ندا لهردی
بنگاه‌های اقتصادی نه چندان بزرگ در سال‌های اخیر به خصوص در بحران اقتصادی سال میلادی گذشته رشد ثابت و خوبی را تجربه کردند.

در واقع این شرکت‌ها و موسسات به واسطه ضرر کمتری که در رکودهای اقتصادی می‌کنند، می‌توانند روند با ثبات‌تری را طی کنند. حالا بعضی از این شرکت‌ها آنقدر رشد کرده‌اند که این رشد در حجم درآمد و سود حاصل از فروش این شرکت‌ها کاملا مشهود است. به این ترتیب است که قیمت سهام این شرکت‌ها هم به تدریج افزایش پیدا کرده تا به ارزش دلاری هر شرکت بیفزاید.
نشریه معتبر فاینشنال تایمز هم به تازگی فهرستی از ارزشمندترین شرکت‌ها و برندها در سال ۲۰۱۰ را اعلام و منتشر کرده است. در این فهرست ۵۰۰ شرکت ارزشمند جهان به ترتیب و بر اساس ارزش بازار آنها انتخاب و معرفی شده‌اند. در میان این ۵۰۰ شرکت، نام‌های بزرگی که در صنایع و بخش‌های مختلف برای اغلب ما شناخته شده هستند به چشم می‌خورد. با این حال اما آنچه در این فهرست ۵۰۰ تایی جالب توجه است، نام شرکت‌های کوچک و حتی نه چندان شناخته شده از کشورهای در حال توسعه، کوچک و محروم است. حضور این نام‌ها در این فهرست مهم در واقع نشان از رشد کشورهای در حال توسعه و کوچک و تلاش آنها برای حضور بهتر و پر رنگ‌تر در بخش‌های مختلف در سطح جهانی دارد.حضور شرکت‌های تکنولوژی در این فهرست ۵۰۰ تایی هم قابل توجه است.
شرکت‌های بزرگ یا حتی کوچک شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی در این فهرست بیش از 50 جایگاه را به خودشان اختصاص داده‌اند.
این حضور چشمگیر شرکت‌های تکنولوژی نشان دهنده نفوذ بیشتر این صنعت در زندگی روزمره افراد و رشد قابل توجه آن در یک سال اخیر است.
فهرست جدید مجله فاینشنال تایمز مربوط به بررسی این 500 شرکت تا پایان ماه سپتامبر گذشته است که در آن ارزش دلاری و قیمت سهام این شرکت‌ها در ماه‌های ژوئن و سپتامبر بررسی و اعلام و مقایسه شده است.
بزرگان در صدر
شرکت‌های بزرگ و فعال چه در حوزه تکنولوژی چه در حوزه‌های دیگر، همچنان و در همین فهرست هم در بالاترین جایگاه‌ها قرار گرفته‌اند. نام‌های آشنای صنعت تکنولوژی مانند Apple، Microsoft، IBM، Oracle، Google، Cisco Systems، Intel و HP در بالای این فهرست 500 تایی قرار داشتند.
به این ترتیب Apple در این فهرست ارزشمندترین شرکت در حوزه تکنولوژی است. این شرکت با ارزش بازار ۲۵۹ میلیون و ۲۲۳ هزار دلاری در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفته است. بعد از Apple غول نرم افزاری دنیای تکنولوژی؛ یعنی Microsoft با ارزش بازار ۲۱۰ میلیون و ۶۷۶ هزار دلار در جایگاه ششم این فهرست و دوم در میان شرکت‌های تکنولوژی قرار دارد. به این ترتیب شرکت‌های دیگری مانندChina Mobile، General Electric، IBM، AT&T، Oracle، Vodafone، Google و Cisco Systems به ترتیب جایگاه‌های بعدی در میان شرکت‌های تکنولوژی و جایگاه‌های هفتم، پانزدهم، هجدهم، نوزدهم، بیست‌وششم، سی‌ویکم، سی‌ودوم و سی‌وهفتم را در این فهرست به خودشان اختصاص داده‌اند.
در میان شرکت‌های تولیدکننده لوازم مصرفی الکترونیک هم شرکت‌های Samsung Electronics، Canon، Panasonic، Sony، Philips و Toshibaبه چشم می‌خورد که به ترتیب و در رتبه‌های چهل و سوم، نودونهم، دویست‌وبیست‌وسوم، دویست‌و‌چهل‌و پنجم، دویست ‌و ‌چهل ‌و‌ششم و چهارصدم قرار رفته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و تولید لوازم مصرفی الکترونیک هم با شرکت‌های تکنولوژی همراه شده و روند رشد را دنبال می‌کنند، تا جایی که سهام این شرکت‌ها در بازار بورس عرضه شده و ارزش بازار آنها را افزایش داده است.
حضور چشمگیر شرکت‌های مخابراتی
در این فهرست 500 تایی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان، شرکت‌های فعال در حوزه مخابرات و موبایل تعداد زیادی از جایگاه‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند تا آنجا که حتی شرکت‌های مخابراتی از کشورهای کوچک و نه چندان توسعه‌یافته جهان هم در این فهرست قرار گرفته‌‌اند. اولین و در واقع ارزشمندترین شرکت مخابراتی حاضر در این فهرست شرکت هنگ کنگی China Mobile است که با ارزش بازار 205 میلیون و 339 هزار دلاری در جایگاه هفتم قرار دارد. بعد از این شرکت، شرکت‌های AT&T، Vodafone Group، Telefonica، Verizon Communication، Deutsche Telecom، France Telecom، Singapore Telecom، TeleSonera و China unicom به ترتیب ده شرکت فعال در زمینه مخابرات در این فهرست هستند که به ترتیب رتبه‌های نوزدهم، سی‌ویکم، چهل‌ویکم، پنجاه‌وپنجم، صدودوم، صد و نهم، صد و هشتاد و هفتم، صد و نود و هفتم و دویست و دوازدهم را به خودشان اختصاص داده‌اند.
با این حال شرکت‌های مخابراتی دیگری مانند:
MTN Group، Bharti Airtel، Telecom Italia، Emirates Telecommunications، Swisscom، Zain Group، Saudi Telecom و BT Group هم در این فهرست وجود دارند که در میان آنها شرکت‌هایی از کشورهای نه چندان بزرگی مانند کویت و هندوستان حضور دارند تا نشانی باشند از پیشرفت و رشد این کشورها در زمینه تکنولوژی و ارتباطات.
نرم‌افزاری‌ها این‌بار کمرنگ‌تر از همیشه
در میان حدود 50 شرکت تکنولوژی حاضر در این فهرست شرکت‌های نرم‌افزاری با سهم 7 تایی، کمترین حضور را دارند. این در حالی است که شرکت‌های سخت‌افزاری حضور نسبتا فعال‌تری در مقایسه با شرکت‌های نرم‌افزاری دارند و این نشان از سرعت رشد سخت‌افزارهای مختلف در میان کاربران کشورهای مختلف دارد. این در حالی است که صنعت نرم‌افزار در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است تا آنجا که وابستگی بیشتری را برای صنعت سخت‌افزار به وجود آورده است.
با این اوصاف شرکت‌های نرم‌افزاری حاضر در این فهرست ۵۰۰ تایی به ترتیب شامل Microsoft از آمریکا در جایگاه هفتم، Oracle از آمریکا در جایگاه بیست‌وششم، Google از آمریکا در جایگاه سی و دوم، SAP از آلمان در جایگاه صد و یکم، Softbank از ژاپن در جایگاه دویست و پنجم، Wipro از هندوستان در جایگاه سیصد و هجدهم و شرکت آمریکایی Cognizant Technology Solutions در جایگاه چهارصدوبیست‌ونهم هستند.
در این فهرست کوچک هفت تایی نام شرکتی از هندوستان می‌تواند نمادی از رشد قابل توجه صنعت نرم‌افزار در این کشور باشد؛ رشدی که بارها و بارها از سوی بزرگان این عرصه و البته کارشناسان و تحلیل‌گران بازار مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
این فهرست ۵۰۰ تایی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف علاوه بر ارزش بازار این شرکت‌ها، نشان از اقبال عمومی و محبوبیت آنها در میان مشتریان و کاربرانشان دارد.
درست به همین دلیل هم اختصاص بیش از یک پنجم این فهرست به شرکت‌های حوزه ICT می‌تواند قابل توجه باشد.