نکاتی برای انتخاب موس و کیبورد مناسب

بازار دیجیتال- خرید کیبورد یا موس شاید در نگاه اول مساله‌ای ساده به نظر آید، ولی در حقیقت این موضوع چیزی نیست که به سادگی از آن بگذریم. ممکن است شما با کامپیوتر یک یا دو سال قبل از آنکه نیاز به ارتقا یا تعویض پیدا کند، بتوانید کار کنید، اما احتمالا کار با کیبورد و موس چندین سال‌ طول می‌کشد. بنابراین مهم است که قبل از اقدام به خرید مواردی را در نظر بگیرید. در متن زیر به برخی از نکاتی که هنگام خرید موس و کیبورد باید مورد توجه قرار گیرد، اشاره شده است.

۱ - با سیم یا بی‌سیم

امروزه وسایل بی‌سیم در حال جایگزینی با وسایل سیم‌دار هستند. اگر به یاد داشته باشید، دستگاه‌های قدیمی‌تر (با حساسیت dpi پایین) سبک و متحرک و دارای تاخیر در کار بودند که برای بازی بسیار بد و برای مصارف عمومی‌آزار دهنده است. به‌طور کلی برای استفاده‌های روی میزی کیبورد‌ها و موس‌های سیم داری مانند Logitech G۱۵ و G۹ Laser پیشنهاد می‌شود، اما اگر کامپیوتری از نوع سینمای خانگی دارید که نیاز به کنترل از راه دور دارد، به یک combo بی‌سیم مانند Logitech diNovo Edge نیاز خواهید داشت که دارای دکمه‌های مدیا پلیر باشد.

۲ - ویژگی‌های پیشرفته بازی و مدیا پلیر

امروزه بازار کیبورد (و موس که کمی‌ جلوتر درباره آن توضیح می‌دهیم) به دو قسمت تقسیم شده است: کیبوردهای بازی و کیبوردهای مدیا پلیر. هر دو گروه تعدادی دکمه اضافه جهت ارسال برنامه‌ها، تنظیم صدا و دیگر امکانات جانبی دارند. واضح است شما باید کیبوردی را انتخاب نمایید که ابزار مورد نیازتان را داشته باشد.

۳ - موس مخصوص بازی یا موس معمولی

گفته می‌شود که کیبوردهای مخصوص بازی بسیار شبیه به کیبورد‌های معمولی هستند؛ تنها تفاوت بین آنها در کلیدهای اضافی است، اما در مورد موس‌های بازی که دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به موس‌های قدیمی‌هستند، نمی‌توان چنین گفت. مهم‌ترین ویژگی موس‌های بازی حساسیت آنها است که دقت عمل موس را تعیین می‌نماید. به‌طور کلی هرچه حساسیت بالاتر باشد، دقت موس نیز بیشتر است. یک موس استاندارد ممکن است حساسیت نسبتا کم ۸۰۰dpi (نقطه در هر اینچ) داشته باشد، در حالی که این مقدار در اکثر موس‌های بازی به ۲۰۰۰dpi می‌رسد و اینکه Razer اخیرا صحبت از موسی با حساسیت بی‌سابقه ۴۰۰۰dpi کرده است!

۴ - لیزری در برابر نوری

در گذشته حرکت موس از طریق یک توپ کوچک درون آن (در موس‌های غلتکی) ردیابی می‌شد و این بد بود، زیرا ممکن بود پرز و مواد زائد به‌طور ناخواسته به این توپی بچسبد و دقت موس را پایین بیاورد. بنابراین موس‌های نوری از راه رسیدند که از یک لامپ LED و یک دوربین کوچک برای گرفتن تصاویر از سطحی که موس بر آن حرکت می‌کند، استفاده می‌کردند. آنها بسیار بهتر بودند، زیرا نیاز به موس پت را کاهش دادند، اما موس‌های نوری روی هر سطحی کار نمی‌کردند، بنابراین در پی آنها موس‌های لیزری روی کار آمدند که به‌جای LED برای منعکس کردن تصاویر برای دوربین، از لیزر استفاده می‌کردند. لیزر قادر بود جزئیات بیشتری از میدان حرکت موس بگیرد، و از این‌رو با انواع بیشتری از سطوح سازگار بود و به‌طور کلی نسبت به موس‌های نوری دقیق‌تر است. موس‌های نوری برای استفاده‌های روزمره مناسب‌اند، ولی همه موس‌های پیشرفته امروزی که برای بازی به فروش می‌رسند، از تکنولوژی لیزری بهره می‌برند.

۵ - انحنادار یا استاندارد

همه ما با کیبوردهای «قدیمی» استاندارد آشنا هستیم که روی میز قرار می‌گیرند و نسبتا غیرجذاب و خسته‌کننده به نظر می‌رسند. ممکن است بعضی‌ها با کیبوردهای استاندارد احساس راحتی کنند، اما اگر دنبال چیز بهتری برای تناسب حالت طبیعی دست‌ها یا مچ‌هایتان باشید، باید بدانید که دامنه وسیعی از کیبوردهای ارگونومیک وجود دارد که در آنها راحتی و کاهش فشار رعایت شده است، شامل کیبوردهای Logitech Wave که کلیدهای پایین‌تری برای انگشتان میانی و کلیدهای برجسته‌تری برای انگشتان کوچک‌تر دارد، تا کیبوردهایMicrosoft Entertainment Desktop که صفحه کلید V شکل دارد. به عنوان مثال Microsoft طرح‌هایی با صفحه کلیدهای دو تکه‌ای پیشنهاد می‌کند که کلیدها را به دو بخش مجزا تقسیم می‌کنند تا با انحنای طبیعی دست‌ها به سمت کیبورد متناسب باشد. همچنین تنوع زیادی از انواع کیبوردهای انحنا دار، دو تکه‌‌ای و غیره وجود دارد. تهیه کردن کیبورد و موس مناسب تا حد زیادی به سلیقه شخصی برمی‌گردد. کیبوردی که برای یک فرد مناسب نیست، ممکن است دقیقا مناسب انگشتان و مچ شما باشد. توصیه می‌شود برای خرید ابتدا کیبوردی را که پسند کردید از لحاظ راحتی در تایپ آزمایش کنید.