مشترکانی که از سرویس رومینگ بین‌الملل استفاده می‌کنند، هزینه مکالمات آنها، بر اساس تعرفه‌های کشور میزبان محاسبه می‌شود و چنانچه مشترک ایرانی، در کشوری به غیر از ایران، به برقراری تماس مبادرت ورزد، این نوع تماس، با تماس داخلی متفاوت است و با نرخ تماس بین‌الملل به مقصد ایران محاسبه می‌شود. همچنین هزینه تماس در کشور میزبان برای دو تلفن همراه مهمان مطابق با تعرفه‌های رومینگ بین‌الملل محاسبه خواهد شد؛ به این معنی که چنانچه دو مشترک ایرانی در یک کشور خاص اقدام به برقراری تماس با یکدیگر کنند هزینه مکالمات آنان به نرخ تماس بین‌الملل محاسبه می‌گردد.

هزینه برقراری تماس درکشور میزبان با کشور ثالث دیگری غیر از ایران نیز با تعرفه‌های دیگری محاسبه شده که هزینه آن معمولا دو برابر تعرفه رومینگ است، بنابراین مشترکان باید توجه داشته باشند که حتی‌الامکان در خارج از کشور با تلفن خود تماس خارجی برقرار نکنند.

مشترکان تلفن همراه در زمان رومینگ باید توجه داشته باشند که به محض شماره‌گیری (۰۰۹۸) هزینه‌های رومینگ محاسبه خواهد شد یعنی اگر این تماس بدون پاسخ بوده یا به شنیدن پیغام شبکه منجر شود یا شماره‌گیری به صورت ناقص انجام شود هم شامل هزینه رومینگ خواهد شد.

در صورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور ثالث برای تلفن همراه تماس گیرنده، هزینه مکالمه به صورت بین‌الملل و برای مخاطب هزینه تماس دریافتی مطابق با تعرفه‌های اعلام شده، محاسبه خواهد شد.

در همین حال، مشترکان همراه اول، در صورت افزایش کارکرد تلفن همراه آنان بیش از مبلغ ۲۰۰ دلار شرکت ارتباطات سیار برای قطع تلفن همراه مجاز است، اما به دلیل تاخیر در ارسال این اطلاعات امکان قطع دقیقا در حد مجاز تعیین شده وجود نداشته و مسوولیت پرداخت بدهی به هر میزان تا قبل از زمان قطع برعهده مشترک است. ضمن آنکه احتمال انتقال بخشی از مبلغ کارکرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد. همراه اول هم‌اکنون با ۲۶۲ اپراتور در ۱۱۰ کشور قرارداد رومینگ بین‌الملل دارد.

آگزیاتا سهام ۴۹ درصدی اسپادان را می‌فروشد

مدیرعامل شرکت مشارکتی مخابرات سیار استان اصفهان از رضایت شرکت آگزیاتا برای فروش ۴۹ درصد سهام خود در اپراتور منطقه‌ای اسپادان خبر داد.

شهرام ستایش در گفت‌وگو با موبنا با اشاره به اینکه هم‌اکنون مراحل حقوقی واگذاری ۴۹ درصد سهام شرکت مالزیایی در حال انجام است، اظهار داشت: مذاکراتی در این زمینه بین شرکت مخابرات ایران و شرکت مالزیایی درحال انجام است. وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران مایل است ۴۹ درصد سهام این شرکت را خریداری کند، افزود: شرکت مالزیایی برای فروش سهام خود مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: به زودی تصمیم نهایی درباره فروش یا خرید سهام ۴۹ درصدی‌ مالزیایی مشخص و اعلام می‌شود. درصد سهام شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان (اسپادان) متعلق به شرکت مخابرات ایران و ۴۹ درصد آن متعلق به آگزیاتا اپراتور مالزیایی تلفن‌همراه است که قصد دارد از حضور در بازار تلفن‎همراه ایران انصراف داده و سهام ۴۹ درصدی‎اش را به فروش رساند. آگزیاتا در سال ۷۸ سرمایه‌گذاری خود در اسپادان را آغاز کرد و اکنون جابه‌جایی سهام آن منوط به موافقت شرکت مخابرات ایران است.