جدیدترین گزارش از بازار جهانی رایانه‌های شخصی منتشر شد

براساس جدیدترین آمار گارتنر، فروش جهانی رایانه‌های شخصی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به ۳/۸۸ میلیون دستگاه رسید که به دلیل ضعیف شدن تقاضای مصرف‌کنندگان، اندکی کمتر از حد انتظار بود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان طبق گزارش این شرکت تحلیلی، کم شدن تقاضا برای سه ماهه سوم که فصل بازگشایی مدارس بود و معمولا رونق فروش را در پی دارد، قابل توجه بود.

فروش رایانه‌های شخصی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶/۷ درصد رشد کرد، اما گارتنر رشد ۷/۱۲ درصدی را با در نظر گرفتن تقاضا برای نت‌بوک‌ها و سخت‌افزارهای کاربرپسند دیگر پیش‌بینی کرده بود.

بنابر گزارش گارتنر، علاقه مصرف‌کنندگان به لپ‌تاپ‌های ارزان و نت‌بوک‌ها که با رقابت قوی از سوی رایانه‌های لوحی مانند آی پد اپل روبه‌رو هستند، کمرنگ شده است و به گفته تحلیل‌گران، این دستگاه‌های جدید موجب شده‌اند برخی از مصرف‌کنندگان در خرید یک لپ تاپ استاندارد تجدیدنظر کنند.

بر اساس گزارش گارتنر، هیولت پاکارد با فروش ۴/۱۵ میلیون دستگاه رایانه و در اختیار داشتن ۵/۱۷ درصد سهم بازار جهانی در سه ماهه سوم، برند رایانه شماره یک قرار گرفت، اما با وجود حفظ برتری در این بازار، نیم درصد کاهش فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. در آسیا و اقیانوسیه افت فروش هیولت پاکارد با ۲۰ درصد،‌ چشمگیرتر بود و ایسر با ۱۴ درصد سهم، به عنوان فروشنده جهانی در رتبه دوم قرار گرفت و این شرکت نیز در مجموع کاهش فروش ۷/۱ درصدی را در این مدت تجربه کرد. اما دل که از بازار رایانه‌های شخصی حرفه‌ای سود برد، با سهم ۱۲ درصدی، در رتبه سوم قرار گرفت و در حالی که کسب و کار این شرکت در آمریکای شمالی نتایج ناامیدکننده‌ای داشت، اما این فروشنده در مناطق دیگر فروش قوی نشان داد. لنوو و ایسوز نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند تا فهرست پنج فروشنده برتر جهانی را تکمیل کنند. شرکت لنوو در میان این پنج فروشنده با رشد ۳۳ درصدی، قوی‌ترین رشد را در سه ماهه سوم داشت. بازار رایانه‌های اداری هم به رشد این شرکت چینی در آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا کمک کرد.