الکامپ امروز به خط پایان می‌رسد

بازار دیجیتال- امروز آخرین روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ شانزدهم (الکترونیک،‌ کامپیوتر و تجارت الکترونیک) است‌. نمایشگاهی که در زمان افتتاحیه آن چه مسوولان دولتی و چه مسوولان بخش خصوصی به عنوان برگزارکنندگان آن امیدوار بودند که فصل نوینی را در صنعت آی‌تی کشور رغم بزنند. استقبال از برگزاری این نمایشگاه توسط بخش خصوصی حتی دولتی‌ها را هم تحت تاثیر قرار داد به گونه‌ای که دو وزیر آن را افتتاح کردند. امسال برای اولین بار هر بازدیدکننده باید برای ورود به نمایشگاه فرم مخصوص بازدیدکنندگان را پر و با پرداخت مبلغ هزار تومان مجوز ورود به نمایشگاه را پیدا می‌ کرد. هر چند این مساله کمی ‌وقت‌گیر به نظر می‌رسید، اما در برخورد با اکثر بازدیدکنندگان آنها از این روش راضی و معتقد بودند که این کار نظم و کیفیت نمایشگاه را بالا می‌برد.

با وجودی که هر سال هنگام ورود به نمایشگاه الکامپ، تیزرها و بنرهای متعدد تبلیغاتی به چشم می‌خورد، امسال کمتر شاهد این موضوع بودیم و حتی بلندگوی اطلاعات نمایشگاه نیز در فاصله زمانی صبح تا ظهر چندان جنب‌وجوشی نداشتند.

تا امروز که آخرین روز از شانزدهم نمایشگاه الکامپ است نمی‌توان اظهارنظر قطعی در خصوص نحوه برگزاری این نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی داشت. چرا که در طول برگزاری نمایشگاه و با سر زدن به هر یک از سالن‌ها، نظر‌های مختلفی از سوی شرکت‌کنندگان در این دور از نمایشگاه شنیده می‌شد که کمی ‌قضاوت قطعی را با مشکل مواجه می‌کند. برخی شرکت‌کنندگان از برگزاری این نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور کاملا راضی هستند و معتقدند که امسال نظم، کیفیت و میزان بازدیدکنندگان به مراتب بهتر از سال‌های گذشته است. در مقابل کسانی هستند که معتقدند الکامپ می‌توانست از این هم بهتر برگزار شود.

آغاز فصلی نوین

حضور ۴۵۰ شرکت داخلی و خارجی در فضایی بالغ بر ۲۱ هزار متر مربع و در کنار آن حضور پررنگ دستگاه‌های دولتی در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ از ویژگی‌های اصلی این نمایشگاه بود. براساس گزارش‌ها و آمارهای منتشر شده در الکامپ امسال ۳۰ دستگاه دولتی در سالن‌های ۴۰ و ۴۱ در قالب سالن دولت الکترونیک، خدمات دستگاه‌های دولتی را در دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معرض دید عموم قرار دادند که شاید بتوان گفت نحوه غرفه‌آرایی، حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و نمایش جدیدترین دستاوردها از جمله رونمایی از ایمیل ملی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و.... باعث شده بود جمعیت زیادی به این سالن‌ها سرازیر شوند.

یکی دیگر از سالن‌های پر جنب و جوش و پر ازدحام الکامپ شانزدهم، سالن ۳۸، محل استقرار مجموعه کنسرسیوم سیمرغ بود. کنسرسیومی ‌که با حضور چندین شرکت نسبتا مطرح بازار آی‌تی ایران (شامل گام الکترونیک، فهیم مشاور، رایورز، فراسو، شاب، نقش، آتنا، سازگار ارقام، ندا رایانه) سعی کرده بود جای دیگر بزرگان این بازار را کمرنگ‌تر کند و با برنامه‌ها و معرفی محصولات جدید خود به تمامی‌انتقادات و ابهاماتی که تا پیش از برگزاری این نمایشگاه به آن می‌شد پاسخ دهد‌. با این حال این تشکل حتی در غرفه سازی به گونه ای عمل کرده بود که یکپارچگی مشخصی را به بیننده منتقل نمی‌کرد شاید همین موضوع بود که باعث شد احمد علیپور رییس هیات مدیره شرکت فراسو در جلسه مطبوعاتی خود در الکامپ به انتقاد از این تشکل ( که شرکتش نیز جزو آن بود ) بپردازد.

بهروز صالحی مدیر مارکتینگ و تبلیغات شرکت سازگار ارقام یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سیمرغ که بعد از هفت سال دوری در این الکامپ شرکت کرده در خصوص حضور خود و نحوه برگزاری این نمایشگاه می‌گوید:« دلیل اصلی حضور شرکت ما در این نمایشگاه علاوه بر انگیزه‌های نسبی که سازمان نظام صنفی ایجاد کرده تنها به خاطر حضور مجموعه سیمرغ بوده است. اما در کل برای شرکت ما، به هیچ وجه فرقی نمی‌کند که نمایشگاه توسط صنف برگزار شود یا نهادی دیگر.»

به گفته صالحی، این شرکت روی تمامی‌محصولات خود تمرکز نداشته و سعی کرده جدیدترین محصولات فناوری را که مدت زیادی از معرفی آنها در سطح جهان نمی‌گذرد را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد. وی در ادامه به چند محصول جدید این شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید:« فناوری جدیدی که مربوط به بخش کارت گرافیکی است شامل نسل ششم پردازنده‌های گرافیکی AMD است که خبر انتشار این کارت‌ها تقریبا دو هفته پیش روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است و حالا اولین نمونه‌های آن را می‌توانند کاربران در این الکامپ ببینند. »

به گفته وی این کارت‌های گرافیکی از سری HD۶۸۰۰ از برند XFX هستند که با وجود اینکه به دلیل تغییر سیستم نامگذاری دارای توان پایین تری در مقایسه با همگروه‌های خود در سری پنج هستند، اما از فناوری‌های جدیدی مانند پخش سه بعدی و تصحیح سطوح در تصاویر پشتیبانی می‌کنند.

نمایش اولین ‌هارددیسک‌های اکسترنال سه ترابایتی، نمایش نوت‌بوک‌های جدید (با برند لنوو، ایسر و اسوس)،نمایش نسل جدید مادربوردهای اینتل و... از دیگر محصولات جدید بود که شرکت سازگار در غرفه خود به بازدیدگنندگان معرفی کرد.

اما از دیگر شرکت‌های حاضر در مجموعه سیمرغ که سال‌های گذشته تنها به همراه زیر مجموعه‌های خود در الکامپ شرکت می‌کرد، امسال با معرفی سه برند جدید خود با دستی پر در سالن ۳۸ حضور پیدا کرده بود.

یکی از مسوولان حاضر در غرفه فراسو در خصوص عدم حضور پررنگ این شرکت در دوره‌های گذشته می‌گوید:‌ «شرکت فراسو نه تنها به خاطر برگزاری این نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی، بلکه به خاطر رقابت و معرفی چندین محصول جدید خود به بازار، حاضر به حضور در این نمایشگاه شده است در واقع ما در دوره‌های گذشته به دلیل نداشتن محصول جدید چندان رغبتی به حضور در نمایشگاه نداشتیم. » به گفته وی، فراسو امسال به معرفی سه محصول جدید خود در سه حوزه با سه برند متفاوت پرداخته است. اولین محصول این شرکت لوازم جانبی با کیفیت، اما با قیمت ارزان است که با برندacron وارد بازار شده است. محصولات لوازم شبکه با برند cordia از دیگر محصولات جدید این شرکت است. اما جدید ترین و عجیب‌ترین محصول این شرکت که قرار است در حوزه لوازم بهداشتی به کاربران ارائه شود با برند ucare در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. به گفته مسوولان غرفه فراسو، این شرکت در صدد این است تا با ارائه محصولات جدید، با کیفیت و ارزان، قشر کم در‌آمد جامعه را نیز به محصولات خود علاقه‌مند کند.

اکثر شرکت‌کنندگان میزان بازدیدکنندگان از الکامپ شانزدهم را بالا دانسته و در کنار آن عنوان می‌کردند که با وجود این تعداد بازدید کننده، اما تعداد کمی ‌از این میزان را افراد تخصصی تشکیل می‌دادند که به اعتقاد برخی غرفه‌داران باید زمان و فرهنگ‌سازی زیادی در این خصوص انجام شود تا دید سطحی مراجعه‌کنندگان به یک نمایشگاه تخصصی تغییر پیدا کند.

انتقاد از برگزار‌کنندگان

اکثر شرکت‌کنندگانی که در غرفه‌های ۴۰،۴۱، ۳۷ ، ۳۸ حضور پیدا کرده بودند ضمن انتقادات همیشگی از جمله ساعت بد و کم برگزاری نمایشگاه، نبود اینترنت باکیفیت و... در کل از نحوه برگزاری و نظم نمایشگاه راضی بودند. به باور این گروه حضور سازمان نظام صنفی به عنوان نماینده‌ای از بخش خصوصی در این نمایشگاه باعث ایجاد رقابت و حضور شرکت‌هایی شده بود که به نحوی الکامپ، را تحریم کرده بودند.

اما در مقابل این گروه، شرکت‌کنندگانی هم بودند که نه تنها از برگزاری نمایشگاه از طرف سازمان نظام صنفی راضی نبودند بلکه بر این باور بودند که با تغییر سالن‌های شرکت‌ها و قرار دادن آنها در کنار شرکت‌های نامرتبط آنها نتوانسته‌اند آن طور که باید بازدیدگنندگان را به خود جذب کنند. یکی از این ناراضیان شرکت ضد ویروس امین است که قرار بوده در سالن ۳۸ میزبان مراجعه‌کنندگان باشد، اما حالا در غرفه ۴۱ و روبه‌روی غرفه بانک پارسیان و در فضایی کاملا نامناسب مشغول پاسخگویی به بازدیدکنندگان است‌. بهروز علوی، مدیر فنی این شرکت ضمن اشاره به این نکته که سازمان با استفاده از ثبت نام اینترنتی باعث اشتباهات بزرگی در این نمایشگاه شده است می‌گوید: «کل این نمایشگاه به خاطر پارتی بازی‌های صورت گرفته دچار مشکل بود‌. از ابتدا شرکت ما خواهان سالن ۳۸ بود و حتی هنگام ثبت نام نیز ما در این غرفه نام نویسی کردیم، اما به یک‌باره متوجه شدیم که سالن ۴۱ برای ما در نظر گرفته شده است و شکایت‌های ما به سازمان نظام صنفی هم راه به جایی نبرد. در حال حاضر ما در سالنی هستیم که ربطی به فعالیت‌های ما ندارد و این تنها به دلیل بی‌برنامگی‌های سازمان نظام صنفی است.» به باور وی وضعیت شرکت‌ها در الکامپ پانزدهم بهتر از الکامپ شانزدهم بود چرا که حداقل برگزارکننده الکامپ گذشته با اولویت‌بندی شرکت‌ها هر شرکتی را در غرفه درست خود قرار داده بود.

اما سالن ۱۸ که بیشتر غرفه‌های آموزشی در آن چیده شده بودند یکی از سالن‌های خلوت و سوت وکور الکامپ شانزدهم بود، که به اعتقاد اکثر غرفه‌داران این سالن، چیدمان بد نمایشگاه و عدم راهنمایی درست به بازدیدکنندگان باعث شده بود که این سالن با استقبال خوبی مواجه نباشد. بهمن نیکویی، مسوول غرفه شرکت پیشگامان تهران صبا نیز با ابراز نارضایتی از برگزاری الکامپ شانزدهم توسط سازمان نظام صنفی اظهار می‌کند: « با پارتی بازی‌هایی که سازمان با نهادهای دولتی انجام داد باعث شد که ما به اجبار در این سالن ثبت نام کنیم. ما هم مثل برخی شرکت‌ها هنگام ثبت نام اینترنتی دچار مشکل شدیم و با اینکه سر ساعت خود برای ثبت نام به سایت مراجعه کردیم، اما به دلیل مشکلات با نیم ساعت تاخیر توانستیم وارد سایت شویم که همین امر باعث شد نتوانیم غرفه مناسبی برای خود ثبت کنیم.»

وی همچنین یاد آور می‌شود با اینکه این آموزشگاه زیر نظر وزارت کار مشغول به فعالیت است اما به دلیل اینکه هنگام ثبت نام تنها شماره کد شرکت‌ها قابل ثبت بوده مجبور شده‌اند که با نام شرکت در نمایشگاه شرکت کنند نه آموزشگاه.

***

شاید تنها چند ساعت به پایان شانزده‌سالگی الکامپ باقی مانده باشد و با توجه به نظرها و انتقادات مختلفی که طی برگزاری نمایشگاه از زبان مراجعه‌کنندگان و شرکت‌کنندگان شنیده می‌شد اظهار نظر در خصوص برگزاری نمایشگاه کمی‌زود باشد. از حالا تا چند هفته دیگر و یا شاید چند ماه دیگر باید منتظر اظهار نظر کارشناسان و فعالان بازار آی‌تی بود و باید دید که با توجه به بازخوردهای مطرح شده به سازمان نظام صنفی اجازه برگزاری مجدد این نمایشگاه داده می‌شود و آیا سازمان خود مایل به برگزاری نمایشگاه خواهد بود؟