ائتلاف برای توسعه کارت حافظه با گنجایش دو ترابایت و سرعت 500 مگابایت برثانیه

سه شرکت بزرگ ابزارهای الکترونیکی با هدف توسعه کارت‌های حافظه نسل جدید یک گروه جدید را تشکیل دادند. به گزارش مهر، آینده ابزارهای دیجیتال در انحصار کارت‌های حافظه‌ای خواهد بود که ابعاد بسیار کوچک‌تر و گنجایش ذخیره اطلاعات و سرعت پردازش داده‌های ذخیره شده در آنها بسیار بالاتر از کارت‌های امروزی است.

در راستای توسعه کارت‌های حافظه نسل جدید، سه شرکت «سونی»، «سن دیسک» و «نیکون» گروه جدیدی را برای توسعه نسل آینده کارت‌های حافظه به نام «کامپکت فلش نسل جدید» (CompactFlash) تشکیل دادند.

توسعه این کارت‌ها پیش از هر چیز نیاز یک استاندارد جدید فناوری است که بتواند پاسخگوی نیاز دوربین‌های دیجیتالی فوق حرفه‌ای آینده و سایر بخش‌های صنایع دیجیتال باشد. گروه جدیدی که از ائتلاف این سه شرکت بزرگ تشکیل شده است «انجمن کامپکت فلش» (CFA) نام دارد.

درحال حاضر، کارت‌های حافظه از استانداردی به نام CF که برپایه تداخل موازی ATA قرار دارد عمل می‌کند. این استاندارد قادر است کارت‌هایی با سرعت حداکثر ۱۶۷ مگابایت بر ثانیه را ارائه کند. این در حالی است که کارت‌های حافظه «کامپکت فلش نسل جدید» قرار است از استانداردی به نام PCI Express که برپایه «تداخلی سریالی» قرار دارد استفاده کند.

براساس گزارش «اینفورمیشن وویک»، این استاندارد جدید تولید کارت‌هایی با گنجایش حداکثر ۲ ترابایت و سرعت پردازش ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کنند.

در حال حاضر برخی از کارت‌های محصول سونی هستند که گنجایش ذخیره‌سازی ۲ ترابایت را دارند، اما سرعت نیم گیگابیت بر ثانیه برای پردازش و انتقال اطلاعات تاکنون در هیچ کارت حافظه‌ای به دست نیامده است.

استفاده از یک کارت حافظه با گنجایش ۲ ترابایت می تواند رایانه‌های قابل حمل، لوح- رایانه‌ها، دوربین‌های عکاسی و تلفن‌های همراه را به نسلی از دستگاه‌های الکترونیکی کاملا هوشمند تبدیل کند.