رشد قیمت کاذب در بازار لپ‌تاپ

بازار دیجیتال- رشد قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ موضوعی است که بسیاری از فعالان بازار با اشاره به رشد نرخ ارز از آن خبر می‌دهند. بر اساس اعلام فعالان بازار، رشد نرخ دلار باعث رشد ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت‌ها در بازار شده است. این درحالی است که برخی از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ معتقدند رشد نرخ دلار بهانه‌ای است که برخی از فعالان بازار برای بالا بردن قیمت‌ها از آن استفاده می‌کنند، در شرایط موجود امکان رشد قیمت‌ها وجود ندارد و با توجه به روند نزولی قیمت‌ها در بازار، رشد قیمت دلار باید باعث ثبات قیمت‌ها در بازار شود نه رشد قیمت‌ها. در این رابطه گفت‌و‌گوی کوتاهی با نکویی، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

برخی از فعالان بازار از رشد ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ خبر می‌دهند. این درحالی است که گروه دیگری از فعالان بازار معتقدند این رشد قیمت کاذب است و رشد نرخ دلار در نهایت می‌تواند به ثبات قیمت‌ها منجر شود نه افزایش قیمت‌ها. نظر شما در این باره چیست؟

همین اختلاف نظرها باعث شده است در بازار لپ‌تاپ شاهد چند دستگی قیمت باشیم. حقیقت این است که لپ‌تاپ و در کل کالاهای تکنولوژیک مدام با سیر نزولی قیمت‌ها مواجه هستند و رشد نرخ دلار باید به طور منطقی باعث ثبات قیمت‌ها در بازار شود. ولی این موضوع در مورد کالاهایی صدق می‌کند که از ورود آنها به بازار حداقل یک ماه گذشته باشد. چرا که با ورود مدل‌های جدید به بازار قیمت مدل‌های قدیمی‌تر کاهش می‌یابد و رشد نرخ دلار در کنار کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی منجر به ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود.

پس این رشد قیمتی که فعالان بازار از آن سخن می‌گویند یک رشد قیمت کاذب است. درست است؟

بله.

چرا در بازار نظارتی روی قیمت‌ها نمی‌شود؟

فعلا در بازار نظارت بیشتر روی کالاهای قاچاق، نرم‌افزارهای سرگرمی و آموزشی و‌... است و ارگان‌های ذی‌ربط چندان نظارتی روی قیمت‌ها ندارند. از طرفی رشد نرخ دلار آنها را نیز مانند برخی از مصرف‌کنندگان برای رشد قیمت‌ها مجاب می‌کند.