صنعت IT باید سریع‌تر به IPv6 مهاجرت کند

طبق اظهارات مدیر اجرایی سازمان ARIN که یکی از ثبت‌کنندگان اینترنت منطقه‌ای است، آدرس‌های IPv۴ موجود برای صنعت در کمتر از یک سال به پایان می‌رسند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، به گفته جان کوران، کمتر از شش درصد از آدرس‌های اینترنتی IPv۴ هنوز اختصاص نیافته‌اند و آنها هم تا ۱۲ ماه آینده به پایان می‌رسند، در حالی که صنعت IT باید هر چه سریع‌تر به IPv۶ مهاجرت کند. زیربنای سطح کاربری ساده‌ای که بیشتر مردم به‌صورت آنلاین تجربه می‌کنند، دنیای آدرس‌های پروتکل اینترنتی یا IP است و یک آدرس اینترنتی، آدرس رقمی است که توسط آن هویت و مکان یک رایانه در شبکه‌ اینترنت معین می‌شود.

هنگامی که کاربری از رایانه‌ خود برای رفتن به اینترنت استفاده می‌کند، رایانه‌اش از آدرس IP برای اتصال به رایانه‌ دیگر به عنوان مثال رایانه‌ میزبان سایتی که خواهان بازدید از آن است، استفاده می‌کند.

پروتکل IPv۴ از آدرس‌های ۳۲ بیتی استفاده می‌کند که پشتیبانی وب از حدود ۳/۴ میلیارد آدرس منحصر را امکانپذیر می‌کند؛ در حالی که IPv۶ از آدرس وب ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند که ظرفیت میلیاردها آدرس جدید را دارد.

با افزایش شمار دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند، آدرس‌های IPv۴ به سرعت رو به پایان هستند و کارشناسان صنعت مکررا نسبت به این مساله هشدار داده‌اند.

ماه گذشته وینت سرف که به پدر اینترنت معروف است، در کنفرانس IPv۶ خاطرنشان کرد که به شدت در مورد این وضعیت نگران است. وی هشدار داده بود کمبود آدرس‌های اینترنتی ممکن است به بازار سیاه در فضای آدرس‌های IPv۴ منتهی شده و تقسیم شدن صنعت را در پی داشته باشد.