اگر می‌خواهید هنگام خرید یک‌هارددیسک دچار مشکل نشوید تا پایان این مطالب را دنبال کنید. در شروع، بعضی از فاکتورهای لازم را که کمک زیادی در هنگام خرید یک ‌هارددیسک می‌کند، توضیح می‌دهیم. نوع در گاه

هارددیسک‌های امروزی به طور معمول از سه درگاه SATA،PATA ، SCSI برای ارتباط با مادربورد استفاده می‌کنند. در گاه (PATA (parallel Advanced Technology Attachment که بیشتر آن را با نام IDEا (Integrated Drive Electronics) می‌شناسید یک درگاه قدیمی ‌است که به علت مشکلات نصب و سرعت پایین انتقال (حدود ۱۳۳ مگابایت از نظر تئوری) امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل تولید آنها اندک شده و ظرفیت‌های بالا این‌ هارد‌ها به سختی در بازار یافت می‌شود. در مقابل درگاه‌های SATA ا(Serial ATA) که جایگزین در گاه‌های PATA شده‌اند، هر روز بر تعداد و تنوع آنها افزوده می‌شود. این درگاه‌ها نسبت به درگاه‌های PATA از سرعت بالاتری برخوردار هستند (از نرخ ۵/۱گیگابیت در ثانیه تا ۳ گیگابیت در ثانیه) و خبری از مشکلات نصب در این‌ هارددیسک‌ها وجود ندارد. همچنین کابل این درگاه‌ها باریک‌تر از درگاه‌های PATA است و فضای کمی‌ در کیس اشغال می‌کند.

حافظه داخلی ‌هارددیسک‌ها

حافظه داخلی‌ هارددیسک‌ها که بیشتر با نام بافر(Buffer) آن را می‌شناسیم، یکی از موارد مهم برای‌ هارددیسک‌ها و یکی از ابزار‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های تولیدکننده ‌هارددیسک‌ها است. در واقع کاراصلی این حافظه این است که جلوی کند به نظرآمدن خواندن و نوشتن ‌هارددیسک‌ها را بگیرند. عملکرد‌ هارددیسک‌ها از نوع مکانیکی است و در نتیجه سرعت عملکرد آنها نسبت به دیگر قطعات رایانه پایین‌تر است. از این رو شرکت‌های سازنده برای اینکه این کندی حاصل از مکانیکی بودن‌ هارددیسک‌ها را جبران کنند، از این حافظه پر سرعت‌تر استفاده می‌کنند که به آن حافظه داخلی می‌گویند. تا چندی پیش هیچ نامی ‌از حافظه‌های کمکی نبود؛ اما امروزه اکثر قطعات موجود در بازار دارای این حافظه با مقدار‌های متفاوت هستند. برای مثال در مورد مدل‌های‌ هارددیسک شرکت مکستور این مقدار از ۲ مگابایت شروع و هرچه ظرفیت بالاتر می‌رود این میزان حافظه داخلی نیز افزایش یافته و تا ۱۶ مگابایت می‌رسد. این خاصیت برای دیگر ‌هارددیسک‌ها از مدل‌های مختلف نیز وجود دارد. شاید فکر کنید که هر چقدر این حافظه داخلی بیشتر باشد سرعت ‌هارددیسک شما نیز بیشتر می‌شود؛ اما در همه موارد این گونه نیست. برای مثال بین یک ‌هارددیسک با حافظه داخلی ۲ مگابایت با یک‌هارددیسک با حافظه داخلی ۸ مگابایت با یک‌هارددیسک با حافظه داخلی ۱۶ مگابایت تفاوت زیادی نیست و این همان چیزی است که اکثر شرکت‌های سازنده ‌هارددیسک در تبلیغاتشان برای بالا بردن میزان فروششان از آن استفاده می‌کنند.

سرعت چرخش

منظور از سرعت چرخش سرعت چرخش هد‌هارددیسک است که واحد این سرعت چرخش دور در دقیقه یا (PRMPre Revolutions Minute) کار این هدها، چرخش روی صفحات ‌هارددیسک و پیدا کردن اطلاعات موجود و خواندن و نوشتن روی این صفحات است. پس همان‌طور که از وظیفه این هدها معلوم شد، سرعت چرخش آنها بسیار مهم است و در کار نهایی و سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات تاثیر بسیار زیادی دارد.

تکنولوژی‌های استفاده شده ساخت

یکی دیگر از فاکتور‌هایی که ممکن است در خرید شما تاثیر زیادی داشته باشد، تکنولوژی‌هایی است که شرکت‌های سازنده‌ هارددیسک‌ها در ساخت محصولاتشان از آنها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال آرام و بی صدا کار کردن ‌هارددیسک‌ها یکی از امکاناتی است که اکثر سازندگان از آن در ساخت محصولاتشان استفاده می‌کنند که بیشتر با نام Silentseek مشهور است. تکنولوژی‌های دیگری نیز هستند که می‌توانند در انتخاب شما تاثیر گذار باشند پس در هنگام خرید، حتما از فروشنده‌ها امکانات قطعه انتخابی خود را بپرسید.