از شکل ظاهری که بگذریم، به طور خلاصه پخش کننده‌های همراه را به چهار دسته می‌توان تقسیم کرد. • HardDrive Based Player

• Micro Hard Drive Based Player

• Flash Based Player

• MP۳ CD Player

HardDrive Based Player : این نوع پخش‌کننده همراه دارای هارد دیسک با ظرفیت بالا هستند که توانایی نگهداری حجم زیادی موزیک را دارند.

حجم این پخش‌کننده‌ها تا ۸۰ گیگابایت هم هست که باعث ذخیره ۱۵۰۰ ساعت MP۳ روی آنها می‌شود. این پخش‌کننده‌ها صفحه نمایش و کلیدهای بزرگی دارند که باعث راحتی کار با آن می‌شود. از طرفی به دلیل استفاده از هارددیسک قطعات مکانیکی دارند، نسبت به ضربه حساس هستند و توان مصرفی بالایی نیز دارند.

باتری این دستگاه‌ها اغلب از نوع Lithium ion است و پس از هر ۶ تا ۸ ساعت کارکرد نیاز به شارژ مجدد دارند.

Micro hard Drive Based player: این مدل از‌ هارددیسک‌های یک اینچی استفاده می‌کند و تا ظرفیت ۸ گیگابایت تولید می‌شوند. کوچک‌تر و سبک‌تر از نوع قبلی هستند، ولی همچنان به ضربه حساسند. در ضمن انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند.

Flash Based Player: این مدل بیشتر استفاده می‌شود هم به دلیل ارزانی و هم به دلیل ابعاد و وزن کمتر. در حال حاضر تا ظرفیت ۷ گیگابایت یافت می‌شوند و به دلیل عدم وجود قطعه مکانیکی، انرژی بسیار پایین‌تری نسبت به دو مدل قبلی مصرف می‌کنند. دارای صفحه نمایش کوچکی هستند و کار با آنها کمی‌ سخت است این مدل برای ورزشکاران بسیار مناسب است.

MP۳ CD Player: در این نوع پخش‌کننده‌ها مکانی برای ذخیره موزیک وجود ندارد و باید موزیک‌های خود را روی CD ریخته و داخل دستگاه قرار دهید. قیمت پایین دستگاه و CD در این مدل از مزایا و ابعاد بزرگ و مصرف انرژی زیاد از معایب این نوع پخش کننده‌های همراه هستند.

قابلیت‌ها

سازندگان پخش‌کننده‌های همراه برای پیشی گرفتن از رقبا به محصول خود امکانات جانبی بیشتری اضافه می‌کنند. از جمله این امکانات موارد زیر است:

Radio: اکثر پخش‌کننده‌های همراه دارای رادیو FM هستند و امکان ضبط برنامه‌های رادیویی را نیز دارند.

Line-in Recording: جهت ضبط موزیک از طریق یک ورودی استریو و تبدیل همزمان آن به فرمت MP۳ از این قابلیت استفاده می‌شود.

Voice Recording: برخی از پخش‌کننده‌های همراه دارای یک میکروفون کوچک داخلی اند که امکان ضبط صدای محیط، یک مصاحبه یا یک سخنرانی را دارند.

Data Storage: بسیاری از پخش‌کننده‌های همراه می‌توانند یک وسیله انتقال اطلاعات از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگری باشند.

TV-Out: در پخش‌کننده‌های همراه تصویری داشتن کانکتور خروجی صوت و تصویر جهت اتصال به تلویزیون برای پخش فیلم و اسلاید یک قابلیت مهم محسوب می‌شود.

Contact: برخی از پخش‌کننده‌های همراه می‌توانند یک پشتیبان از دفترچه تلفن شما و تمامی‌اطلاعات که در Outlook دارید، در خود ذخیره کنند و در زمانی که دسترسی به کامپیوتر خود نداشته باشید از آن استفاده کنید.

انوع MP۳ پلیر

در انتخاب هر وسیله‌ای سلایق و نظرات متفاوتی وجود دارد و هر کس بر اساس نیاز خود دست به انتخاب می‌زند. ما در اینجا تنها شما را راهنمایی می‌کنیم و اینکه هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کنید. در اینجا در مورد خرید MP۳ پلیرها صحبت می‌کنیم.

پیاده‌ها: اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد پیاده روی می‌کنید هنگام خرید باید توجه کنید که دستگاه حجم کمی‌داشته باشد و وزن آن نیز کم باشد، نوع حافظه MP۳ پلیر هم بهتر است فلش باشد تا هنگام راه رفتن به آن آسیبی نرسد.

ورزشکاران: اگر ورزشکار هستید باید پلیری را انتخاب کنید که با استفاده از دست بتوان به راحتی از آن استفاده کرد، بیشتر از آنکه نگران حجم و ظرفیت آن باشید یک نمونه با حافظه فلش تهیه کنید. همچنین به یک بازوبند یا کمربند برای دستگاه نیز احتیاج خواهید داشت.

مسافران: در مسافرت گوش دادن به آهنگ خیلی می‌چسبد، در این مورد توصیه می‌کنیم پلیری با ظرفیت بالا انتخاب کنید تا بتواند اکثر آهنگ‌های شما را در خود جای دهد. همچنین اگر می‌خواهید در هواپیما یا اتوبوس سرو صدای بیرون به گوشتان نرسد از هدفون‌های توگوشی استفاده کنید.

هدفون‌ها: هدفون‌ها دارای کیفیت متفاوتی هستند و این بستگی به هزینه‌ای دارد که شما می‌کنید. بعضی از هدفون‌ها از قیمت بالایی برخوردارند، اما در عوض صدای بلندی دارند و همچنین نمی‌گذارند صدای اضافی از بیرون وارد گوشتان شود. این کار به دو صورت انجام می‌شود. بعضی از هدفون‌ها از مدل‌های Noise-canceling به صورت الکترونیکی جلوی صداهای بیرونی را می‌گیرند و بعضی دیگر مدل sound-isolating هستند که یک لایه ابری اضافه دارند که داخل گوش را می‌گیرند و نمی‌گذارند صدا از بیرون به گوشتان برسد. هر دو مدل خیلی خوب هستند، ‌اما هنگام تردد در خیابان یا شهر از آنها استفاده نکنید، چون خطرناک است.

لوازم جانبی اضافی: پلیرها از امکانات و لوازم متفاوتی بهره‌مند هستند و در هر مدل و مارک این امکانات متفاوت است. از جمله آنها می‌توان به کمنترلرهای روی کابل هدفون برای کنترل از راه دور دستگاهتان، کیف‌های مخصوص آنها، آداپتورهای Flash memory، فرستنده رادیوی Flashmemory, FM، درگاه‌های ورودی، کیت‌های USB/Fire wire، باتری‌های قابل شارژ اضافی، آداپتورهای ماشین و غیره اشاره کرد.

همچنین با استفاده از آداپتورهای کاست می‌توانید از پلیر خود در ماشین هم استفاده کنید و از آن لذت ببرید.