بازار کالاهای تولید داخل بی‌رونق‌تر از همیشه

بازار دیجیتال- بازار کامپیوتر ما مملو از کالاهایی است که اکثرا تولید کشورهای شرق آسیا هستند و نوسانات ارزی اخیر تاثیر زیادی بر بازار داخلی گذاشته است. بر اساس اعلام فعالان بازار، رشد نرخ کالاهای وارداتی در بازار داخلی تا حدودی بر بازار کالاهایی که تولید داخل هستند تاثیر گذاشته است و به همین دلیل، بازار این کالاها نیز بی‌رونق شده است.

در رابطه با بازار کالاهای تولید یا مونتاژ داخل طی مدت اخیر گفت‌وگوی کوتاهی با نکویی، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود طی مدت اخیر، بازار کالاهای وارداتی راکد و بی‌رونق است. آیا نوسانات ارزی باعث رشد قیمت‌ها در بازار کالاهای تولید داخل نیز شده است؟

بله. تا حدودی قیمت برخی از کالاها افزایش یافته است.

در بازار داخلی تنها چند کالا نظیر مانیتور، تلویزیون و... تولید می‌شوند. چگونه این کالاها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند؟ آیا نرخ مواد اولیه و قطعات وارداتی افزایش یافته یا یک جو روانی باعث رشد قیمت‌ها شده است؟

نرخ اقلام تولیدی تا حدودی افزایش یافته است. اما شرکت‌های تولیدکننده یا مونتاژ کننده کالا تمام تلاش خود را می‌کنند تا از این شرایط به نفع خود استفاده کرده و با افزایش جزئی قیمت‌ها بازار را به نفع خود تغییر دهند.

در بازار مانیتور که در انحصار برندهای ایرانی است. چرا باید تولیدکنندگان مانیتور این کار را بکنند؟

برای از دست ندادن بازار شرکت‌های تولیدکننده سعی می‌کنند همواره قیمت‌ها را پایین‌تر از قیمت بازار یا رقبا نگه دارند.

میزان تقاضا در بازار چگونه است؟

تقاضا بسیار اندک است

یعنی حتی اقدام شرکت‌های داخلی برای ثبات تقریبی قیمت‌ها هم نتوانسته است باعث شود میزان تقاضا برای محصولات آنها کاهش نیابد؟

وقتی شرایط بازار به هم می‌ریزد دیگر برند ایرانی و خارجی ندارد. بازار راکد و بی‌رونق می‌شود.