بازار دیجیتال- خرید شرکت‌های کوچک تر توسط شرکت‌های بزرگ در دنیای تکنولوژی همیشه موضوعی جالب بوده است. این بار، اما اخبار و حواشی جنجالی برای خرید شرکت نرم‌افزاری 3PAR هم به یکی از جنجالی‌ترین و پرسروصداترین خریدهای تکنولوژی بدل شده است.

این خرید اگرچه بزرگ‌ترین خرید در دنیای تکنولوژی نبود، اما یکی از جنجالی‌ترین این خریدها بود که بالاخره بعد از ده شب متوالی بحث و سیاست‌گذاری از طرف دو شرکت HP و Dell روز پنج‌شنبه گذشته به نفع HP پایان یافت.
جالب اینکه سهام شرکت 3PAR تا قبل از آنکه شرکت Dell در نیمه ماه آگوست گذشته برای خرید آن اظهار تمایل کند، با قیمتی کمتر از ده دلار در بازار بورس عرضه می‌شد. این در حالی است که در نهایت این شرکت با پیشنهاد قیمت نهایی HP به مبلغ 1/2 میلیارد دلار یا 33 دلار برای هر سهم خریده شده موافقت کرد که این بسیار بالاتر از پیشنهاد اولیه 1/1 میلیارد دلاری شرکت Dell بود.
در واقع این دو شرکت هر دو به دنبال ۳PAR بودند تا به این ترتیب یکی از بهترین شرکت‌های فعال در زمینه رایانش ابری با سرعت رشد بالا را از آن خود کنند. همین موضوع باعث شد تا براساس جوی که به وجود آمده بود، سهام شرکت ۳PARدر طول تنها دو هفته با سرعت بسیار زیادی رشد کرده و حتی به سه برابر برسد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این فضای به وجود آمده رقابتی برای خرید ۳PAR بیشتر از همه به نفع خود این شرکت تمام شد. دو شرکت اچ پی و دل مانند یک حراج بارها قیمت‌هایی بالاتر از قیمت اولیه خود را به ۳PAR پیشنهاد دادند، اما سرانجام چکش خوردن قیمت نهایی اچ پی پاسخی از سوی دل را به همراه نداشت.
این دوئل رقابتی برای برنده شدن در این خرید جنجالی درست زمانی اتفاق افتاد که شرکت Dell برای ارائه پیشنهادی بالاتر مردد بود. برنده شدن HP در این فضای رقابتی به عقیده مسوولان شرکت Dell زمانی اتفاق افتاد که وکلا و مشاوران این شرکت بعد از 48 ساعت کار مداوم روی پیشنهادهای مختلف، تنها چند ساعت استراحت کردند. این در حالی بود که مدیران HP با دقت تمام حرکات و سیاست‌های Dell را در این مدت زیر نظر داشتند تا جایی که بعد از ارائه پیشنهاد قیمت 32 دلار برای هر سهم 3PAR توسط Dell، شرکت HP هم پیشنهاد قیمت 33 دلار برای هر سهم را بلافاصله مطرح کرد تا این خرید را به نفع خودش تمام کند.
یکی از کارشناسان نزدیک به شرکت HP درباره این موضوع می‌گوید: «شرکت HP بیش از پنج سال است که کاملا مستقل روی پاهای خودش ایستاده است و این زمان برای ارائه سیاست‌ها و رفتارهای تجاری درست و کم خطا کافی است».
با این همه، اما دو شرکت بزرگ HP و Dell سابقه رقابت و عداوت زیادی با هم دارند که صحبت‌های مدیران عامل دو شرکت علیه یکدیگر تنها بخشی از این جنگ رقابتی است. در نهایت، اما گویا HP طرف پیروز این رقابت بوده است تا جایی که این شرکت توانست در اواخر سال 2006 رتبه اول بازار جهانی کامپیوتر را بعد از سال‌ها که در اختیار Dell بود، به خودش اختصاص دهد. با این وجود، اما در واقع هر مزایده‌ای در دره تکنولوژی می‌تواند حکم یک عرصه رقابتی جنگجویانه را داشته باشد، چون شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در عرصه‌های مختلفی با یکدیگر رقابت می‌کنند و به این دلیل یافتن یک منبع رشد جدید می‌تواند یک جنگ رقابتی جدید را هم به راه بیندازد.
۳PAR هم در واقع بعد از محبوبیت کاربردهای رایانش ابری به عنوان عاملی برای رشد در دنیای تکنولوژی آینده، به عنوان یک فرصت رشد و سرمایه‌گذاری مهم مطرح شد. دلیل این موضوع هم به زمینه فعالیت این شرکت یعنی طراحی و تولید نرم‌افزارهای ذخیره‌سازی مربوط می‌شود که این روزها در زمینه رایانش ابری در اغلب شرکت‌های تجاری مورد استفاده قرار گرفته و به شدت پر طرفدار است.
این خرید و برنده شدن HP در آن در نهایت سود قابل توجهی را نصیب سهامداران شرکت کوچک 3PAR کرد که در صدر آن‌ها مدیر عامل این شرکت قرار دارد. «دیوید اسکات» مدیر عامل 3PAR که در گذشته یکی از مدیران اجرایی شرکت HP هم بوده است، توانست سودی برابر 100 میلیون دلار را برای خودش به دست بیاورد.

بازیگران یک معامله

HP
این شرکت بزرگ کامپیوتری در سال ۱۹۳۹ در کالیفرنیا تاسیس شد. این شرکت که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات است، این روزها در اغلب کشورهای جهان نمایندگی دارد. این شرکت، اما بیشتر به خاطر طراحی و تولید محصولات کامپیوتری، سخت‌افزارهای شبکه، نرم‌افزارهای طراحی و خدمات و محصولات ذخیره‌ای در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۹ برابر ۱۱۵ میلیارد دلار بوده است که حدود ۴۰ میلیارد دلار آن تنها از منبع خدمات این شرکت به‌دست آمده است.

3PAR
این شرکت کوچک در سال ۱۹۹۹ در کالیفرنیا تاسیس شد و به عنوان یک تولیدکننده نرم‌افزارهای ذخیره‌ای و مدیریت اطلاعات فعالیت خودش را آغاز کرد. محصولات این شرکت در واقع بیشتر برای بازار هدف تجاری تولید می‌شوند و شاید به این دلیل چندان در میان کاربران عادی شناخته شده نباشد. با این همه اما این شرکت در آخرین رتبه بندی مجله فوربس به عنوان چهارمین شرکت تکنولوژی با رشد سریع در دنیا معرفی و انتخاب شده است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان فصل دوم سال ۲۰۱۰ برابر ۲۸/۱۹۴ میلیون دلار بوده است و قیمت سهام آن تا پیش از اولین پیشنهاد شرکت Dell در ماه آگوست گذشته به کمتر از ده دلار می‌رسیده است.

Dell
این شرکت کامپیوتری بزرگ در سال ۱۹۸۴ در ایالت تگزاس تاسیس و راه‌اندازی شد. Dell بیشتر به خاطر فروش و خدمات پس از فروش کامپیوترهای شخصی و محصولات وابسته به آن در کشورهای جهان شناخته می‌شود. درآمد این شرکت تا پایان فصل دوم سال ۲۰۱۰ به بیش از ۵۲ میلیارد دلار رسیده است تا جایی که بر اساس آخرین فهرست منتشر شده مجله فورچون درباره شرکت‌های تحسین شده دنیا، Dell به عنوان پنجمین شرکت تحسین شده در صنعت تکنولوژی انتخاب شده است.