد که او اعلام کرد تصمیم دارد از سمت مدیر‌عاملی این شرکت کناره‌گیری کند و مسوولیت‌هایش را به لری پیج واگذار کند. این در حالی است که شایعاتی درباره احتمال منصوب کردن اشمیت به عنوان مسوول روابط خارجی و مشارکتی هم شنیده می‌شود، اما هنوز چیزی درباره تصمیم نهایی اشمیت اعلام و منتشر نشده است.

این اتفاق در حالی می‌افتد که وقتی سهام Google در سال ۲۰۰۴ به صورت عمومی در بورس عرضه شد، این سه نفر به یکدیگر قول دادند هدایت این شرکت را حداقل تا ۲۰ سال دیگر در دست داشته باشند. این تغییرات بیشتر با این هدف صورت گرفت که از قدرت مدیریت تجاری اریک اشمیت برای توسعه شرکت گوگل استفاده شود، موضوعی که بنیانگذاران گوگل در آن تجربه‌ای نداشتند.

این خبر عجیب که روز چهارشنبه گذشته اعلام شد، نشان می‌دهد که لری پیج ۳۷ ساله به زودی به عنوان مدیر‌عامل این شرکت فعالیتش را ادامه می‌دهد. این در حالی است که فعالیت طولانی مدت و موفق اشمیت در این جایگاه او را به عنوان یک مدیر موفق و با سابقه در حوزه تکنولوژی مطرح کرده است. اشمیت ۵۵ ساله اما انگار قرار است به عنوان یکی از مدیران اجرایی این شرکت به کارش ادامه بدهد هرچند به عقیده بسیاری رابطه او با لری پیج دیگر شبیه به رابطه شرکای تجاری Google با مقامات دولتی خواهد شد.

سرگی برین ۳۷ ساله هم قرار است همان مسوولیت‌های قدیمی‌اش برای گسترش فعالیت‌ها و در نهایت امپراتوری Google را به عهده داشته باشد. طبق اعلام مسوولان Google، این تغییر قرار است در روز چهارم ماه آوریل آینده اتفاق بیفتد.

حالا Google باید منتظر تغییراتی بزرگ در روند کاری‌اش باشد. این تغییر مدیریت بر اساس اعلام مسوولان Google به منظور اصلاح ساختار گوگل و کمک به سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری‌ها در این شرکت اتفاق می‌افتد. لری پیج ۳۷ ساله هم‌اکنون سمت رییس بخش توسعه محصول و استراتژی فناوری گوگل را بر عهده دارد و قرار است با حفظ این سمت، عنوان مدیر‌عاملی این شرکت را هم در اختیار بگیرد.