استفاده از لینوکس در گوشی‌های سری N نوکیا

نوکیا از نرم‌افزار لینوکس MeeGo در گوشی‌های سری N این شرکت استفاده می‌کند و امیدوار است که پلت‌فرم جدید شانس بهتری برای مقابله با رقبایی چون اپل و گوگل فراهم کند. سری N سال‌ها است که گوهر تاج نوکیا بوده و پیش از معرفی آیفون اپل در سال ۲۰۰۷ بازار تلفن هوشمند را در اختیار داشت.

تلفن هوشمند جدید N۸ نوکیا، آخرین گوشی از سری N خواهد بود که با سیستم عامل سیمبیان کار می‌کند. سیمبیان نرم‌افزار برتر در بازار تلفن‌های هوشمند باقی‌مانده، اما سهم بازارش را در سال‌های اخیر با ظهور آیفون از دست داده است.

به گفته سخنگوی نوکیا، پس از این دستگاه‌های سری N برمبنای MeeGo خواهند بود. نوکیا و اینتل در ماه فوریه گذشته با یکی کردن نرم‌افزار Maemo نوکیا و Moblin اینتل که هر دو برمبنای نرم‌افزار کد باز لینوکس بودند، پلت‌فرم MeeGo را ایجاد و معرفی کردند. نسخه‌هایی از سیستم عامل لینوکس از جمله آندرویید گوگل، LiMo و webOS پالم سهم قابل توجهی از بازار دستگاه‌های موبایل به دست آورده‌اند. طبق اعلام گارتنر، سهم تلفن‌های لینوکسی از ۵/۸ درصد در سال گذشته به ۱۴ درصد در سه ماه اول سال ۲۰۱۰ رسیده است. لینوکس محبوب‌ترین نوع سیستم عامل رایانه کد باز موجود برای کاربران است و رقیب مستقیمش در رایانه‌های شخصی مایکروسافت به شمار می‌رود که برای نرم‌افزار ویندوز خود هزینه دریافت کرده و با اشتراک‌گذاری رایگان کد آن مخالف است.