رشد سرمایه‌گذاری IT در سال 2011

بازار دیجیتال- صنعت IT همیشه در حال تغییر است و معمولا روند رشد را طی می‌کند. در واقع این رشد در سال‌های اخیر آنقدر چشمگیر و قابل توجه بوده است که بسیاری از صنایع وابسته را هم تحت تاثیر خودش قرار داده است. با این اوصاف است که پیش‌بینی کارشناسان از وضعیت صنعت فناوری اطلاعات برای سال میلادی جدید، کاملا مثبت و خوش بینانه است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Gartner، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در صنعت IT در سال ۲۰۱۱ رشد خوبی را تجربه کند. این در حالی است که طبق پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار، این رشد با وجود رکود و کاهش در بعضی بازارهای وابسته مانند بازار سخت‌افزار اتفاق می‌افتد.

در حقیقت دو موسسه تحقیقاتی Gartner و Forrester اعلام کرده‌اند که انتظار دارند بازار سخت‌افزار در سال ۲۰۱۱ به دنبال رونق بازار نرم‌افزار و موبایل‌های هوشمند، با کاهش رشد جدی رو‌به‌رو شود. به این ترتیب، هر دوی این موسسات معتقدند که سرمایه‌گذاری در بازار کامپیوترهای شخصی تحت تاثیر افزایش محبوبیت محصولاتی مانند موبایل‌های هوشمند و کامپیوترهای تبلت قرار خواهد گرفت.

بر اساس آمارهای منتشر شده حجم سرمایه‌گذاری در صنعت IT جهانی با رشد ۱/۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۰ در سال میلادی جدید به ۷/۱ میلیارد دلار می‌سد. این در حالی است که بازار جهانی تکنولوژی در سال ۲۰۱۱ ممکن است همان رشد ۲/۷ درصدی سال میلادی گذشته را تجربه کند. به عقیده کارشناسان، اما این رشد یکسان در سال ۲۰۱۱ می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری بر بخش‌های مختلف بازار محصولات و خدمات تکنولوژی داشته باشد.

سرمایه‌گذاری کلان در صنعت IT در سال ۲۰۱۱ در واقع با پشتوانه رشد و بهبود اوضاع اقتصادی در سال ۲۰۱۰ رخ می‌دهد. این صنعت بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ به دنبال افزایش تقاضای کاربران در سطح جهان برای جایگزین کردن تجهیزات و دستگاه‌های تکنولوژی خودشان، در سال میلادی گذشته یک بار دیگر رشد را تجربه کرد. حالا اما در سال ۲۰۱۱ این رشد به شرایط با ثبات‌تری رسیده و همزمان افزایش هم می‌یابد. سرمایه‌گذاری در صنعت IT در سال ۲۰۱۰ بیشتر روی سخت‌افزارهای کامپیوتری متمرکز بود، در حالی که انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۱ در شرکت‌ها و برای خرید نرم‌افزار، خدمات مشاوره IT و هوشمند سازی سیستم‌ها افزایش پیدا کند. با این اوصاف کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال ۲۰۱۱ خدمات و نرم‌افزار ۴۴ درصد از کل بازار جهانی IT را به خود اختصاص بدهند. این در حالی است که بر اساس اعلام تحلیل‌گران بازار، نزدیک به ۵۰ درصد بازار جهانی IT در سال جدید در اختیار بازار ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

موسسه Forrester اعلام کرده است از آنجایی که نرم‌افزار و خدمات در سال ۲۰۱۱ بخشی از پروژه‌های بزرگی خواهند بود که ماه‌ها برای تکمیل شدن طول می‌کشند، این دو بخش می‌توانند رشد قابل توجه صنعت IT در سال ۲۰۱۲ را تضمین کنند. در مقابل اما، موسسه Gartner اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در سال ۲۰۱۰ برابر ۴/۳ میلیارد دلار بوده که این میزان نسبت به سال ۲۰۰۹ رشد ۴/۵ درصدی داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۱ این سرمایه‌گذاری با رشد ۱/۵ درصدی به ۶/۳ میلیارد دلار خواهد رسید. حالا این تفاوت زیاد میان پیش‌بینی دو موسسه Gartner و Forrester طبق توضیح کارشناسان Gartner مربوط به این است که کارشناسان Forrester در پیش‌بینی و تحقیقات خودشان خدمات و تجهیزات مخابراتی را در نظر نگرفته‌اند. با این همه این موسسات اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۱۱ فروش جهانی کامپیوترهای شخصی به دنبال رونق بازار تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، کاهش خواهد داشت. این در حالی است که کارشناسان Gartner اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری بخش تجاری برای خرید کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۱ کاهش خواهد داشت. به طور کلی اما انتظار می‌رود فروش جهانی سخت‌افزار در سال ۲۰۱۱ با رشد ۵/۷ درصدی به ۳/۳۹۱ میلیارد دلار برسد، در حالی که این رشد در سال ۲۰۱۰ برابر ۹/۸ درصد بوده است. از طرف دیگر فروش جهانی نرم‌افزارهای تجاری در سال جدید با رشد ۵/۷ درصدی به ۷/۲۵۳ میلیارد دلار خواهد رسید، در حالی که این رشد در سال ۲۰۱۰ برابر ۱/۶ درصد بوده است.

در نهایت اما کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT با متوسط رشد سالانه ۸/۴ درصدی از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۴ افزایش خواهد داشت.