گوگل به‌منظور تجدید مجوز فعالیت این کشور در چین، هدایت کاربران سایت چینی خود به صفحه هنگ کنگ این موتور جست‌وجو را متوقف کرد. این غول اینترنتی اعلام کرده دیگر به‌صورت خودکار کاربران چینی خود را به وب‌سایت هنگ کنگش که خارج از مرزهای قوانین چینی بوده و بنابراین نتایج جست‌وجو را سانسور نمی‌کند، هدایت نمی‌کند.

در عوض این دسته از کاربران به Google.cn هدایت می‌شوند که سایت گوگل در چین است و خدمات نقشه و آهنگ و همچنین گزینه‌ای برای انجام جست‌وجو در سایت هنگ کنگی این شرکت عرضه می‌کند.

این اقدام با هدف آرام کردن دولت چین انجام می‌گیرد که از تلاش گوگل برای دست انداختن سیستم سانسور این کشور از طریق هدایت خودکار کاربران چینی به هنگ‌کنگ به خشم آمده است.

به گفته دیوید دروموند، مدیر حقوقی گوگل، این شرکت نمی‌تواند بدون مجوز که ظرف دو روز آینده باید تجدید شود، وب سایت تجاری در چین اداره کند؛ اما دولت چین هنوز در مورد کافی بودن این اقدام برای تجدید مجوز فعالیت تجاری گوگل در این کشور واکنش نشان نداده است.

این غول اینترنتی به دنبال حملات سایبری که در ماه دسامبر از چین علیه شبکه‌های این شرکت انجام گرفت و به سرقت مالکیت معنویش منتهی شده بود، در ماه ژانویه تهدید کرد سانسور نتایج جست‌وجویش را متوقف می‌کند و درصورت ممانعت چین، به فعالیت تجاری در این کشور خاتمه داده و آن را ترک می‌کند.

اما به بن‌بست رسیدن مذاکرات گوگل با مقامات چینی موجب شد این موتور جست‌وجو در ۲۲ ماه مارس با تعطیلی سایت Google.cn تصمیم بگیرد، کاربران چینی‌زبان خود را به صفحه هنگ کنگ سرویس جست‌وجوی خود هدایت کند.

دولت چین استفاده از اینترنت را برای اهداف تجاری و آموزشی تشویق می‌کند؛ اما سیستم کنترل گسترده‌ای را برای مسدود کردن دسترسی به محتوای هرزه‌نگاری و مخالف سیاسی اداره می‌کند. چین با ۳۸۴ میلیون نفری که تا پایان سال ۲۰۰۹ آنلاین بودند، دارای بزرگ‌ترین جمعیت کاربران اینترنت در جهان است.