رقابت غیرمنطقی بین هارددیسک‌های اکسترنال و حافظه‌های فلش

بازار دیجیتال- با وجودی که طی ماه‌های گذشته، قیمت هاردهای اکسترنال در بازار در حد قابل‌توجهی کاهش یافته است، اما به‌رغم پیش‌بینی برخی از عرضه‌کنندگان این کالا، هارددیسک‌های اکسترنال نتوانسته‌اند بر بازار حافظه‌های فلش تغییری ایجاد کنند. فعالان بازار که معتقدند با کاهش حجم هاردهای اکسترنال و عرضه نمونه‌های پاسپورتی، پیش‌بینی می‌شد از میزان تقاضا برای انواع حافظه فلش به ویژه نمونه‌هایی با ظرفیت‌های بالا کاهش یابد ولی این اتفاق نیفتاد و بازار فلش دیسک‌ها به رغم افزایش قیمت گاه و بی‌گاه آن هنوز پررونق است.

برخی از فعالان بازار ادعا می‌کنند، تنوع مدل، طرح و ظرفیت‌های فلش‌دیسک‌ها عامل موفقیت آنها در بازار است و هر فرد از هر گروه سنی و با هر سلیقه‌ای می‌تواند یک نمونه با هر قیمتی در اختیار داشته باشد. ولی در بازار هارددیسک این طور نیست.

در رابطه با وضعیت بازار این کالاها گفت‌وگوی کوتاهی با حجتی، یکی از فعالان بازار در پاساژ پایتخت داشتیم که می‌خوانید:

***

با توجه به کاهش شدید قیمت هارددیسک‌های اکسترنال که طی ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم پیش‌بینی می‌شد بازار حافظه‌های فلش با رکود مواجه شود. ولی این اتفاق نیفتاد فکر می‌کنید دلیل چیست؟ و اصلا چنین پیش‌بینی درست بوده است؟

حافظه‌های فلش به دلیل حجم کم، بهترین و آسان‌ترین منابع انتقال اطلاعات هستند. همچنین تنوع بالا در ظرفیت، طرح، مدل و برند این کالا و همچنین قیمت اندک این کالا نسبت به هاردهای اکسترنال باعث شده است این کالا متقاضیان پر و پا قرصی داشته باشد. اما به نظر من پیش‌بینی فعالان بازار در مورد تاثیر پذیری بازار این دو کالا از کاهش قیمت یا افزایش عرضه و... از یکدیگر چندان منطقی نیست. زیرا این دو کالا هر کدام برای کاری مناسب هستند. مثلا ممکن است هارددیسک نیاز یک فرد را به حافظه فلش برای مدت کوتاه رفع کند .ولی فردی که به یک فضای ۳۰۰ یا ۵۰۰ گیگابایتی از حافظه نیاز دارد ،نمی‌تواند به سراغ حافظه فلش رود.

شنیده می‌شود در بازار حافظه‌های فلش شاهد نوسانات گاه و بی‌گاه قیمت هستیم. ولی در بازار هارد این طور نیست. به نظر شما دلیل این موضوع این نیست که بازار حافظه‌های فلش پرمخاطب‌تر است و به

همین دلیل با افزایش و کاهش موجودی در بازار، دچار نوسان قیمت می‌شود؟

به طور کلی حافظه‌های فلش بسیار پرفروش‌تر از هاردهای اکسترنال هستند و گاه و بی‌گاه با کاهش و افزایش موجودی این کالا در بازار مواجهیم. همین عامل باعث شده است که بازار این کالا از لحاظ قیمت نوسانات بیشتری را تجربه کند تا هارددیسک.

در حال حاضر چه ظرفیت‌هایی در بازار حافظه فلش و هارددیسک پرفروش‌ترند؟

در بازار هارددیسک ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایتی و۶۰۰ گیگابایتی پرفروش‌ترند و بعد از این ظرفیت‌ها ۳۲۰ گیگابایتی‌ها فروش خوبی دارند. در بازار حافظه فلش هم نمونه‌های چهار، هشت و ۱۶ گیگابایتی فروش خوبی دارند و در مقابل نمونه‌های دو گیگابایتی دیگر فروش خوبی ندارند.