متن ماده ۴۹ قانون برنامه پنجم توسعه پیرامون تکالیف دولت در حوزه فناوری اطلاعات، منتشر شد. بر اساس ماده ۴۹ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور بسط خدمات دولت الکترونیکی و افزایش بهره‌وری در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اقدام‌های زیر باید صورت گیرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به توسعه شبکه ملی اطلاعات امن و پایدار با پهنای باند مناسب اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش غیر دولتی، امکان دسترسی گسترده و پرسرعت را برای کلیه کاربران این شبکه فراهم کند.

کلیه دستگاه‌های اجرایی ضمن اتصال به شبکه ملی اطلاعات، پایگاه‌های اطلاعاتی خود را با رعایت استانداردهای لازم به منظور ایجاد سامانه اطلاعاتی در این شبکه به اشتراک گذاشته و براساس دستورالعملی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین و ابلاغ خواهد شد نسبت به تامین و حفظ امنیت تولید، پردازش، نگهداری و تبادل اطلاعات رایانه‌ای خود اقدام می‌کنند. دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا پایان برنامه پنجم، خدمات قابل ارائه به صورت الکترونیکی خود را از طریق این شبکه عرضه کنند.

وزارت کشور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به تامین و صدور کارت هوشمند ملی چند منظوره برای آحاد مردم اقدام کند. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مکلفند در ارائه خدمات خود به مردم از این کارت استفاده کنند.