معرفی تکنولوژی - ۳ مهر ۸۹

بازار دیجیتال- در متن زیر برخی از تکنولوژی‌های به کار رفته در اپتیکال درایوها معرفی شده‌اند: تکنولوژی Blu-Ray

Blu-Ray که به عنوان Blu-Ray Disk یا BD نیز شناخته شده است نسل بعدی دیسک‌های نوری می‌باشد. این فرمت جدید با هدف ذخیره‌سازی اطلاعات با حجم بالاتر نسبت به DVD تولید شده است.

Blue-Ray نام فرمت جدید دیسک‌های نوری است که توسط کمپانی‌های بزرگی همچون LG ،Dell ،Pioneer Sony ،Hitachi ،Hp ،Samsung و ... به بازار عرضه شده است. دیسک‌های نوری موجود در بازار مانند DVD+R/-R ،DVD-RAM ،DVD+RW/-RW از تکنولوژی لیزر قرمز برای نوشتن و خواندن اطلاعات استفاده می‌کنند، در حالی‌که در فرمت جدید از لیزر آبی استفاده شده و به همین دلیل با عنوان Blu-Ray شناخته می‌شوند. مزیت استفاده از لیزر آبی، طول موج ۴۰۵ نانومتری آن است که نسبت به لیزر قرمز (۶۵۰ نانومتر)کوتاه‌تر بوده و توسط آن وضوح اشعه لیزر دقیق‌تر خواهد شد؛ در نتیجه اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک حجم کمتری را اشغال کرده و گنجایش دیسک افزایش می‌یابد. از دیگر مزایای Blue-Ray، قابلیت تطبیق آن با تکنولوژی لیزر قرمز می‌باشد. با فراگیرتر شدن HDTV، تقاضای بازار مصرف برای برنامه ذخیره‌سازی HDTV افزایش خواهد یافت. طراحی Blue-Ray با در نظر داشتن این نکته صورت گرفته تا انتقال اطلاعات مستقیما با فرمت MPEG-۲ TS انجام گیرد. این فرمت در بخش دیجیتالی برنامه‌های تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای آخرین استانداردهای تلویزیون دیجیتالی است. انتقال اطلاعات با فرمت MPEG-۲ TS این امکان را فراهم می‌آورد که برنامه‌های پخش شده تلویزیونی با فرمت HDTV مستقیما و بدون هیچگونه ویرایش یا کاهش کیفیت به دیسک منتقل شوند.

Light Scribe

تکنولوژی چاپ روی CD و DVD در واقع یک تکنولوژی چاپ لیزری است که DVD Rewriter‌های ال جی مجهز به این قابلیت هستند. تکنولوژی Light Scribe این قابلیت را به کاربر می‌دهد تا به راحتی و بدون هیچ هزینه اضافی اقدام به چاپ عکس یا تصویر دلخواه خود بر روی لوح‌های فشرده نماید. البته برای استفاده از این تکنولوژی باید از لوح‌های فشرده که مخصوص چاپ هستند استفاده کرد. فقط کافی است پس از ضبط اطلاعات دیسک را از داخل درایو خارج نموده و پس از برگرداندن دیسک، آن را مجددا جهت چاپ عکس داخل درایو کنیم.

مدت زمان چاپ کامل عکس بر روی لوح فشرده در حدود ۵ دقیقه است.

تکنولوژی OverSpeed

با استفاده از این تکنولوژی حتی اگر حداکثر سرعت دیسک نوری کمتر از درایو باشد، عملیات ضبط اطلاعات با حداکثر سرعت درایو انجام می‌شود. سری جدید دی وی دی رایترهای ال‌جی قادر است با سرعت بالاتری از حداکثر سرعت دیسک، عملیات ضبط اطلاعات را انجام دهد.