تعلیق خدمات بلک بری در امارات

امارات متحده عربی قصد دارد خدمات بلک بری شامل مسنجر، ایمیل و دسترسی به اینترنت را به‌دلیل منطبق نبودن آنها با قوانین محلی از ماه اکتبر قطع کند. بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات مخابراتی امارات متحده عربی، این تعلیق از ۱۱ ماه اکتبر آغاز می‌شود و تا یافتن راهکاری برای منطبق بودن آن با قانون ادامه خواهد داشت. طبق اعلام این سازمان، این تصمیم پس از عدم موفقیت در تلاش‌های مکرر برای منطبق کردن خدمات بلک بری در چارچوب قانونی محلی، گرفته شد.

این سازمان با اشاره به ماهیت فنی برخی از خدمات بلک بری مانند مسنجر، ایمیل و دسترسی به اینترنت که فرای قوانین محلی اداره می‌شوند، اعلام کرده است که چنین خدماتی ممکن است به اشخاص امکان دهند بدون اینکه مشمول پاسخگویی قانونی باشند، مرتکب تخلفاتی شوند که برای امنیت ملی، اجتماعی و قضایی وضعیت خطرناکی را به همراه داشته باشد. با پیش‌بینی مشکلات ارتباطی حاصل از قطع شدن این خدمات، از اپراتورهای اماراتی اتصالات و DU درخواست شده است خدمات جایگزینی را ارائه کنند.

اپراتور اماراتی اتصالات با تایید این تصمیم متعهد شد راهکارهایی را برای کاربران فراهم کند؛ Du نیز اعلام کرده به این تصمیم خواهد پیوست. جنجال بر سر کنترل خدمات بلک بری در امارات هفته گذشته و به دنبال شکایت نسبت به ذخیره شدن اطلاعات متعلق به کاربران محلی توسط سازنده بلک بری در خارج از این کشور بالا گرفت.شرکت Research in Motion که سازنده دستگاه‌های بلک بری است، سیستمی دارد که در آن ایمیل‌های ارسال شده از بلک بری در سرورهایی ذخیره می‌شوند که جدا از سرورهای فراهم‌کنندگان خدمات تلفن همراه محلی اداره می‌شوند.

طبق اعلام رگولاتوری مخابراتی امارات، دستگاه‌های بلک بری پیش از وضع قانون ایمنی، ‌اضطراری و امنیت ملی در سال ۲۰۰۷ که استفاده از چنین دستگاه‌هایی را سامان‌دهی می‌کند، در امارات عرضه شدند.