خودداری فروشندگان از عرضه گوشی در بازار

افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر باعث شده تا برخی از فروشندگان از عرضه گوشی در بازار خودداری کنند.

به دلیل روند صعودی نرخ دلار و درهم در چند روز گذشته، برخی از فروشندگان سودجو از این شرایط استفاده کرده و از عرضه گسترده گوشی در بازار خودداری می‌کنند. یکی از دست‌اندرکاران بازار تلفن همراه در این باره گفت: با شرایط فعلی بازار تلفن همراه، بیشتر فروشندگان بهای تمامی محصولاتشان را به طور چشمگیری در بازار افزایش داده اند و برخی دیگر به امید بالارفتن مجدد قیمت‌ها از عرضه گوشی در بازار خودداری می‌کنند. شهران بیگی افزود: مدتی است که نرخ دلار به طور چشمگیری افزایش یافته است که با استمرار این افزایش بها، قیمت تمامی گوشی‌های بدون گارانتی موجود در بازار نیز افزایش یافته است.

در همین حال یکی دیگر از کارشناسان بازار با تایید خبر افزایش قیمت گوشی گفت: در پی استمرار افزایش نرخ دلار، قیمت گوشی‌های بدون گارانتی رسمی تا سقف ۵۰ هزار تومان در بازار تلفن همراه افزایش یافت. این کارشناس بازار که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: در پی افزایش نرخ دلار و درهم، فروشندگان گوشی‌های بدون گارانتی از این موقعیت سوءاستفاده کرده و این نوع گوشی‌ها را با قیمت کاذب در بازار عرضه می‌کنند.

وی افزود: گوشی‌هایی که با گارانتی رسمی در بازار موجود هستند بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. این درحالی است که شهران بیگی دیگر کارشناس بازار پیش‌بینی کرد که با استمرار شرایط فعلی، بهای تمامی گوشی‌های گارانتی‌دار که تاکنون با افزایش روبه‌رو نشده است نیز در روزهای آینده افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در صورت استمرار افزایش بهای ارز، بالطبع واردکنندگان نیز رسمی گوشی تلفن همراه بهای محصولات خود را افزایش خواهند داد.

گفتنی است از اواسط هفته گذشته که نرخ ارز رو به افزایش گذاشته، بهای انواع گوشی‌ها نیز به طور صعودی در حال افزایش است؛ به طوری که بیشتر فروشندگان گوشی و دست‌اندرکاران بازار معتقدند با استمرار این شرایط احتمال افزایش قیمت مجدد انواع گوشی در بازار وجود دارد.

این درحالی است که مسوولان نهادهای صنفی در این باره می‌گویند که موج فعلی در بازار یک موج گذرا است که تنها به نفع قاچاقچیان کالا تمام می‌شود. افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی در این باره به بازار دیجیتال می‌گوید: شرایط فعلی بازار یک شرایط زودگذر است و بهتر است مردم فریب شایعاتی را که عمدتا از سوی قاچاقچیان و عوامل وابسته به آنها منتشر شده است، نخورده و برای خرید مایحتاج خود عجله نکنند.

این فعال صنفی نیز مانند برخی دیگر از کارشناسان بازار می‌گوید: از هجوم مردم به بازار برای خرید کالا تنها قاچاقچیان فعال در بازار سود می‌برند و این درحالی است که نوسان نرخ ارز همیشه در بازار کالا وجود داشته و پدیده جدیدی نیست؛ اما متاسفانه بروز شایعات بی اساس باعث شده تا مردم فریب این شایعات را خورده و بی‌خود و بی جهت پول خود را به جیب این افراد سودجو بریزند. کارشناسان بازار تاکید می‌کنند که شرایط بازار نهایت تا دو هفته آینده به روند سابق خود بازمی‌گردد.