آنچه برای آشنایی با فناوری صفحه لمسی لازم است

امروزه انواع مختلفی از نمایشگرهای جذاب‌ترین رایانه‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند از فناوری لمس برخوردارند. این در حالی است که لمس به معنی چند لمسی نیست و تمایز میان آنها نیاز به آشنایی با هریک از این فناوری‌ها دارد. به گزارش مهر، از سه سال قبل که «آی‌فون» اپل وارد بازار شد، تب دستگاه‌های با کلیدهای مجازی و صفحات نمایشگرهای حساس به لمس (Touch) بالا گرفت، اما در ماه‌های اخیر اخبار مختلفی درباره عرضه محصولات چند لمسی (multitouch) منتشر شده است که نه‌تنها بازار مصرفی بلکه بازار حرفه‌ای را هم به سوی خود جلب کرده‌اند؛ بنابراین بسیار مهم است که بتوان تفاوت میان لمس و چندلمسی را تشخیص داد.مجله انفورماتیکی «کامپیوتر وورد» در این راستا در مقاله‌ای به شرح هر آنچه که برای آشنایی با انواع فناوری‌های صفحه لمسی لازم است، پرداخته است.

MPG چیست؟

MPG به مفهوم دستگاهی توانا است که نه‌تنها می‌تواند به ضربه های هر لمس مجزا بر روی نمایشگر صفحه لمسی پاسخ دهد، بلکه همچنین می‌تواند یک تجربه فیزیکی را ارائه کند و به حرکات اشاره‌ای بیشتر انگشت واکنش نشان دهد.در حقیقت MPG مخفف عبارت «چند لمسی، فیزیک و حرکات بیانگر» است. این نوع ابزارها در تمام محصولات الکترونیکی اپل که مجهز به سیستم‌عامل iOS هستند وجود دارند؛ بنابراین قادرند که در یک دستگاه واحد، «تعاملات و احساسات» را برای بهتر کردن تجربه استفاده از این ابزارها ادغام کنند. استیو جابز رییس اپل نشان داده که شیفته «این ادغام جادویی» است. با ترکیب چندلمسی، فیزیک و حرکات بیانگر، این نوع از دستگاه‌ها توهمی را ایجاد می‌کنند که این توهم بر روی صفحه نمایشگر به صورت واقعی و تقریبا همانند یک شیء فیزیکی که با آن می‌توان تعامل کرد به نظر می‌رسد. به این ترتیب ذهن شما می‌پذیرد که حتی یک شیء غیرواقعی حاضر در روی نمایشگر می‌تواند به یک شیء فیزیکی تبدیل شود. تداوم حرکت، واکنش فوری به حرکات انگشت شما و امکان تعامل کردن به روش‌های مختلف به یک دستگاه MPG اجازه می‌دهد که احساسی درون کاربر ایجاد کند که یک ماوس یا یک دستگاه صفحه لمسی قدیمی قادر به عرضه آن نیستند.

لمس بدون چندلمسی، فیزیک و حرکات بیانگر

بخش اعظم دستگاه‌های حساس به لمس به سادگی امکان درک ضربات روی نمایشگر را عرضه می‌کنند. این توانایی از سال‌ها قبل بر روی بسیاری از عابربانک‌ها، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی کوچک عرضه شده‌اند. از جمله نمونه‌های اخیر این دستگاه‌ها می‌توان به پخش‌کننده‌های Sony Reader Pocket Edition، Sony Reader Touch Edition و Sony Reader Daily Edition اشاره کرد.

حرکات بیانگر بدون فیزیک

ژانویه گذشته شرکت «اچ. پی» نمونه آزمایشی محصولی را نشان داد که قرار بود کمی بعد وارد بازار شود. این محصول به عنوان اولین لوح- رایانه (تبلت) مجهز به ویندوز ۷ معرفی شد و HP Slate نام گرفت. HP Slate بدون جنبه «فیزیک» تنها از حرکات بیانگر برای تعامل با عناصر نشان داده شده بر روی نمایشگر حمایت کرده و امکان استفاده همزمان از تعداد بیشتری انگشت را فراهم می‌کرد. فناوری به کار رفته در این لوح- رایانه چیزی شبیه به متد Cover Flow اپل بود که به کاربر اجازه می‌دهد آلبوم‌های موسیقی خود را با یک انگشت ورق بزند. حرکت انگشتان به کاربر این امکان را می‌دهد که به راحتی وارد آلبوم بعدی شود، بدون اینکه یک حس طبیعی و فیزیکی را تجربه کند.

چندلمسی، فیزیک و حرکات بیانگر

یکی از تازه‌ترین محصولاتی که به طور کامل از فناوری MPG حمایت می‌کند «آی- پاد نانو» جدید است. «آی- پاد نانو» اولین دستگاه اپل است که بدون استفاده از سیستم‌عامل iOS از فناوری MPG بهره می‌گیرد. البته «آی‌فون»، «آی پد» و

«آی پاد لمسی» نیز از دیگر محصولات اپل هستند که از فناوری MPG برخوردارند، اما این دستگاه‌ها دارای سیستم عاملند. اما این تنها اپل نیست که به عرضه محصولاتی از این نوع می‌پردازد، به‌طوری که حتی اولین شرکت تولیدکننده دستگاه‌های صفحه لمسی مجهز به MPG نیز نیست. در حقیقت مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ با عرضه میز- رایانه «سطح» (Surface) اولین دستگاه برپایه «چند لمسی، فیزیک و حرکات بیانگر» (MPG) را به دنیا معرفی کرد. هرچند این دستگاه به دلیل قیمت بالا چندان نتوانست در دل کاربران خانگی خود را جا کند.