از بازار مودم چه خبر

بازار دیجیتال- مودم یکی از قطعات کامپیوتری است که این روزها مانند سایر کالا شاهد تنوع بالای آن از نظر نوع، برند و قیمت هستیم. مودم دروازه ارتباطی کاربران با اینترنت است و به همین دلیل همه کاربران یک نمونه از آن را در اختیار دارند. برای اطلاع از انواع مختلف این کالا و روند قیمت‌ها گفت و گوی کوتاهی با عیدی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر داشتیم که می‌خوانید:

در حال حاضر چند نوع مودم در بازار موجود است؟

مودم‌ها دارای انواع مختلفی چون آنالوگ، دیجیتال، کابلی و... هستند که در ایران تنها مودم‌های آنالوگ و دیجیتال کاربرد دارند. از مودم‌های آنالوگ برای برقراری ارتباط بین دو کامپیوتر (User و ISP) از طریق یک خط تلفن معمولی استفاده می‌شود. مودم‌های آنالوگ خود به دو دسته داخلی (internal) و خارجی (external) تقسیم می‌شوند که مودم داخلی به صورت یک کارت عرضه می‌شود که در یکی از شکاف‌های توسعه مادربورد قرار می‌گیرد، اما مودم خارجی (اکسترنال) بیرون کامپیوتر قرار می‌گیرد و از طریق یکی از درگاه‌‌های ارتباطی پشت کیس به سیستم متصل می‌شود. مودم‌های دیجیتال گروه دوم مودم‌های مورد استفاده در ایران هستند که مودم‌های ADSL و Leased Line جزو مودم‌های دیجیتال هستند که این مودم‌ها اکسترنال هستند، به شبکه وصل می‌شوند و از مودم‌های آنالوگ قیمت بسیار بیشتری دارند، البته در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات adsl مودم هم به فروش می‌رسانند.

قیمت این مودم‌ها در چه حد است؟ به طور کلی قیمت مودم بین ۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است که نمونه‌های دیجیتال گران قیمت‌تر هستند.

چه برندهایی در بازار پرفروش‌ترند؟ Z-CYBER، D-LINK، GIGABYTE و... از برندهای پرفروش هستند.