بازار دیجیتال- با وجودی که لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های جدید اینتل (intel core i) طی مدت اخیر بازار را در اختیار گرفته اند و در حال حاضر کمتر می‌توان سراغی از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های قدیمی‌تر گرفت، اما با این حال برخی از فعالان بازار بر این باورند که این پردازنده‌ها تفاوت چندانی با پردازنده‌های سری core ۲duo و dual cpre ندارند و تمام این حرف و سخن‌ها در مورد سرعت بالا و قابلیت‌های دیگر دستگاه‌های مجهز به این پردازنده‌ها تنها تبلیغ برای شرکت اینتل است. یکی از فعالان بازار در این مورد می‌گوید: لپ‌تاپ‌هایی را که به این پردازنده‌ها مجهزند تست کرده و شاهد بوده است که این لپ‌تاپ‌ها تفاوت چندانی با مدل‌هایی که به پردازنده‌های قدیمی‌تر مجهزند، ندارند. در این باره

گفت‌وگوی کوتاهی با مدیر فروش یکی از شرکت‌های عرضه‌کننده لپ‌تاپ داشتیم که می‌خوانید:

در مورد لپ‌تاپ‌هایی که به پردازنده‌های جدید اینتل مجهزند، حرف و حدیث‌هایی در بازار مطرح است مبنی بر اینکه این لپ‌تاپ‌ها از لحاظ قابلیت‌های فنی تفاوت چندانی با لپ‌تاپ‌هایی که به پردازنده‌های قدیمی مجهزند، ندارند. در این مورد توضیح دهید.

پردازنده‌های نسل جدید نه تنها سرعت بیشتری به لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها می‌دهند، بلکه به دلیل تجهیز این پردازنده‌ها به تکنولوژی‌های خاصی، کیفیت و وضوح تصویر را تا حدود زیادی افزایش می‌دهند و علاوه بر این با استفاده از فضا‌های خالی در سایر قسمت‌ها، سرعت دستگاه را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهند. همچنین این لپ‌تاپ‌ها مصرف انرژی کمتری دارند.

پس شما این موضوع را تکذیب می‌کنید؟

صد در صد.

اما برخی از فعالان بازار می‌گویند لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های جدید، مصرف انرژی بیشتری دارند. به عنوان مثال اگر یک لپ‌تاپ با پردازنده intel core ۲ duo طی دو ساعت تا دو ساعت و نیم شارژ لپ‌تاپ را تمام کند، لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های جدید در مدت کوتاه‌تری حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه شارژ دستگاه را تمام می‌کنند.

به هر حال هر تکنولوژی‌ای معایبی هم دارد. من این موضوع را قبول ندارم، ولی اگر هم چنین موردی باشد سرعت بالای دستگاه، کیفیت تصاویر و ... به طور حتم این نقیصه را جبران می‌کند. به نظر من گروهی قصد دارند با این حرف‌ها برای محصولات و تکنولوژی جدید پاپوش درست کنند.

در حال حاضر لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های جدید بازار را به دست گرفته‌اند. به نظر شما این احتمال وجود دارد که تا ماه‌های آینده شاهد کمیاب شدن لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های قدیمی‌تر و رشد قیمت آنها باشیم؟

لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های جدید در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد بازار را به‌دست گرفته‌اند، ولی نمی‌توان انتظار داشت که این افزایش عرضه باعث افزایش قیمت لپ‌تاپ‌هایی شود که به پردازنده‌های قدیمی‌مجهزند. مردم طی سال‌های اخیر یاد گرفته‌اند به سمت تکنولوژی‌های جدید بروند و مانند سابق به دنبال آنچه سال‌ها از آن استفاده می‌کردند، نباشند. می‌توان گفت سطح آگاهی و دانش مردم تا حدود زیادی بالا رفته است.

به نظر شما افزایش عرضه لپ‌تاپ با پردازنده‌های جدید و کاهش عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های قبلی باعث نشده مردم به ناچار به سوی این لپ‌تاپ‌ها بروند؟

شاید این یکی از دلایل این موضوع باشد، ولی به طور کلی لپ‌تاپ‌هایی که به پردازنده‌های جدید مجهزند، قابلیت‌های فراوانی دارند که با توجه به قیمت مناسبی که دارند، با استقبال بالایی مواجه شده‌اند.