مایکروسافت با مهیا شدن برای عرضه فروشگاه برنامه و سیستم‌عامل تلفن همراه جدیدش، اعلام کرد که نسخه آزمایشی ابزارهای طراح ویندوز فون بیش از ۳۰۰ هزار بار دانلود شده است. اما به گفته براندون واتسون، مسوول تجربه طراح برای ویندوز فون سون، نسخه نهایی ابزارهای طراح ویندوز فون در ۱۶ ماه سپتامبر منتشر خواهد شد. به گفته وی، در این فاصله طراحان باید برنامه‌های خود را با استفاده از نسخه آزمایشی بتای این ابزارها تکمیل کنند و پس از انتشار نسخه نهایی، پیش از این که محصولاتشان را در فروشگاه برنامه ویندوز فون قرار دهند، برای به‌روزرسانی برنامه‌های خود زمان دارند و طبق اعلام مایکروسافت، نخستین تلفن‌های ویندوز فون در ماه اکتبر موجود خواهند بود.

بر اساس گزارش رویترز، با ۳۰۰ هزار دانلود از ابزار طراحان، مایکروسافت می‌تواند فروشگاه برنامه نسبتا قوی در آغاز راه‌اندازی آن داشته باشد. هنگامی که مایکروسافت نخستین فروشگاه برنامه خود را با سیستم‌عامل فعلی ویندوز موبایل ۵/۶ راه‌اندازی کرد تنها چند صد برنامه در فروشگاه داشت.

اپل در زمینه شمار برنامه‌ها با بیش از ۲۲۵ هزار برنامه در فروشگاه App Store آی‌فون هم‌چنان در این عرصه پیشرو است، در حالی که فروشگاه برنامه App World شرکت Research In Motion تنها حدود ۹۵۰۰ برنامه دارد. بنا بر گزارش اخیر گارتنر، ویندوز موبایل در سال گذشته با تنزل از ۳/۹ درصد، پنج درصد سهم بازار داشت. با وجود تازه واردانی مانند اپل و گوگل که کاربران تلفن همراه را با رابط‌های کاربری جذاب و فروشگاه‌های برنامه جذب کرده‌اند، پلت‌فرم مایکروسافت در رکود به‌سر می‌برد.