براساس شرایطی که در کلیات مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آمده، پروانه اپراتور سوم تلفن همراه را صادر کرده و متعهد شدیم تا زمان دوره انحصار سرویس‌های نسل سوم اجازه موبایل وایمکس را ندهیم؛ زیرا موبایل وایمکس می‌تواند سرویس‌های نسل سوم یا حتی نسل چهارم ارائه کند. لطف‌الله سبوحی - معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که پروانه اپراتور سوم تلفن همراه را صادر کردیم و تا دوره انحصار اجازه موبایل وایمکس را نخواهیم داد و بعد از آن هم این موضوع بررسی می‌شود. وی در ادامه تاکید کرد: البته ما قول ندادیم که اپراتورهای وایمکس بلافاصله بعد از اتمام دوره انحصار اپراتور سوم می‌توانند وارد فضای موبایل وایمکس شوند؛ زیرا یکی از پارامترهای محدودکننده ما دوره انحصار اپراتور سوم است و بعد از تمام شدن این دوره، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصمیم می‌گیرد که این اجازه را بدهد یا خیر؟ یا با چه شرایطی این اجازه را بدهد. معاون سازمان تنظیم مقررات افزود: ضمن اینکه این هم به معنی این نیست که ما کار را رها کرده‌ایم؛ زیرا در حال حاضر مطالعات آن در حال انجام است و باید بررسی کامل را هم انجام دهیم که ما بعد از این دوره انحصار یا قبل از آن پیشنهاد را به کمیسیون ارائه می‌کنیم که کمیسیون براساس آن تصمیم‌گیری کند که چگونه اجازه موبایل وایمکس را بدهد.

او با بیان اینکه حاکمیت یا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصمیم گرفت که این موضوع را در انحصار اپراتور سوم نگه دارد، گفت: بازار اندازه‌ای دارد و معتقدیم بازار ثابت وایمکس هم به اندازه کافی هست و این‌طور نیست که ما بگوییم در حال حاضر هیچ بازاری برای وایمکس ثابت وجود ندارد.

وی تاکید کرد: باید کیفیت را افزایش دهیم؛ به‌طوری که مردم بیشتر به استفاده از سیستم‌های وایرلس علاقه‌مند شوند و طبیعتا اگر بیشتر استفاده کردند، می‌توانیم تعرفه‌ها را پایین بیاوریم و زمانی که تعرفه‌ها را پایین بیاوریم، بازار خود به خود بهتر می‌شود و فکر می‌کنم در زمانی که ما اجازه موبایل وایمکس را نمی‌دهیم، اپراتورها می‌توانند برروی این موضوع کار کنند و کیفیت را افزایش دهند.