به گفته محققان، پروژه رایانه‌های ذهن‌خوان اینتل، فناوری جدید به افراد امکان می‌دهد تنها با فکر کردن حروف را دیکته کرده و اینترنت را جست‌وجو کنند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، برخلاف رایانه‌های فعلی که با مغز کنترل می‌شوند و کاربران را ملزم می‌کنند به عنوان مثال برای کنترل نشانگر موس برروی صفحه نمایش، انجام این حرکت فیزیکی را تصور کنند، فناوری جدید قادر است کلماتی را که به ذهن می‌آیند، مستقیما تفسیر کند.

دانشمندان اینتل نقشه مشروحی از فعالیت در مغز را برای تک تک واژه‌ها تهیه می‌کنند که می‌تواند برای تطبیق با فعالیت مغزی کسی که از رایانه استفاده می‌کند، مورد استفاده قرار گرفته و به دستگاه امکان دهد واژه‌ای را که کاربر به آن فکر می‌کند، تشخیص دهد.به گفته دین پامرلو، محقق ارشد در لابراتوارهای اینتل، دستگاه‌هایی که در حال حاضر نیاز به اطلاعات کافی از فعالیت مغزی داشتند، اسکنرهای مغناطیسی هسته‌ای حجیم و گران مانند اسکنرهای مورد استفاده در بیمارستان‌ها بودند.

اما اقداماتی در دست انجام است تا قطعات کوچک‌تر از تجهیزاتی تولید شود که می‌توانند همانند هدست پوشیده شده و همان سطح از اطلاعات را فراهم کنند.

اینتل پیش از این نمونه ای را ساخته که می‌تواند واژه‌هایی مانند پیچ گوشتی و طویله را با بررسی حدود ۲۰ هزار نقطه در مغز تشخیص دهد، اما هرچه فناوری اسکن مغز پیشرفته‌تر شود قابلیت رایانه برای تشخیص فکر کاربر بهبود خواهد یافت.