معاون شرکت فناوری اطلاعات از آغاز به‌کار سامانه مدیریت آدرس‌های اینترنتی کشور و اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن بیش از ۳ میلیون IP آدرس در کشور خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه تمامی‌توزیع‌کنندگان IP ملزم خواهند بود بانک اطلاعاتی IP آدرس‌ها را به روزرسانی و کامل کنند. علی اصغر انصاری در گفت‌وگو با «مهر» با تاکید بر اینکه تمامی‌IP آدرس‌های اینترنتی در کشور شناسنامه دار خواهند شد، گفت: پیش از راه‌اندازی این سامانه، مشخصات IP آدرس‌هایی که از موسسه رایپ ( ثبت کنندگان منطقه‌ای آدرس‌های عددی اینترنتی )دریافت می‌شد و نیز IP آدرس‌های خصوصی که در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت به‌طور کامل قابل شناسایی نبود، اما با آغاز فعالیت سامانه آدرس‌های عددی اینترنتی نابسامانی‌های موجود در بحث مدیریت این بخش ساماندهی می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از جرائم اینترنتی در فضای سایبر به واسطه این نابسامانی‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه، شرکت‌هایی که از ثبت‌کنندگان منطقه‌ای (RIPE)، آدرس عددی اینترنتی دریافت می‌کنند باید طبق فرم تعریف شده، اطلاعات مورد نیاز تمام IP‌ها را ارسال کنند.

وی افزود: با اجرا و پیاده‌سازی این سامانه از این پس IP آدرس‌ها شناسنامه دار می‌شوند. به این معنی که مالک هر IP آدرس یا بلوک آدرس و حتی استفاده کننده نهایی آن هم مشخص می‌شود.