پرتاب ماهواره «رصد یک» در نیمه دوم سال

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب ماهواره «رصد یک» با کاربری تصویربرداری در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: این ماهواره می‌تواند برای هواشناسی، شناخت سواحل دریاها، جاده‌ها، حرکت رودخانه‌ها و کاربردهایی برای مدیریت منابع طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. رضا تقی‌پور در مورد زمان پرتاب ماهواره رصد یک گفت: معمولا وقتی تمامی‌ مقدمات کار از جمله پایگاه پرتاب، پرتابگر، ایستگاه‌های زمینی، ایستگاه هدایت و کنترل و خود ماهواره آماده شد، اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.وی افزود: خود ماهواره یکی از پنج جزء اصلی برای پرتاب ماهواره است که در حال آماده‌سازی است و بعضی از این اجزاء نیز آماده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آزمایش‌های پیش از پرتاب، یک فرآیند طولانی است که وقتی شروع شد، آن گاه می‌توان درباره زمان پرتاب ماهواره دقیق‌تر صحبت کرد.

تقی‌پور همچنین ابراز امیدواری کرد که تا قبل از پایان مهر، مرحله نخست توسعه پهنای باند داخل کشور افتتاح شود. وی افزود: با افتتاح این مرحله، پهنای باند داخل کشور به ۴۷۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد که کاربرد عمده این پهنای باند برای شبکه داده‌ها در داخل کشور شامل آموزش از راه دور، بانکداری الکترونیک و بیشتر کارهای مربوط به دولت الکترونیک است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال فراهم کردن زیرساخت لازم ارتباطاتی در کشور هستیم، اضافه کرد: امید می‌رود در ادامه به جایی برسیم که اعلام کنیم هر کس هر میزان پهنای باند بخواهد، می‌توانیم در اختیارش قرار دهیم.

تقی‌پور مشخصه این پهنای باند را در بخش ارسال اطلاعات دیجیتال اعلام کرد و گفت: این محور توسعه را به عنوان راهبرد انتخاب کرده‌ایم و در مرحله نخست در حال افزایش ظرفیت آن هستیم. پیش‌بینی می‌شود قبل از پایان سال بتوانیم اعلام کنیم که هیچ محدودیتی برای واگذاری پهنای باند اینترانت در داخل کشور برای هیچ یک از نهادهای درخواست‌کننده نداریم.