به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه بازار تلفن همراه، به روز رسانی گوشی و نصب نرم‌افزار‌های گوشی بهانه‌ای جدید برای اخذ پول‌های هنگفت از خریداران این کالای ارتباطی شده است. «علی نظری» در این باره اظهار داشت: برخی از افراد سودجو جهت نصب نرم‌افزار، هزینه‌های هنگفتی از مشتریان ناآگاه اخذ می‌کنند که این امر موجب نارضایتی و شکایت بیشتر کاربران شده است. وی افزود: بی‌اطلاعی مشتریان از قیمت نصب برنامه‌های نرم‌افزاری تلفن همراه، دلیل این سوءاستفاده برخی از فروشندگان این کالای ارتباطی است. در همین حال یکی دیگر از فعالان بازار ادامه داد: در حال حاضر بهای بیشتر نرم‌افزارهای سه برند نوکیا، سونی‌اریکسون و سامسونگ تا سقف ۳۰ هزار تومان می‌شود و این در حالی است که برخی از فروشندگان مبالغ بالاتری از مشتریان دریافت می‌کنند.

«حامد یکتا» افزود: در همین حال در گوشی‌های پاکت پی سی و هوشمند هزینه نصب نرم‌افزارها به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد.

وی افزود: بیشتر این افراد سودجو قیمت نهایی نرم‌افزارها را با درنظرگرفتن بهای گوشی مورد نظر مشخص می‌کنند، به طوری که در گوشی‌های گران‌قیمت نرخ نصب این نرم‌افزارها نیز تا سقف ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

این فعال بازار ادامه داد: همچنین به‌روزرسانی گوشی‌های تلفن همراه بهانه‌ای برای اخذ پول از خریداران است که متاسفانه این فروشندگان عملا هیچ کاری روی گوشی مشتریان انجام نمی‌دهند. دست‌اندرکاران بازار تلفن همراه به مشتریان توصیه می‌کنند برای خرید گوشی‌های مورد نظر به مراکز معتبر و نمایندگی‌های فروش قانونی مراجعه کنند و بابت به روز رسانی کردن گوشی، هزینه‌ای پرداخت نکنند.