رشد چشمگیر بازار هاردهای اکسترنال
بازار دیجیتال- این روزها بازار محصولات ذخیره اطلاعات به خصوص هاردهای اکسترنال حسابی رونق گرفته است. در واقع ظرفیت بالای این هارد دیسک‌ها و قابلیت حمل و جا به جایی آنها باعث شده است تا از طرف کاربران مختلف مورد توجه قرار بگیرند.

این روند در نهایت منجر به رشد چشمگیر درآمد شرکت‌های تولید کننده این محصولات شده است. جدیدترین گزارش منتشر شده از طرف موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد درآمد کارخانه‌های تولید کننده هارد دیسک‌های اکسترنال رشد سالانه ۱۹ درصدی را اعلام کرده‌اند؛ درآمدی که به طور کلی، تا پایان فصل سوم سال ۲۰۱۰ به حدود ۲/۵ میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب، درآمد کلی بازار جهانی هاردهای اکسترنال در فصل سوم به بیش از ۷ میلیارد دلار رسیده است که این میزان نسبت به فصل سوم سال ۲۰۰۹ رشد ۵/۱۸ درصدی را تجربه کرده است. بر اساس آمار در نهایت ظرفیت کلی هاردهای اکسترنال صادر شده در این فصل به ۴۲۹۹ پتابایت رسیده است که این میزان در مقایسه با همین زمان در سال میلادی گذشته تا ۲/۶۵ درصد رشد کرده است.
«لیز کونر» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «پس از بحران اقتصادی سال 2009 کاربران همچنان در حال جبران خریدهای دیجیتالی خود هستند و در همین راستا هزینه بیشتری را برای خرید هاردهای اکسترنال صرف می‌کنند. در واقع به همین دلیل هم هست که بازار جهانی هارد دیسک‌های اکسترنال در فصل سوم سال 2010 چهارمین فصل متوالی با بالاترین میزان درآمد را پشت سر گذاشته است. به این ترتیب، این موضوع در نهایت به افزایش حجم سرمایه‌گذاری کاربران در این بازار منجر شده است تا به رشد این بازار کمک کند».
در بازار هارد دیسک‌های اکسترنال شرکت EMC همچنان به عنوان پرفروش‌ترین تولید کننده قرار دارد و سهم ۱/۲۶ درصدی از درآمد جهانی این بازار در فصل سوم را به خودش اختصاص داده است. بعد از این شرکت، تولیدکننده بزرگ IBM قرار دارد که سهم بازار آن به ۹/۱۲ درصد در این فصل رسیده است. به این ترتیب دو شرکت NetApp و HP هم به ترتیب به سهم بازار ۶/۱۱ و ۱/۱۱ درصدی تقریبا به اندازه یکسانی در رشد این بازار موثر بوده‌اند. جایگاه پنجم پرفروش‌ترین شرکت تولیدکننده اما در این فصل به Dell رسید. این شرکت سهم بازار ۱/۹ درصدی را در این فصل به خودش اختصاص داد. دو شرکت PAR۳ و Isilon که به تازگی خریداری شده‌اند، هم به ترتیب سهم بازار ۸۳/۰ و ۷۵/۰ درصدی را در اختیار گرفته‌اند.
این در حالی است که بازار هارددیسک‌های شبکه‌ای باز در این فصل رشد سالانه 4/26 درصدی را تجربه کرده است. درآمد این بازار تا پایان فصل دوم به 3/4 میلیارد دلار رسیده است. شرکت EMC در این بازار هم در جایگاه اول قرار دارد و سهم بازار آن به 30 درصد می‌رسد. NetApp هم در این بازار با سهم 14 درصدی بازار در جایگاه دوم قرار دارد. «آمیتا پوتنیس» یکی از تحلیل‌گران موسسه IDC در این مورد معتقد است: «بحران اقتصادی سال 2009 و کاهش میزان بودجه برای این بخش در نهایت منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر کاربران و خریداران برای هارد دیسک‌های اکسترنال ارزان قیمت می‌شود. با وجود آنکه بودجه سرمایه‌گذاری شده در بخش‌های مختلف بازار IT نسبتا کاهش پیدا کرده است؛ اما این سرمایه‌گذاری در بخش هارد دیسک‌های اکسترنال رشد داشته و انتظار می‌رود این رشد تا سال 2011 هم ادامه داشته باشد. این در حالی است که میزان فروش هارد دیسک‌های اکسترنال با قیمت ارزان در این فصل افزایش داشته و تا 1/21 درصد نسبت به فصل سوم سال 2009 هم افزایش داشته است».