چشم انتظار رونق - ۱۳ آذر ۸۹

بازار دیجیتال- طی سه هفته اخیر، تعطیلات پایان هفته‌، بازار کالاهای مختلف از جمله حوزه کامپیوتر، لوازم صوتی و تصویری و موبایل را با کاهش میزان تقاضا مواجه کرد. براساس اعلام فعالان بازار کامپیوتر، طی هفته‌های اخیر‌، بازار حال و روز خوشی نداشته و میزان مراجعه به بازار هم در حد قابل توجهی نسبت به قبل کاهش یافته است. برخی از فعالان بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی و حتی به کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به بازار کامپیوتر طی روزهای اخیر اشاره کرده‌اند. محبیان، یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید، طی هفته‌های گذشته بازار راکد بوده و به‌رغم ورود مدل‌های جدید بازار با کاهش میزان مراجعه مواجه شده است. به گفته وی، معمولا در روزهای پایانی هفته‌، بازار میزبان مراجعین و خریداران زیادی بود که در طول هفته فرصتی برای خرید نداشتند، ولی تعطیلات پایان هفته که طی هفته‌های اخیر شاهد آن هستیم باعث شده است میزان تقاضا در بازار کاهش یابد.

وی افزود: تعداد اندکی از مراجعین به بازار که تصور می‌کنند رکود حاکم بر بازار باعث کاهش قیمت‌ها شده است، برای خرید به بازار کامپیوتر مراجعه می‌کنند، ولی وقتی متوجه می‌شوند که قیمت‌ها کاهش نیافته است از خرید منصرف می‌شوند. ‌یکی از فعالان بازار نیز به نوسانات قیمت در بازار کامپیوتر‌، کالاهای حوزه دیجیتال و حتی موبایل اشاره کرد و گفت، طی مدت اخیر وضعیت بازار طوری است که دسته ای از فروشندگان به دلیل جبران هزینه‌ها قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. در مقابل برخی از فروشندگان برای به فروش رساندن اجناس خود قیمت‌ها را کاهش داده‌اند یا به فروش اقساطی کالا روی آورده‌اند که این موضوعات باعث به هم خوردن تعادل قیمت‌ها در بازار شده است. ساعی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید، طی هفته گذشته میزان تقاضا نسبت به هفته‌های گذشته که در تعطیلاتی به مناسبت اعیاد مذهبی به سر می‌بردیم کاهش یافته است؛ چرا که برخی برای خرید هدیه به بازار مراجعه می‌کردند، ولی طی روزهای گذشته از خرید در بازار خبری نیست و حتی برخی از کسبه واحد خود را تعطیل کرده‌اند.

در بازار لوازم صوتی و تصویری هم وضعیت تقریبا به همین منوال است.

فعالان این صنف که اکثرا در مناطق پرترافیک مثل خیابان جمهوری فعالیت می‌کنند اعلام کردند‌، آلودگی هوا طی روزهای اخیر باعث شده است میزان مراجعه به بازار در حد قابل توجهی کاهش یابد و بازار لوازم صوتی و تصویری که تازه داشت رونق می‌گرفت دوباره دستخوش رکود شود. یکی از فعالان بازار در این مورد گفت: کاهش میزان مراجعه و تقاضا در بازار لوازم صوتی و تصویری‌، نسبت به روزهای قبل در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است. به گفته عفیفی، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری، طی روزهای گذشته، تعطیلات پایان هفته تا حدودی باعث شده بازار با کاهش میزان تقاضا مواجه شود.

وی با اشاره به این موضوع که قیمت‌ها در بازار تقریبا ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است، گفت، برخی از فروشندگان با توجه به ورود مدل‌های جدید و افزایش تقاضا طی ماه گذشته قیمت‌ها را تا حدودی افزایش دادند که این کار باعث شد تا خریداران به سوی برندهایی که قیمت‌ها را ثابت نگه داشته و همچنین نمایندگی‌های فروش کشیده شوند؛ چرا که نمایندگی‌های فروش قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند، ولی فروشگاه‌هایی که کالاها را بدون نمایندگی به فروش می‌رسانند برای جبران هزینه‌های خود قیمت‌ها را تا حدودی افزایش دادند که این موضوع باعث شد تا حدودی تقاضا برای نمونه‌های گارانتی‌دار در بازار کاهش یابد.

فعالان بازار گوشی تلفن همراه نیز با اشاره به این موضوع که محدوده فعالیت آنها در نواحی پر ترافیک شهر واقع شده است، گفتند، طی روزهای اخیر بازار با کاهش میزان تقاضا و مراجعه مواجه شده است. به گفته فعالان بازار، برخی از فروشگاه‌ها که در نواحی دیگری مثل پاساژ پایتخت یا ... قرار دارند وضعیت بهتری دارند، ولی به طور کلی بازار گوشی روزهای نامساعدی را سپری می‌کند.