بزرگان لنز و تصویر در فوتوکینا
ندا لهردی
در حالی‌که از برگزاری نمایشگاه لوازم مصرفی الکترونیکی (IFA) در شهر کلن کمتر از دو هفته نگذشته، حالا نوبت به برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت لوازم و تجهیزات عکاسی رسیده است.

Photokina در حقیقت بزرگ‌ترین رویداد و نمایشگاه بین‌المللی در صنعت عکاسی است که به‌صورت دو سالانه در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود. این نمایشگاه هر دو سال یک بار و تنها چند روز بعد از نمایشگاه بزرگ IFA در این کشور برگزار می‌شود و به این دلیل هم بسیار متاثر از آن است. در واقع بسیاری از طرفداران و علاقه‌مندان به محصولات و خدمات دنیای تکنولوژی به خصوص محصولات و لوازم عکاسی دیجیتال ترجیح می‌دهند، هر دو سال ماه سپتامبر را در کشور آلمان بگذرانند. آنها نیمه اول این ماه را در شهر برلین به بازدید و گشت و گذار در نمایشگاه بزرگ IFA پرداخته و نیمه دوم ماه سپتامبر را در شهر کلن برای بازدید و تماشای جدیدترین رویدادها و محصولات در صنعت عکاسی می‌گذرانند.
جهان سه‌بعدی
نمایشگاه Photokina که به نام PMA یا نمایشگاه و کنفرانس بنیاد بازاریابی عکاسی هم شناخته می‌شود، در سال‌های گذشته به صورت یک رویداد سالانه، هر سال در ماه فوریه یا مارس برگزار می‌شد. این نمایشگاه در واقع اولین بار در ماه مه سال 1950 به عنوان یک رویداد نوظهور در صنعت عکاسی برگزار شد. اما چند سال بعد این نمایشگاه آنقدر رونق پیدا کرد تا به عنوان یک رویداد بین‌المللی و با حضور بزرگان و تولیدکنندگان فعال بازار جهانی لوازم و تجهیزات عکاسی برگزار شد، تا جایی که در سال 1956 «دوایت آیزن هاور» رییس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا برای مراسم افتتاحیه این نمایشگاه پیام خود را در قالب یک تلگرام فرستاد.
Photokina سال ۲۰۰۸، اما بزرگ‌ترین نمایشگاه تا آن زمان بود. این نمایشگاه طولانی‌تر از هر سال و برای اولین بار در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر کلن برگزار شد و در آن حدود ۱۶۰۰ تولیدکننده از ۴۶ کشور مختلف دنیا حضور پیدا کردند تا ۱۶۹ هزار بازدیدکننده را از ۱۶۱ کشور جهان به شهر کلن بکشانند.
نمایشگاه امسال هم از 21 تا 26 سپتامبر در شهر کلن برگزار شد. Photokina 2010 روز سه‌شنبه همین هفته در حالی مراسم اختتامیه‌اش برگزار شد که 1251 تولیدکننده بزرگ و فعال از سرتاسر دنیا در آن شرکت کرده و حاضر شدند تا جدیدترین محصولات‌شان را برای بیش از 150 هزار نفر بازدیدکننده به نمایش بگذارند. نمایشگاه امسال با شعار «جهان سه بعدی» افتتاح شد و در آن محصولات جدید و متنوع مبتنی بر تکنولوژی سه‌بعدی از سوی تولیدکنندگان بزرگی مانند Nikon و Canon رونمایی شدند.
پدیده‌های نمایشگاه ششم
نمایشگاه Photokina 2010 میزبان محصولات و خدمات جدید و مختلف شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه عکاسی و تجهیزات آن بود. در این میان، اما بعضی اتفاقات در این نمایشگاه بیش از هر چیز دیگر توجه بازدیدکنندگان و کارشناسان را به خودشان جلب کردند.
اولین بخش مورد توجه بازدیدکنندگان دوربین‌های کامپکت با حس‌گر بزرگ و بدون آینه بودند.
در این بخش سری دوربین‌های G شرکت Panasonic که اولین مدل آن یعنی G1 در نمایشگاه سال 2008 رونمایی شده بود، بیش از دیگر محصولات مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفتند. این در حالی است که براساس پیش‌بینی کارشناسان بازار لوازم عکاسی، تولیدکنندگان دیگری هم به طراحی و تولید چنین دوربین‌هایی روی آورده‌اند.
با تمام اینها اما بازدیدکنندگان Photokina ششم به دنبال شعار امسال نمایشگاه، بیشتر سراغ محصولات مبتنی بر تکنولوژی سه‌بعدی را می‌گرفتند.
در واقع با گسترش نفوذ موج محصولات سه بعدی در بخش‌های مختلف صنعت محصولات دیجیتال به خصوص تلویزیون‌ها حالا تمایل کاربران به استفاده از محصولات مختلف مبتنی بر این تکنولوژی بیشتر شده است. آنها حالا ترجیح می‌دهند با استفاده از چنین محصولاتی محتوای سه بعدی را خودشان طبق نظر و سلیقه خودشان تولید کنند.
در این میان، اما دوربین‌های کامپکت با قابلیت‌های مدرن هم محصولاتی بودند که هیچ بازدیدکننده‌ای نمی‌توانست به راحتی از کنار آنها بگذرد. دوربین‌های کامپکت با امکاناتی مانند مکان یاب، wi-f i و فیلمبرداری HD در نیمه اول سال ۲۰۱۰ فروش خوبی را برای تولیدکنندگانش به همراه داشته‌اند.
لنزهای جدید با سیستم‌های آینه مدرن و وزن سبک هم در دسته محصولات پر طرفدار و پر بیننده نمایشگاه Photokina امسال به حساب می‌آیند.
شرکت‌کنندگان بزرگ و محصولات جنجالی
نمایشگاه امسال هم مانند نمایشگاه‌های قبلی Photokina پر از نام‌های بزرگ و شناخته شده صنعت عکاسی و تجهیزات آن بود که تقریبا برای هر بازدیدکننده‌ای آشنا بودند.
در این میان تولیدکنندگان بزرگ، اما تنها بعضی از آنها ترجیح دادند محصولات جدیدشان را همراه با مراسم و کنفرانس خبری برای بازدیدکنندگان، کارشناسان و علاقه‌مندان رونمایی کنند.
به این ترتیب بود که شرکت‌هایی مانند H،Hasselblad، Zeiss N،Nikon، Canon، Leica K،Kodak، Panasonic، Sony Pentax، Olympus و Casio هر کدام در روزهای مختلفی در طول برگزاری نمایشگاه ششم کنفرانس معرفی محصولات خودشان را برگزار کردند.


Hasselblad: آن دسته از عکاسانی که دوربین 60 مگاپیکسلی h4d-60 شرکت ‌هاسلبلاد راضی‌شان نکرده، می‌توانند منتظر جدیدترین محصول این شرکت یعنی یک دوربین 200مگاپیکسلی باشند که قرار است تا فصل نخست سال 2011 به بازار عرضه شود.
این شرکت دانمارکی این موضوع را در نمایشگاه فوتوکینا اعلام کرد. بنابراعلام پیتر استیگ نیلسن مدیر توسعه محصول هاسلبلاد این دوربین از بدنه‌ای مانند مدل H۴D-۵۰MS استفاده می‌کند که قابلیت ارتقا نیز خواهد داشت.
این دوربین 200 مگاپیکسلی به دلیل صفحه حساس بسیار بزرگ و گران قیمتش زمان عکسبرداری را بسیار طولانی می‌کند؛ به طوری که گرفتن هر عکس 30 ثانیه به طول
می‌انجامد.
همین موضوع باعث می‌شود که این دوربین نه فقط برای عموم بلکه در بازار دوربین‌های قطع متوسط نیز چندان مقبولیت نداشته باشد و بسیاری از خریداران آن را در سطح جواهرات یا ساعت‌های گران قیمت صرفا راهی ویترین‌ها کنند.
این دوربین از عملکردی شبیه به مدل های «سری عکسبرداری‌های متداوم» این شرکت برخوردار است که از یک موتور فیزوالکتریکی برای ترکیب دوتصویر و ساخت یک تصویر با کیفیت بالا استفاده می‌کند.
یک موضوع در دوربین 200 مگاپیسکلی این است که آیا لنز - با این میزان سطح پیسکل در صفحه حساس - می‌تواند قدرت تفکیک فوق‌العاده‌ای داشته باشد یا خیر. هاسلبلاد در کنار این دوربین لنزهای جدیدی را هم معرفی کرده است.


Canon: این تولیدکننده بزرگ در نمایشگاه ششم با دوربین حرفه‌ای 60D، پنج دوربین کامپکت و چهار لنز جدید حاضر شد.
دوربین حرفه‌ای این شرکت، اما بیش از دیگر محصولات جدید آن مورد توجه قرار گرفت. این دوربین با قابلیت عکاسی با وضوح تصویر ۱۸ مگاپیکسل، نمایشگر بزرگ ۳ اینچی و امکان فیلمبرداری HD از آخرین روزهای ماه آگوست به بازار معرفی شد.
Nikon: این شرکت هم با پنج دوربین کامپکت، دو دوربین حرفه‌ای یا DSLR و البته شش لنز جدید در این نمایشگاه حاضر شد. دوربین‌های کامپکت این شرکت در اولین روزهای سپتامبر و آخرین روزهای آگوست به بازار معرفی شدند، اما جدیدترین دوربین حرفه‌ای این شرکت یعنی D7000 تنها چند روز قبل از برگزاری این نمایشگاه معرفی و در این نمایشگاه برای اولین بار رونمایی شد.

Leica: این شرکت اما با دوربین جدید بدون آینه خودش در این نمایشگاه حسابی سر و صدا به راه انداخت. این دوربین با نامX-۱ و در نمایشگاه Photokina امسال برای اولین بار رونمایی شد

Adobe: این شرکت نرم‌افزاری هم با یک نرم‌افزار جدید به نام Adobe Photoshop Element 9 که احتمالا برای اغلب طرفداران عکاسی جالب توجه است، در این نمایشگاه شرکت کرد.