مریم عسگری

این روزها اگر گذرتان به خیابان‌های اطراف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان حجاب افتاده باشد، احتمالا بیلبوردهای تبلیغاتی کوچکی که خبر از برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی کالاهای صوتی و تصویری، ماشین‌های اداری و تجهیزات وابسته را می‌دهند توجه شما را به خود جلب کرده است.

می‌گوییم احتمالا، تعداد این بیلبوردها نیز مانند فضای نمایشگاه و همچنین تعداد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه آنقدر محدود است که کمتر کسی را از برگزاری چنین نمایشگاهی آن هم با پیشوند پر طمطراق تخصصی مطلع می‌کند.

هفتمین نمایشگاه تخصصی کالاهای صوتی و تصویری، ماشین‌های اداری و تجهیزات وابسته از نهم تا دوازدهم تیر ماه دایر است، این نمایشگاه در یک طبقه و با حضور تعدادی از شرکت‌های حوزه‌های عکاسی و دیجیتال برگزار می‌شود.

ورود ممنوع

اگر از زمره خبرنگاران، به ویژه خبرنگاران حوزه کامپیوتر و دیجیتال هستید و تصور می‌کنید می‌توانید با مراجعه به این نمایشگاه به اصطلاح تخصصی دستی بر قلم برده و گزارشی تهیه کنید یا حتی اطلاعات خود را افزایش دهید، یا اینکه با شرکت‌های حاضر در این حوزه آشنا شوید، باید بگوییم ورود شما به این نمایشگاه ممنوع است.

البته می‌توانید با رد شدن از هفت خوان رستم و دریافت مجوز برای تهیه گزارش از وزارت ارشاد، اداره اماکن یا ... قدم به این نمایشگاه بگذارید که البته اخذ مجوز هم به نظر می‌رسد زمان زیادی بطلبد، زیرا هیچ کدام از ارگان‌هایی که مسوول ارائه مجوز به خبرنگاران هستند پاسخ دقیقی به ما ندادند.

مسوول برگزاری این نمایشگاه که حاضر به گفتن نام خود و شرکت متبوعش به عنوان مجری این نشد و به ما گفت: هیچ اطلاعاتی در مورد نمایشگاه ارائه نمی‌دهیم، مگر اینکه خبرنگاران مجوز لازم را از وزارت ارشاد اخذ کرده باشند، چرا که ما به وزارت ارشاد تعهد داده‌ایم هیچ خبری از این نمایشگاه بدون اجازه این ارگان چاپ نشود.

اجاره‌دهندگان بی‌خبر از همه جا

روابط عمومی‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حجاب، ضمن اظهار بی اطلاعی از این که برگزارکنندگان این نمایشگاه به چه علت اجازه تهیه گزارش به خبر نگاران را نمی‌دهند اعلام کرد، مجری برگزاری این نمایشگاه وزارت ارشاد است و ما تنها فضای نمایشگاه را در اختیار مجری قرار داده‌ایم. به گفته اسماعیلی، مسوول ارتباط با رسانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حجاب، اصلا کانون از عنوان نمایشگاه برگزار شده در این محل خبر ندارد و تنها فضای مورد نیاز برای برگزاری این نمایشگاه را به مجری برگزاری نمایشگاه اجاره داده است. وی تاکید کرد که این نمایشگاه هیچ ارتباطی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حجاب ندارد.

نمایشگاهی در سکوت

پس اگر فرصت کردید و گذرتان به این نمایشگاه افتاد، از حضور اندک شرکت‌هایی که اکثرا نام آنها در این حوزه ناآشنا است تعجب نکنید، زیرا در نمایشگاه امسال حدود ۳۰ شرکت یا بهتر بگوییم واحد فروشگاهی که اکثرا در حوزه صنایع وابسته به کالاهای صوتی و تصویری و ماشین‌های اداری فعال هستند، حضور دارند. شرکت‌هایی مانند پیشتازان صدای نوین کیش که فعالیت آن در مشاوره و طراحی و نصب سیستم‌های صوتی و تصویری سالن‌های آمفی‌تئاتر و... خلاصه می‌شود یا برخی از شرکت‌ها که به عرضه کاغذهای چاپگر و فیلم لمینیت و ... می‌پردازند.

البته برخی از شرکت‌ها مانند المپیوس، پاناسونیک و نیکون هم که در زمینه دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری فعالیت می‌کنند، در این نمایشگاه حضور دارند، ولی این شرکت‌ها اکثرا کالاهای خود را به طور ناقص به این نمایشگاه عرضه کرده و اکثرا برای معرفی محصولات خود به ارائه کاتالوگ و بروشور بسنده کرده‌اند.

پس اگر با تصور اینکه می‌توانید در صورت مراجعه به این نمایشگاه کالای مورد نظر را با تخفیف‌هایی که معمولا شرکت‌های ارائه دهنده کالا و خدمات به مناسبت برگزاری در نمایشگاه‌های تخصصی ارائه می‌دهند، خریداری کنید، باید بگوییم در اشتباهید، زیرا همان‌طور که گفتیم کالاهای ارائه شده در این نمایشگاه محدود هستند و تخفیف‌های در نظر گرفته شده هم سقف مشخصی ندارند.

نمایشگاهی با عنوانی سردرگم‌کننده

از عنوان این نمایشگاه تخصصی چنین برداشت می‌شود که کلیه کالاهای حوزه صوتی و تصویری و دیجیتال و همچنین ماشین‌های اداری در این نمایشگاه حضور دارند، اما به نظر می‌رسد عنوان این نمایشگاه باعث سردرگمی‌ معدود مراجعین این نمایشگاه می‌شود، زیرا هر چه جست‌وجو کنید، در این نمایشگاه اثری از آثار کالاهای حوزه صوتی و تصویری مانند تلویزیون و سینمای خانگی و ... پیدا نمی‌کنید. به نظر می‌رسد، نگاه برگزارکنندگان چنین نمایشگاهی به لوازم صوتی و تصویری تنها به دوربین‌های عکاسی آن هم تنها در دو سه برند محدود است. در زمینه ماشین‌های اداری هم شرکت‌های محدودی در این نمایشگاه حضور دارند که اکثرا به ارائه خدمات جانبی کالاهای این حوزه می‌پردازند.

یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه به ما گفت که نام این نمایشگاه چندان سنخیتی با خود نمایشگاه ندارد و برگزارکنندگان این نمایشگاه کوچک، چه در زمینه اطلاع رسانی و چه در سایر مسائل بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

ختم کلام

برگزاری موفق رویدادهای نمایشگاهی بدون پوشش خبری مناسب و فراهم کردن شرایطی برای گزارشگران و خبرنگاران تقریبا غیرممکن است؛ از همین رو جلوگیری از تهیه گزارش و خبر از یک نمایشگاه عمومی ‌یک عمل منحصر به فرد و بی‌مانند حتی در کشور ما به شمار می‌آید و بی‌شک نتیجه چنین حرکت‌هایی از بین رفتن اعتماد اندک شرکت‌کنندگان در چنین رویدادهایی می‌شود. امید است برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها حداقل اگر فضای مناسبی برای پوشش خبری رویداد خود فراهم نمی‌کنند، جلوی رسانه‌ها برای گزارش این رویداد را هم نگیرند. خبرنگار دنیای اقتصاد به دلیل ممانعت ستاد خبری نمایشگاه قادر به گفت‌وگو با صاحبان غرفه‌ها و مسوولان نمایشگاه نشد.